Kia a evoluat foarte mult în ultimul deceniu, ca dovadă stau modelele din cea mai recentă gamă, dar și introducerea mașinii testate acum de AutoReport.ro: Stinger. Într-o perioadă în care toți producătorii de masă vor să forțeze intrarea în zona premium, coreenii încearcă simultan intrarea în zona premium, dar și a mașinilor sport.
Grupul Hyundai vinde deja mașini premium pe piața din America, acolo unde Kia este prezentă cu modelul K800. Acum, prin Stinger, coreenii testează și disponibilitatea pieței europene pentru astfel de modele, dar pare că și încearcă o „schimbare la față”. Încercări similare au mai făcut și Citroen cu marca DS, dar și Ford cu variantele Vignale. Ambele încercări au fost destul de bine primite de public.
Cu toate acestea, Stinger este mai mult decât o încercare de intrare pe piața premium: este cel mai interesant sedan-coupe pe care îl poți vedea pe stradă. În tranziția sa de la concept la producție, conceptul Kia GT a primit numele ‘Stinger’, inspirat de conceptul GT4 Stinger dezvãluit la Salonul Auto de la Detroit, în 2014.
Transformarea unui concept într-un model de producție nu este un lucru ușor. Centrul european de design Kia din Frankfurt – locul în care a luat naștere conceptul GT din 2011 – a adus la viațã Kia Stinger, model supervizat de cãtre Peter Schreyer, Șeful de Design al Kia Motors și Gregory Guillaume, Șeful de Design al Kia Motors Europe.
Pãrțile laterale în forma unei ‘sticle de Coca-Cola’ evidențiazã și intensificã puterea vizualã a liniei posterioare superioare dar și silueta de tip fastback a autoturismului. Celelalte elemente de funcționalitate ale designului exterior – gurile de aer frontale, aripile curbate ale roților – contribuie la eficiența aerodinamicã. Grila purtând semnãtura Kia ‘nas-de-tigru’ este așezatã cu mândrie între blocurile optice complexe cu tehnologie LED. Iar noi n-am mai văzut blocuri optice față mai interesante decât cele de pe Stinger de mult timp. Liniile agresive ale designului sunt accentuate de elementele GTLine.
Sub capotă avem motorul care se anticipeazã cã va realiza majoritatea vânzãrilor noului Kia Stinger în Europa, turbo diesel-ul de 2.2 litri. Acesta este capabil în a produce 202 CP la 3,800 rpm. Cuplul maxim – 441 Nm – este disponibil pe o plajã situatã între 1,750 și 2,750 rpm, oferã posibilitatea autoturismului de a accelera de la 0 la 100 kmh în 8.5 secunde, având o vitezã de top de 225 kmh. Acesta este cuplat la a doua generație a sistemului de transmisie electronicã automatã cu opt trepte. Performanțele sunt foarte bune, dar surprinderea noastră vine la capitolul dinamică, acolo unde se văd testele făcute pe Nürburgring Nordschleife. Am testat această mașină prin traficul din București și încântați de comportamentul dinamic al acesteia, am dus-o pe A2 către Constanța.
Indiciile vizuale exterioare de tip gran turismo sunt completate în interior de un parbriz abrupt și de o planșã de bord mare ce se întinde de-a lungul planului orizontal. Cu toate acestea, 4 oameni pot călători în deplin confort în Stinger. Consola centralã a panoului de bord este împãrțitã în douã zone specifice: zona de comandã a sistemului infotainment, ce se aflã sub ecranul touchscreen de mari dimensiuni și zona de comandã a sistemului de ventilație și climã, ce se aflã dedesubt. În fața șoferului gãsim un volan sport îmbrãcat în piele pe care scrie GTLine și un singur panou de bord ce oferã o combinație între analog și digital. Ceasurile de bord mari au un inel metalic și sunt accentuate de acele roșii ale indicatoarelor. Un display TFT color se aflã între ceasurile de bord și oferã date informative privind performanțele autoturismului. Materialele folosite sunt foarte bune, Stinger fiind foarte aproape de clasa premium. Un Head Up Display (HUD), reglabil pe înãlțime, permite șoferului sã vadã informații cheie afișate direct pe parbriz, cum ar fi viteza actualã, sugestii de navigație, sistemul audio precum și indicatorul de detectare a unghiului mort. Șoferul poate beneficia de încãrcarea wireless a smartphone-ului prin intermediul cotierei centrale, iar conectivitatea Bluetooth este o dotare standard pe toate versiunile modelului.
Stinger este foarte avansat și din punct de vedere al sistemelor de siguranță. Avem Lane assist cu intervenție activă, asistență la frânare, cruise control adaptiv, detecție a unghiului mort, dar și a traficului din lateral.
Kia Stinger 2.2 CRDi 4×4 Aut GT Line
0-100 km/h: 7,6 secunde
Viteza maximă: 230 km/h
L/l/î: 4.830/1.870/1.400
Masă proprie: 1.717
Volum portbagaj (l): 406
Cilindree (cmc): 2.199
Putere (CP): 200 la 3.800 rpm
Cuplu maxim (Nm): 440 la 1.750 rpm
Consum mediu: 6,5 l/100 km (mixt)
Cutie de viteze: automată/8 trepte