Producători auto din întreaga lume opresc linii de asamblare a vehiculelor din cauza lipsei semiconductorilor, în unele cazuri din cauza măsurilor SUA împotriva unor producători chinezi de cipuri, potrivit unor oficiali din industrie, citaţi de Reuters.
Lipsa cipurilor, care a surprins o mare parte din industrie şi care ar putea continua timp de mai multe luni, determină Ford Motor, Subaru şi Toyota Motor să reducă producţia în Statele Unite.
Printre producătorii de automobile afectaţi pe alte pieţe se numără Volkswagen, Nissan Motor şi Fiat Chrysler Automobiles.
Problemele provin dintr-o multitudine de factori, producătorii de autovehicule concurând cu industria electronicelor de larg consum pentru aprovizionarea cu cipuri.
Consumatorii s-au aprovizionat cu laptopuri, console de jocuri şi alte produse electronice în timpul pandemiei, creând un deficit de cipuri pe tot parcursul anului 2020.
De asemenea, oamenii au cumpărat mai multe maşini decât se aşteptau oficialii din industrie în primăvara anului trecut, tensionând în continuare aprovizionarea.
În cel puţin un caz, deficitul are legătură cu politicile preşedintelui Donald Trump care vizează reducerea transferurilor de tehnologie către China.
Un producător de automobile a mutat producţia de cipuri de la Semiconductor Manufacturing International din China sau SMIC, care a fost afectată de restricţiile guvernului SUA, în decembrie, către Taiwan Semiconductor Manufacturing din Taiwan, care la rândul său este suprasolicitată, a declarat pentru Reuters o persoană familiarizată cu problema.
Un furnizor auto a confirmat că TSMC nu a reuşit să ţină pasul cu cererea.
”Aspectul sistemic al crizei ne dă dureri de cap”, a spus un director al unui furnizor.
”În unele cazuri, găsim un furnizor alternativ, care ne-ar face independenţi de TSMC, doar pentru a descoperi că producătorul alternativ de cipuri nu are capacitate disponibilă”, a explicat acesta.
TSMC şi SMIC nu au răspuns imediat la solicitările de comentarii.
O fabrică Ford din Kentucky, care produce SUV-ul Escape, a fost nevoit să oprească activitatea din cauza lipsei unui cip care face parte din sistemul de frânare al vehiculului, a spus un oficial al sindicatului din uzină.
De asemenea, Ford va opri fabricarea modelului Focus din Saarlouis, Germania, timp de o lună, începând de săptămâna viitoare, din cauza lipsei de cipuri.
Este puţin probabil ca situaţia să se îmbunătăţească rapid, deoarece toate cipurile, indiferent dacă sunt destinate unui laptop sau unui Lexus, îşi încep viaţa ca o placă de siliciu, iar procesul prin care devin cipuri durează aproximativ 90 de zile.
Industria de fabricare a cipurilor s-a străduit întotdeauna să ţină pasul cu creşterea bruscă a cererii. Construirea fabricilor pentru cipuri costă zeci de miliarde de dolari, iar extinderea capacităţii lor poate dura până la un an, pentru testarea şi calificarea instrumentelor complexe.
Capacitatea de producţie limitată şi cererea în creştere au făcut dificil pentru producătorii de cipuri să absoarbă două şocuri din partea administraţiei Trump.
În primul rând, Casa Albă a interzis, în septembrie, Huawei Technologies, gigantul chinez al telecomunicaţiilor şi un producător important de smartphone-uri, să cumpere cipuri realizate cu tehnologie americană. Huawei a depozitat cipuri înainte de interdicţie pentru a continua să construiască ce produse va putea, după intrarea în vigoare a măsurii.
Şi rivalii Huawei, au început să cumpere cipuri la rândul lor, sesizând o ocazie de a-şi mări cota de piaţă, au spus analiştii.
În al doilea rând, guvernul SUA a adoptat reguli care împiedicî SMIC să folosească unele instrumente din SUA pentru a produce cipuri, o măsurp care i-a determinat cel puţin pe unii dintre clienţii SMIC să caute o altă fabrică de cipuri, din cauza îngrijorării că producţia ar putea fi întreruptă.
Un purtător de cuvânt al Departamentului pentru Comerţ a refuzat să comenteze implicaţiile pentru sectorul auto a includerii pe o listă neagră a companiilor SMIC şi Huawei, dar a spus că prioritatea principală a fost ”asigurarea că regulamentul privind administrarea exporturilor protejează securitatea naţională a SUA, securitatea economică şi interesele politicii externe”.
Analiştii au declarat că este posibil ca lipsa cipurilor auto să persiste până la şase luni. Un raport realizat de AutoForecast Solutions a estimat că industria auto globală a înregistrat deja pierderi de 202.000 de vehicule, pănă pe 13 ianuarie.