Nu doar afacerile din China se pregătesc pentru consecințele oricăror tarife de import pe care Donald Trump le-ar putea introduce în timpul președinției sale. Producătorii auto germani ar trebui să fie pregătiți să piardă peste 10% din profiturile lor operaționale actuale, avertizează experții.
Deși Trump încă nu a preluat funcția, cu atât mai puțin să introducă astfel de tarife, a vorbit serios despre acest lucru, iar producătorii auto străini nu pot presupune că este doar o amenințare nefondată. Mărcile germane exportă anual 583.000 de mașini din Europa către SUA și trimit alte 343.000 din Mexic, conform datelor Marklines citate într-o investigație Handelsblatt.
Și pentru că multe dintre aceste aproape 1 milion de vehicule au prețuri ridicate, o creștere abruptă a taxelor vamale de la actualul 2,5% la aproximativ 12,5% ar putea fi devastatoare. Un analist de la banca de investiții Stifel Europe a sugerat că producătorii auto germani ar putea suferi o scădere a profiturilor între 11 și 15%.
BMW rămâne aparent optimist în ceea ce privește viitorul operațiunilor sale de vânzări din SUA și are motive: la fel ca Mercedes și VW, beneficiază de avantajul de a deține unități de producție în America. Deși toți cei trei producători auto exportă în continuare mii de mașini în SUA, ar putea reduce aceste exporturi și, în schimb, să promoveze mai mult vehiculele fabricate local sau chiar să-și reorganizeze facilitățile de producție pentru a înființa noi linii de producție în fabricile lor americane.
Însă perspectivele pentru alte mărci sunt mai incerte. Fiecare Porsche vândut în SUA este exportat din Europa, iar cel mai bine vândut model Audi în America este Q5-ul fabricat în Mexic, care reprezintă o treime din vânzări. Trump are o problemă atât de mare cu Mexicul încât a sugerat chiar aplicarea unui tarif de 200% pentru mașinile trimise de acolo în America. BMW și VW fabrică, de asemenea, mașini în Mexic (la fel ca Toyota, GM și Ford), dar, spre deosebire de aceste mărci, Audi și Porsche nu au o fabrică în SUA.
După cum notează Handelsblatt, această incertitudine din SUA nu putea veni într-un moment mai nepotrivit. Timp de ani de zile, America și China au fost cele mai mari piețe de export pentru vehiculele mărcilor germane, iar acum, când vânzările din China sunt în declin, ultimul lucru de care VW, BMW și Mercedes au nevoie este o perturbare în SUA.