Aproximativ 19.800 de persoane şi-au pierdut viaţa în urma unui accident rutier în cursul anului trecut în Uniunea Europeană, o creştere cu 5% faţă de 2020, dar o scădere cu 13% faţă de nivelul de dinaintea pandemiei, în 2019, arată datele publicate luni de Comisia Europeană.
În 2021, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia (18 decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori), în timp ce România (cu 93 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori) a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalităţii. Media UE a fost de 44 de decese la un milion de locuitori.
În perioada 2019 – 2020, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 17%.
„În condiţiile în care nivelul traficului a revenit la normal, trebuie să ne asigurăm că nu vom reveni la cifrele de dinaintea pandemiei privind mortalitatea în accidente rutiere. La nivelul UE, vom face tot posibilul, prin finanţare, legislaţie şi activităţi de sensibilizare, să ajutăm la livrarea unui ‘sistem sigur’ pentru o infrastructură mai sigură, vehicule mai sigure, folosirea mai sigură a şoselelor şi o îngrijire mai bună post-coliziune. Dar aceasta este o responsabilitate comună a statelor membre, a industriei şi a utilizatorilor drumurilor. Fiecare deces şi rănire serioasă pe şoselele noastre poate fi evitat”, a declarat comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.
Obiectivul UE până în 2030 este înjumătăţirea numărului persoanelor care îşi pierd viaţa în urma unui accident rutier. La nivelul UE, în ultimul deceniu s-a înregistrat un declin de 36%.
Potrivit cifrelor provizorii publicate luni de Executivul comunitar, nouă state membre (Danemarca, Germania, Irlanda, Cipru, Lituania, Malta, Polonia, Portugalia şi Suedia) au înregistrat în 2021 o scădere record a numărului de accidente rutiere mortale.
Comparativ cu nivelul de dinaintea pandemiei, respectiv în 2019, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 13% anul trecut, cel mai semnificativ declin, de peste 20% înregistrându-se în Danemarca, Belgia, Portugalia, Polonia şi Lituania. În contrast, în ultimii doi ani, Letonia, Slovenia şi Finlanda au raportat creşteri ale numărului deceselor rutiere.
Per ansamblu, 52% din decesele rutiere au avut loc pe drumurile din mediul rural, faţă de 40% în zonele urbane şi 8% pe autostrăzi. Ocupanţii maşinii (şoferi şi pasageri) au reprezentat 43% din totalul deceselor rutiere, în timp ce procentul a fost de 20% la pietoni, 18% la utilizatorii de motociclete şi mopede şi 10% la biciclişti.
În zonele urbane, situaţia este diferită, pietonii (37%) reprezentând cel mai mare procent al victimelor. Utilizatorii de motociclete şi mopede şi bicicliştii au reprezentat 18% şi, respectiv, 14% din totalul deceselor rutiere, astfel încât aproape 70% dintre decesele din zonele urbane sunt reprezentate de utilizatorii vulnerabili ai drumurilor.
Cei mai mulţi morţi pe şosele sunt bărbaţi (trei din patru – 77%), iar vârstnicii reprezintă mai mult de un sfert (28%) din totalul deceselor rutiere. În timp ce 12% din cei ucişi pe drumurile din UE au între 18 şi 24 de ani, această categorie de vârstă reprezintă doar 7% din populaţia UE. Prin urmare, statistica arată că tinerii sunt cel mai probabil să fie implicaţi în accidente rutiere fatale.