Kia Motors America (KMA) a dezvăluit viziunea sa asupra viitorului automobilelor electrice la salonul auto de la New York. Și este o viziune electrizantă. Și elegantă. Conceptul HabaNiro este un automobil uimitor, 100% electric, cu tracțiune integrală, patru locuri și o autonomie 100% electrică de peste 482 kilometri, cu mod de conducere autonom de nivel 5, uși tip „fluture” și tehnologii mai avansate decâtcel care l-au ajutat pe om să ajungă pe Lună. Dar nu este un supercar fantezist care probabil nu va fi construit niciodată, ci un concept care prevestește viitorul mobilității, un viitor în care automobilele vor integra perfect designul, capabilitatea, utilitatea și creativitatea.
„Ne-am dorit ca acest concept să fie confortabil când va străbate străzile orașului și serpentinele dar și pe traseele off-road, pentru a se avânta cu încredere în aventuri în zone sălbatice”, spune Tom Kearns, Vice Președinte de Design al Kia Design Center America (KDCA). „Ne-am imaginat un automobil pentru toată lumea și aproape pentru orice. Apoi, când am văzut produsul final, am fost impresionați de imaginația creatorilor conceptului HabaNiro și de panoplia sa de tehnologii și ni-l dorim în călătoriile noastre. Astăzi.” Cu jantele sale robuste de 20-inch, capota scurtă și aripile proeminente, HabaNiro emană forță și capabilitate, fie că te afli în drum spre mall, spre o întâlnire de afaceri, sau în căutarea unei zone de pescuit îndepărtate.
„Suntem foarte mândri de colegii de la centrul nostru de design”, spune Michael Cole, Chief Operating Officer și Executive Vice President al KMA. „HabaNiro este un exemplu de imaginație și creativitate excepționale. Designul său frumos nu include doar necesitățile mobilității viitorului, dar ingineria și tehnologia de care dispune anticipează modul în care oamenii vor dori să se miște în viitorul apropiat.”
O categorie complet nouă de automobile
Conceptul HabaNiro este un CUV (Crossover Utility Vehicel) compact în nomenclatorul actual al categoriei industriei auto. Dar conceptul HabaNiro nu poate fi definit așa de ușor. În esență este un Everything Car 100% electric sau un ECEV – un automobil de transport pasageri, sport utility, un produs tehnologic de ultimă oră și un automobil potrivit pentru aventură.
Designul conceptului HabaNiro este definit de interacțiunea energetică dintre învelișul gri metalic de protecție care acoperă aripile roților din față și se extinde pe partea laterală a caroseriei și panoul de aer „Lava Red” luminos, care definește stâlpul C și se extinde în sus și peste plafon. Aceste două elemente creează o energie vibrantă și o postură înclinată spre înainte, care sugerează că HabaNiro este gata de lansare. Această energie latentă care curge înspre partea din față este întărită de linia unică, elegantă care se desfășoară în jurul părții frontale, se extinde către partea laterală și se termină în mod dinamic pe roțile din spate.
Grila conceptului HabaNiro se aseamănă cu botul unui rechin, completat cu un spațiu subțire plin de „dinți” din aluminiu de culoare negru lucios, similar cu lamelele de răcire regăsite pe echipamentul electronic de ultimă generație. Arhitectura șasiului EV a permis ca roțile să fie împinse către colțurile automobilului, oferind astfel conceptului HabaNiro o prezență stabilă și sigură.
Scutul de protecție din aluminiu satinat, cârligul de remorcare din aluminiu finisat, accentele din aluminiu de culoare Lava Red și logo-ul HabaNiro embosat completează aspectul luxos dar sugerează și atitudinea gata de aventură a automobilului. Poate cel mai important, luminile de zi care pulsează ca bătăile inimii anunță energia animată a conceptului HabaNiro spunând: ”Sunt viu”.
Un interior pentru transportul tău și o serie de funcționalități high-tech
Deschiderea ca o foarfecă a celor patru uși tip „fluture” ale conceptului HabaNiro indică viitorul designului auto interior. Interiorul de culoare Lava Red sugerează pasiune și vibrație. Modern și aerisit, interiorul este accentuat de scaunele din față cu tapițerie de tip bouclé, care par să plutească în interiorul cabinei spațioase. Un lucru care contribuie la aspectul aerisit și modern este absența ecranelor dreptunghiulare și butoanelor de comandă tradiționale. În plus, conceptul HabaNiro prezintă un sistem Head-Up Display (HUD) care se întinde pe toată lățimea parbrizu, controlat de un panou de comandă acrilic concav care este un display touchscreen interactiv mare cu răspuns la lumina senzorială (Sensory Light Feedback (SLF)). Sistemul Technical Option Sharing Sistem (TOSS) permite utilizatorilor să gliseze și să mute diferitele opțiuni ale display-ului HUD ca și cum ar muta piesele de șah.
Pasagerii conceptului HabaNiro stau confortabil datorită unui sistem perimetral de ventilație (PVS) care, uniform și în liniște, suflă o perdea de aer în întreaga cabină. Podeaua cu o strălucire ușoară și design geometric îndrăzneț crează un efect de mișcare care se reflectă pe suprafețele întregii cabine. Sistemul Lighting Color Effect (LCE) poate fi ajustat, iar nuanța poate fi modificată pentru a influența starea de spirit a mediului interior.
Când este activat sistemul temporar de conducere autonomă de nivel 5 al conceptului HabaNiro, volanul și panoul de bord se retrag pentru a oferi mai mult spațiu ocupanților din față. Elementele media sau alte modalități de divertisment, cum ar fi filmele pot fi afișate pe sistemul video HUD full-width.
HabaNiro oferă noul sistem Kia R.E.A.D (Real-time Emotion Adaptive Driving – Conducerea adaptativă în timp real bazată pe emoție) prezentat la începutul acestui an la expoziția CES (Consumer Electronics Show). Sistemul R.E.A.D. poate optimiza și personaliza spațiul interior al cabinei unui automobil prin analizarea în timp real a stării emoționale a șoferului cu ajutorul tehnologiei de recunoaștere a semnalelor bio bazate pe inteligența artificială. Tehnologia monitorizează starea emoțională a șoferului și adaptează apoi mediul interior conform evaluării sale – potențial modificând condițiile legate de simțurile umane din cabină, creând astfel o experiență de mobilitate mai plăcută.
Sistemul R.E.A.D. activează de asemenea, sistemul de urmărire vizuală Eye Tracking System (ETS) al conceptului HabaNiro, cu funcția de vedere în spate oferită de un display video de 180°. Sistemul folosește inteligența emoțională bazată pe inteligența artificială pentru a monitoriza când șoferul se uită în partea de sus a parbrizului, acolo unde se află în mod tradițional oglinda retrovizoare convențională. Sistemul AI simte imediat nevoia șoferului de a vedea în spatele automobilului și activează instant afișajul video de 180° pentru vederea în spate.
Nu există planuri imediate pentru a utiliza inteligența artificială pentru a simți când șoferului îi este foame pentru a fi direcționat apoi către cel mai apropiat loc în care îl așteaptă o comandă, dar, în viitor, tehnologia poate evolua pentru a face acest lucru posibil. Inteligența artificială și automatizarea nu ar trebui să limiteze plăcerea de a conduce, așa cum se tem unii iubitori auto că se va întâmpla, dar ar trebui să o intensifice – anticipând nevoile astfel încât să ne putem concentra pe experiența de condus.