Tarifele RCA au crescut în medie cu 70-80%, însă, pentru comparaţie, acestea trebuie raportate la tariful de referinţă şi nu la tarife practicate în trecut, susţin reprezentanţi ai pieţei de brokeraj în asigurări, care estimează o reaşezare a preţurilor în perioada următoare. Cu toate acestea, tariful RCA pentru o mașină clasa compactă aflată în redacția noastră a crescut de la 362 de lei la 871 de lei pe 6 luni.
„Creşterea s-a simţit din septembrie dar, este clar, de la ridicarea licenţei companiei City Insurance toate preţurile la RCA au crescut foarte mult. Preţurile au crescut pe anumite segmente doar cu 20-25%, dar pe alte segmente şi de două sau chiar de trei ori în câteva cazuri punctuale. Companiile de asigurare vor reaşeza preţurile în matca lor, dar trebuie ţinut cont de faptul că primele RCA vor rămâne la un nivel mai mare decât au fost în primăvară pentru că ştim de ce a ajuns City Insurance în această situaţie, practicând un preţ pe RCA mult mai mic decât ceilalţi jucători din piaţă. Eu cred că acea stabilizare a preţurilor va începe anul acesta şi se va consolida anul viitor”, a declarat pentru o agenție de presă Antonio Souvannasouck, CEO, Asigest Broker.
Acesta susţine că tarifele RCA au crescut în medie cu 70-80%, referindu-se la cele pe 12 luni la clasa B0.
În opinia sa, toate celelalte companii care au rămas pe segmentul RCA se protejează şi măresc preţurile „pentru ca niciuna dintre ele să nu aibă un aflux foarte mare de asiguraţi de la City Insurance”.
„Sunt 3 milioane de asiguraţi, aşa cum s-a vehiculat în presă. Evident că, atâta vreme cât se păstrează o proporţie în piaţă, lucrurile pot fi ţinute sub control, dar dacă, spre exemplu, jumătate din aceşti clienţi se duc la o singură companie, evident că, oricât ar fi compania aceea de mare şi de puternică, va fi dezechilibrată. Ca urmare, toate companiile trebuie să ţină pasul cu această creştere pentru că, dacă nu ar ţine pasul, acea companie ar fi inundată de clienţii de la City şi, de aici, această stare de contagiune în ceea ce priveşte creşterea primelor”, a mai spus Antonio Souvannasouck.
La rândul său, Dorel Duţă, director general al Hobbit Broker de Asigurare consideră că „există şi vor exista nişte ajustări de preţuri, dar ele trebuie tot timpul comparate cu tarifele de referinţă”.
ASF nu își face treaba
De asemenea, preşedintele Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), Mădălin Roşu, afirmă că, întotdeauna, „trebuie să ne raportăm la tariful de referinţă pe care l-a comunicat ASF”.
„Comparaţia tarifelor actuale cu alte tarife din trecut nu este una corectă. Este cunoscut faptul că City Insurance practica prime de asigurare mult sub tarifele de referinţă. Este normal ca, la un nivel perceptibil emoţional, pare o creştere dacă comparăm o ofertă actuală cu una din trecut a companiei menţionate. Întotdeauna, noi trebuie să ne raportăm la tariful de referinţă pe care l-a comunicat ASF. Dacă vrem să facem o comparaţie, între ce oferte primim, trebuie să ne uităm de fiecare dată cum arată tariful de referinţă pentru maşina în cauză”, a subliniat Mădălin Roşu.
Acesta a precizat că legislaţia RCA permite ca anumite costuri de reparaţie să fie nejustificat de mari, iar companiile de asigurări sunt obligate să le plătească. „Ce se întâmplă în România cu aceste costuri de reparaţie şi rent a car, ca fenomen, este unic în Europa”, a afirmat Mădălin Roşu.
Preşedintele BAAR a mai spus că, potrivit legii, Ministerul Sănătăţii trebuia să publice un barem traumatologic pentru despăgubiri aferente daunelor morale, din 2017.
„Nici până în ziua de astăzi Ministerul nu a mişcat un deget. Noi am spus că toate acestea se vor răsfrânge în buzunarul nostru, în costul primei de asigurare. Mai mult, faptul ca acest barem nu este pus în aplicare permite unor intermediari, aşa numiţii ‘samsari ai durerii’, să acapareze prin diverse mecanisme o mare parte din despăgubirea cuvenită de drept păgubitului. Nouă ca stat, ca reprezentanţi ai unor instituţii de top sau ministere de top, trebuie să ne fie ruşine când ne uităm în oglindă pentru că tocmai statul arată că este primul care nu respectă legea, iar asta dă şi un semnal foarte prost investitorilor şi posibililor investitori în piaţa din România. Nu spune nimeni că acesta este cel mai important efect, pentru că ele sunt multiple. Sunt mai multe elemente care duc la evoluţii de prime în sus sau în jos, dar cel mai important lucru este că, dacă avem despăgubiri în creştere, vom avea impact în prime de asigurare. Este indubitabil. Nu trebuie un faliment să se întâmple asta. Sigur că el a venit acum, la pachet. Toată lumea o pune pe seama căderii City, dar nu este în totalitate adevărat”, a precizat Mădălin Roşu.
Creșterea reală este mult mai mare decât ceea ce declară brokerii
Cu toate acestea, tariful RCA pentru o mașină clasa compactă aflată în redacția noastră a crescut de la 362 de lei la 871 de lei pe 6 luni. Aceasta este o creștere de peste 150% la sută.
Într-o turnură ciudată, s-au mărit și tarifele CASCO, iar acest lucru ar trebui să facă obiectul unei investigații din partea Consiliului Concurenței.