Grupul Renault a dat astăzi mai multe detalii despre a treia etapă a planului său Renaulution. Conform francezilor, diviziile Ampere și Horse vor genera fonduri suplimentare pentru grup. Cu un avans considerabil față de obiectivele sale inițiale, Renault Group deschide al treilea capitol al planului său strategic Renaulution : « Revolution ». Renault Group lansează această nouă etapă prin concentrarea resurselor sale asupra lanțurilor de valoare generate de transformarea industriei auto și a mobilității: vehicule electrice (EV), software, noi servicii de mobilitate, economie circulară, alături de vehiculele termice și hibride.
Dacia – „calul de bătaie” al grupului
Planul Renaulution: „Revolution”, a treia etapă a programului de redresare implică, printre altele, ca divizia Horse – din care fac parte entitățile producătoare de motoare și transmisii din România „își propune să genereze mai multă productivitate, să micșoreze costurile fixe și să îmbunătățească semnificativ bilanțul Grupului”. Renault Group va păstra 50% din capitalul acestei entități și, prin urmare, va deconsolida această activitate din sfera Grupului și din situațiile sale financiare din a doua jumătate a anului 2023.
Impactul acestei deconsolidări este estimat printr-o reducere a activelor fixe cu 2,5 miliarde de euro, o variabilizare a costurilor fixe de 1,2 miliarde de euro, în medie pe an, și o reducere de 2,4 miliarde de euro a cheltuielilor R&D și Capex din 2023 până în 2030. De asemenea, planul pentru Horse implică o mai mare competitivitate a costurilor soluțiilor de propulsie: 2,5 miliarde de euro în perioada 2023-2030, cu impact pozitiv încă din 2024, dividende corespunzătoare cotei de capital păstrate de Renault Group și un potențial câștig de capital viitor.
Prin proiectul Horse/Power, Renault Group și Geely își vor reuni activitățile în domeniul motoarelor termice în cadrul unei entități în care partenerii vor deține părți egale (50% – 50%).
Această entitate dedicată va concepe, va dezvolta, va produce și va vinde componente și sisteme de propulsie termică și hibridă cu tehnologii de vârf. Încă de la înființare, această entitate va genera o cifră de afaceri de peste 15 miliarde de euro pentru un volum de producție de cinci milioane de unități anual. Ea dispune deja de 8 clienți care vor beneficia de o productivitate și de sinergii sporite.
Această entitate de sine stătătoare va avea o acoperire și o activitate la nivel global cu 17 uzine care vor deservi 130 de piețe, cinci centre de cercetare & dezvoltare în Europa (Spania, România și Suedia), China și America de Sud cu un total de 3.000 de ingineri, 19.000 de angajați în total pe trei continente.
Ampere – un Tesla din hexagon
Divizia pentru electrice, Ampere, localizată în Franța, va propulsa brandul Renault „către un viitor orientat spre electricitate, prin mobilizarea resurselor financiare ale Grupului într-un mod limitat”. În acest context, Grupul intenționează să invite partenerii externi și investitorii să participe la acest demers, cu următoarele ipoteze:
• Jucător consacrat pe piața vehiculelor electrice, cu consum redus de lichidități. Free cash-flow pozitiv în 2025.
• Deschidere către investitorii externi pentru a accelera activitățile de R&D și dezvoltarea ecosistemului.
• Alianță (Renault Group, Nissan, Mitsubishi Motors): participarea la capital – în studiu.
• Ofertă publică inițială pe Euronext Paris planificată cel mai devreme pentru a doua jumătate a anului 2023 (în funcție de condițiile pieței), Renault Group păstrând o majoritate solidă și sprijinul potențialilor investitori strategici (inclusiv Qualcomm Technologies, Inc.).
Renault Group creează astfel o entitate autonomă care va fi primul jucător dedicat exclusiv domeniului electric și software provenit dintr-un constructor auto tradițional. Ampere va dezvolta, va fabrica și va comercializa vehicule de persoane 100 % electrice, dotate cu o tehnologie de vârf Software-Defined Vehicle (SDV), sub marca Renault. Ampere va îmbina experiența și atuurile Renault Group cu agilitatea unui actor dedicat 100 % domeniului electric.
Bazat în Franța, Ampere va fi un constructor auto de sine stătător cu aproximativ 10.000 de salariați. Ca entitate din domeniul tehnologiei, Ampere va favoriza inovația, datorită celor circa 3.500 de ingineri, din care jumătate specializați în software.
Până în 2030, gama de 6 vehicule electrice Ampere va fi poziționată ideal în segmentele cele mai dinamice din Europa, care acoperă 80 % din piața electrică a mărcilor generaliste: în segmentul B cu noile Renault 5 Electric și Renault 4 Electric, și în segmentul C cu Megane E-tech Electric, Scenic Electric și alte două viitoare modele. O mare parte din investiția pentru primele 4 modele a fost deja derulată.
Ampere vizează o producție de circa 1 milion de vehicule electrice pentru marca Renault în 2031. Ampere are un profil de creștere, cu o rată de creștere anuală compusă în viitorii zece ani de peste 30 %.
Alte divizii anunțate de Renault Group, care are ambiția de a deveni o companie auto de nouă generație (Next Generation):
- Alpine : o marcă exclusivistă globală, cu zero emisii, având sportul auto în ADN-ul său. Un
model de business „asset-light” unic, combinat cu inovații tehnologice specifice. - Mobilize : construit în jurul unei companii de servicii financiare de prim rang pentru a oferi
produse pe piața noii mobilități, a energiei și a serviciilor de date. - The Future Is NEUTRAL : prima companie din industria auto consacrată economiei circulare
360° : de la bucla închisă a materialelor până la reciclarea bateriilor.
« Anunțurile de azi reprezintă o nouă dovadă a hotărârii echipei Renault Group de a pregăti viitorul companiei pentru a face față viitoarelor provocări și oportunități generate de transformarea industriei auto. După realizarea unuia dintre cele mai rapide planuri de redresare, după ce am pregătit compania pentru creștere asigurând dezvoltarea celei mai bune game de modele din ultimele decenii, avem intenția de a ne poziționa mai rapid și mai puternic decât concurenții noștri pe noile lanțuri de valoare ale industriei auto: vehiculul electric, software-ul, noile mobilități și economia circulară. Afectăm echipe dedicate fiecărui lanț de valoare al automobilului și al mobilității. Concepem o organizare agilă și inovatoare pentru a gestiona volatilitatea și evoluția tehnologică accelerată a epocii noastre. Cuvintele cheie sunt rapiditate, responsabilitate, transparență și specializare în serviciul excelenței. Renault Group devine o echipă de echipe cu o guvernanță simplificată și platforme de management digital care favorizează colaborarea, punând capăt organizării tradiționale de tip „siloz”. Deschiderea a până la 10 % din capital către salariați va contribui la favorizarea unei noi culturi comune orientată către crearea de valoare. Credem totodată în cooperare când este vorba de a investi, de a crea și de a dezvolta noi activități și tehnologii. Această convingere se află în centrul abordării noastre „orizontale”. Partenerii, lideri în domeniile lor, care participă la diferitele noastre proiecte, sunt dovada calității inițiativelor noastre. Toate acestea schițează unul din proiectele de organizare cele mai moderne din ultimii ani din întreaga noastră industrie, o revoluție în domeniul său», a declarat Luca de Meo, CEO al Renault Group.
« Ceea ce Grupul a realizat ca redresare financiară în decurs de numai 2 ani este remarcabil și nu ne vom opri aici. Vom duce la un nou nivel, superior, obiectivele noastre fundamentale – privilegierea valorii în fața volumelor de vânzări, competitivitatea și eficiența capitalului.
Această viitoare arhitectură a companiei ne va permite să ne îmbunătățim performanța financiară, urmărind o rentabilitate, o generare de free cash-flow și un randament al capitalurilor angajate la cel mai bun nivel de pe piață. Orientată către lanțurile de valoare care sunt structural cele mai rentabile, această arhitectură va transforma mix-ul nostru de activități și va crea valoare. Susținut de activități în creștere și generatoare de profit, planul nostru este ambițios, dar și realist în lumina contextului macroeconomic actual. Planul Renaulution este autofinanțat dar va fi accelerat de finanțări externe și de parteneriate pentru a permite accesul la lanțuri de valoare cheie, pentru a stimula creșterea și inovația, reducând în același timp nevoia de capital. Pe scurt, Revoluția în curs este și financiară și vizează crearea de valoare pentru toate părțile implicate, după cum o demonstrează politica noastră de dividende și obiectivul nostru de a consolida acționariatul salariat», susține Thierry Piéton, Director financiar al Renault Group.
Grupul a avut în vedere
Construirea unui ecosistem de parteneriate deschis pentru a asigura creșterea viitoare:
Renault Group și Geely își vor reuni activele tehnologice, industriale și cele de cercetare & dezvoltare (R&D) pentru a crea un furnizor de tehnologii de motorizare de prim rang. Renault Group va deține 50 % din această entitate, a cărei cifră de afaceri la nivel mondial va fi de 15 miliarde de euro, de la crearea sa.
Ampere : cotarea la bursa Euronext Paris este prevăzută cel mai devreme în al doilea semestru din 2023 (în funcție de condițiile de pe piață). Renault Group va păstra pachetul majoritar de acțiuni și va beneficia de susținerea unor investitori strategici potențiali (inclusiv Qualcomm Technologies, Inc.).
Renault Group a construit parteneriate aprofundate cu 2 actori majori din domeniul Tech, Google și Qualcomm Technologies, pentru a dezvolta tehnologii de ruptură susținând dezvoltarea așa-numitului Software-Defined Vehicle (SDV, vehicul definit de software), tehnologii care includ o Arhitectură Electronică Centralizată și Sistemul de Exploatare al vehiculului (Car OS).
Alpine se va dezvolta la scară globală, jumătate din creșterea sa viitoare urmând să aibă loc în afara Europei, beneficiind de parteneriate comerciale și de susținerea investitorilor. Alpine este deschisă să valorifice evaluarea financiară a activelor echipei sale de F1.
Divizia LCV (vehicule utilitare ușoare) va lansa, în parteneriat cu un constructor auto, o familie revoluționară de vehicule utilitare electrice definite de software : FlexEVan.
Acestea vor permite urmărirea operațiunilor de la un capăt la altul, în timp real și un management al flotei bazat pe date. Conceptul și tehnologia revoluționară a FlexEVan vor asigura reducerea cu 30 % a costului total de utilizare pentru operatorii de mobilitate.
În acest context, Renault Group vizează atingerea unor obiective ca marjă operațională peste 8% în 2025 și peste 10% în 2030, un free cash-flow de peste două miliarde de euro pe an, în medie, în perioada 2023-2025 și peste 3 miliarde EUR pe an, în medie, în perioada 2026-2030, free cash-flow-ul va include dividende de la Mobilize Financial Services, care se estimează că vor depăși în medie 500 de milioane de euro pe an, sub rezerva aprobărilor de reglementare și ale Consiliului MFS, R&D și Capex: maximum 8% din cifra de afaceri pe 2022-2030.
Deocamdată, Renault Group confirmă perspectivele financiare pentru anul 2022: marjă operațională a Grupului peste 5%, un free cash-flow operațional auto de peste 1,5 miliarde de euro.
Renault Group, Nissan și Mitsubishi Motors sunt în prezent angajate în discuții pentru a aborda în comun noile provocări și oportunități care modelează viitorul industriei auto. Discuțiile includ un proiect de acord pe un set de inițiative strategice comune pe diverse piețe, produse și tehnologii, interesul Nissan și Mitsubishi Motors de a investi în Ampere, care va sprijini strategia Renaulution a Renault Goup și va fi unul dintre pașii strategici către Nissan Ambition 2030 și strategia Mitsubishi Motors și îmbunătățiri structurale pentru a asigura sustenabilitatea operațiunilor și guvernării Alianței.