Producătorul iPhone Foxconn privește către piața mașinilor electrice

Da mai departe!

În contextul relațiilor glaciale dintre Washington și Beijing, președintele Foxconn Young Liu a declarat într-un interviu în exclusivitate pentru BBC că își reorientează unele lanțuri de aprovizionare din China și că vehiculele electrice (EV) sunt cele care vor conduce creșterea sa în următoarele decenii.

Pe măsură ce tensiunile dintre SUA și China cresc, a spus dl Liu, Foxconn trebuie să se pregătească pentru ce e mai rău. „Sperăm că pacea și stabilitatea vor fi un lucru pe care liderii acestor două țări îl vor avea în vedere”, ne-a declarat dl Liu, în vârstă de 67 de ani, în birourile sale din Taipei, capitala Taiwanului. „Dar, ca afacere, ca director executiv, trebuie să mă gândesc la ce se întâmplă dacă se întâmplă cel mai rău caz?”.

Scenariile ar putea include încercări ale Beijingului de a bloca Taiwanul, pe care îl revendică ca parte a Chinei, sau, mai rău, de a invada insula autoguvernată. Dl Liu a declarat că „planificarea continuității activității” este deja în curs de desfășurare și a precizat că unele linii de producție, în special cele legate de „produse de securitate națională”, au fost deja mutate din China în Mexic și Vietnam.

Probabil că se referea la serverele pe care Foxconn le produce și care sunt folosite în centrele de date și pot conține informații sensibile. Foxconn, sau Hon Hai Technology Group, așa cum este cunoscut oficial, a început în 1974, fabricând butoane pentru televizoare. În prezent, este una dintre cele mai puternice companii de tehnologie din lume, cu un venit anual de 200 de miliarde de dolari (158,2 miliarde de lire sterline). Este cunoscut mai ales pentru că fabrică mai mult de jumătate din produsele Apple – de la iPhone-uri la iMac-uri – dar printre clienții săi se numără și Microsoft, Sony, Dell și Amazon.

Timp de zeci de ani, a prosperat pe baza unui manual perfecționat de corporațiile multinaționale – proiectează produse în SUA, le fabrică în China și apoi le vinde în întreaga lume. Acesta este modul în care a crescut de la o mică afacere de fabricare a componentelor la gigantul de electronice de consum care este astăzi. Dar, pe măsură ce lanțurile de aprovizionare globale se adaptează la legăturile acide dintre Washington și Beijing, Foxconn se află într-o situație deloc de invidiat – prinsă între cele mai mari două economii ale lumii, aceleași națiuni care i-au alimentat creșterea până acum. Statele Unite și China sunt în dezacord cu privire la multe lucruri, de la comerț la războiul din Ucraina. Dar unul dintre cele mai mari puncte de conflict potențial este Taiwan, unde Foxconn are sediul central. Prins la mijloc Taiwanul este o problemă spinoasă de multă vreme, dar promisiunile repetate ale liderului chinez Xi Jinping privind „reunificarea” au dat peste cap status quo-ul nesigur. Între timp, SUA, sub conducerea președintelui Joe Biden, a fost mai vocală în sprijinul Taiwanului în cazul unui atac.

Unele voci americane au depășit linia roșie a Chinei, făcând apel la independență, deși Casa Albă și-a reafirmat poziția potrivit căreia menține relații diplomatice cu Beijingul și nu cu Taipei. Există speranțe de dezgheț, secretarul de stat american Antony Blinken vizitând China în acest weekend. Dar există și temeri legate de un conflict – un general american a estimat că acesta ar putea avea loc chiar în următorii ani.

„Statele Unite și China sunt angajate în ceea ce noi considerăm a fi o competiție strategică”, a declarat Shihoko Goto, director adjunct al programului pentru Asia de la Wilson Center din Washington DC. „Foxconn vrea să facă afaceri cu ambele, dar nu poate exista decât un singur câștigător”. Însă dl Liu nu crede că este atât de simplu. În primul rând, a spus el, modelul de afaceri al Foxconn, care se bazează pe modelele americane și pe producția chineză, este departe de a fi încheiat.

iPhone pe roți Pentru a înțelege cât de esențială este pentru Apple, de exemplu, trebuie doar să vă uitați la cât de mult din iPhone este fabricat de Foxconn – aproximativ 60%, conform unor estimări. Fabricile din China produc unele dintre cele mai esențiale părți ale dispozitivului – modulele camerei, conectorii, chiar și spatele carcasei telefonului. Această expertiză este, de asemenea, ceea ce dl Liu speră că va alimenta următorul mare pariu al Foxconn: mașinile electrice. „Uitați-vă la asta – acesta este un iPhone mare, așa că suntem foarte familiarizați cu acest lucru”, a spus el, arătând spre un panou care controla mașina cu care ne-a dus la plimbare.

Construit pentru familii și cu un preț destinat unei clase de mijloc globale aspirante, SUV-ul alb și strălucitor este unul dintre cele câteva modele fabricate de Foxconn. „Motivul pentru care credem că aceasta este o mare oportunitate pentru noi este că, în cazul motorului tradițional pe benzină, aveți motoare care sunt în mare parte mecanice. Dar în cazul EV-urilor, este vorba de baterii și motoare”, explică el. Acesta este un limbaj familiar pentru o companie tehnologică precum Foxconn, a adăugat el. Foxconn’s speră să acapareze aproximativ 5% din piața mondială a vehiculelor electrice în următorii ani – un obiectiv ambițios, având în vedere că firma a produs doar câteva modele până în prezent. Dar este un pariu pe care dl Liu este încrezător că va da roade. „Nu are sens să produci [vehicule electrice] într-un singur loc, așa că producția regionalizată de automobile este foarte naturală”, a adăugat el.

Fabricile de automobile Foxconn vor avea sediul în Ohio, în SUA, în Thailanda, Indonezia și poate chiar în India, a spus el. Deocamdată, compania va continua să se concentreze pe ceea ce știe să facă cel mai bine – fabricarea de produse electronice pentru clienți. Dar, poate nu prea departe în viitor, Foxconn va începe să își vândă propriile mașini. În orice caz, odată cu incursiunea în domeniul mașinilor electrice, Foxconn își diversifică nu doar producția, ci și liniile de aprovizionare – ambele, în opinia domnului Liu, reprezintă cheia viitorului companiei.

Related posts