Luca de Meo, Renault: Nu vreau să impun nicio decizie celor de la Nissan şi Mitsubishi

Da mai departe!

În contextul planului de scindare a grupului Renault în două divizii dedicate mașinilor electrice, respectiv, cu motoare termice și al reacției partenerilor de la Nissan, șeful Renault încearcă să mențină echilibrul.

Planul grupului Renault de a separa operaţiunile din domeniul vehiculelor electrice de cele din domeniul mașinilor cu motoare cu ardere internă nu este destinat perturbării alianţei globale cu partenerii japonezi Nissan şi Mitsubishi, a declarat directorul general al Renault, Luca de Meo.

„Cel mai bun lucru pe care pot să îl fac este să propun idei într-un mod care să arate că nu am de gând să pun în pericol alianţa. Nu vreau să impun nicio decizie strategică celor de la Nissan şi Mitsubishi”, a menționat Luca de Meo la finalul primei sale vizite în Japonia de la numirea în postul de CEO al Renault în 2020.

Cu toate acestea, planul lui Luca de Meo de a crea o divizie Renault dedicată vehiculelor electrice care va avea sediul în Franţa pune presiune asupra partenerilor japonezi să aleagă dacă mizează pe viitorul Renault ca producător de vehicule electrice sau pe operaţiunile sale tradiţionale. O astfel de transformare radicală a Renault ar putea implica şi revizuirea legăturilor de capital, inclusiv posibila vânzare a unei părţi din participaţia de 43% din acţiunile Nissan deţinută de Renault.

Însă Luca de Meo, la fel ca şi preşedintele Renault, Jean-Dominique Senard, subliniază că având în vedere preţul redus al acţiunilor, momentul actual nu este unul potrivit pentru o vânzare. Acţiunile Renault şi Nissan trebuie să fie la un nivel mai ridicat decât cel actual pentru a avea loc o tranzacţie de acest gen.

În timp ce Renault deţine 43% din acţiunile Nissan, constructorul japonez deţine doar 15% din titlurile Renault şi nu dispune de drepturi de vot la constructorul francez. Acest dezechilibru de putere a fost un punct sensibil în relaţia dintre cele două companii şi acest lucru a ieşit la lumină în 2018 odată cu arestarea în Japonia a fostului preşedinte Carlos Ghosn care a pus sub semnul întrebării viitorul alianţei. Unul din motivele care a stat la baza înlăturării lui Ghosn a fost îngrijorarea că în calitate de preşedinte la ambele companii va promova o integrare mai mare între Renault şi Nissan.

Luca de Meo spune că această idee nu mai este de actualitate. „Întreaga discuţie despre o fuziune nu are sens. Nu mai este în spiritul vremurilor actuale”, a declarat actualul șef al grupului Renault.

Săptămâna trecută, Renault a prezentat un plan care prevede separarea operaţiunilor din domeniul vehiculelor electrice şi înfiinţarea unei a doua entităţi care se va concentra pe motoarele cu combustie internă şi care va avea sediul în afara Franţei. În pofida problemelor cu care se confruntă în prezent Renault, inclusiv retragerea costisitoare din Rusia, Luca de Meo susţine că Renault va avea suficiente lichidităţi pentru derularea afacerilor, dar va avea nevoie de fonduri suplimentare pentru dezvoltarea pe termen lung de automobile electrice.

„Pot să plătesc pentru produse până în 2025. Toate lucrurile pe care le fac, precum ideea unei companii dedicate vehiculelor electrice, sunt destinate să permită Renault să aibă acces, cumva, într-o modalitate creativă, la finanţare, pentru a putea susține următoarea fază a planului în care vreau ca Renault să urmeze o abordare foarte modernă”, a explicat Luca de Meo.

Conform planurilor anunţate de Renault, entitatea dedicată dezvoltării şi producţiei de motoare şi cutii de viteze termice şi hibride de nouă generaţie E-TECH va include şi operaţiuni din România. Perimetrul avut în vedere cuprinde activităţile de fabricare a motoarelor şi transmisiilor termice şi hibride, exceptând producţia de şasiuri, din cadrul uzinelor mecanice Motores (Spania), Sevilla (Spania), Cacia (Portugalia), Bursa (Turcia), Mioveni (România), Curitiba (Brazilia), CorMecanica (Chile), PFA (Argentina). Tot în această sferă intră și centrele de inginerie şi cercetare – dezvoltare RTS (Spania), RTR (România şi Turcia), RTA (Brazilia) şi funcţiile suport legate de aceste activităţi.

Cu câteva zile în urmă, director operațional al Nissan, Ashwani Gupta, a declarat că „este prea devreme să luăm în considerare (n.n. – separarea activităților după modelul Renault), din cauza portofoliului nostru de piețe diversificat și al diversității produselor”.

Deși nu pare a fi pe aceeași lungi e de undă cu șeful Renault, Ashwani Gupta, a susținut în fața presei că, în calitate de membru al alianței, Nissan va sprijini eforturile grupului francez.

În același timp însă, el a subliniat că Nissan trebuie să se concentreze atât pe vehiculele electrice, cât și pe mașinile cu motor cu ardere internă, inclusiv variante hibrid.

Related posts