Pana in urma cu cativa ani erau privite ca niste jucarii, acum la fiecare intersectie te intalnesti cu ele in trafic. Cei care si-au luat trotinete electrice au crezut ca acestea pot circula pe oriunde si nu sunt reglementate in circulatie, dar iata ca politia ne reaminteste ca pentru majoritatea trotinetelor electrice din trafic este nevoie de atestat deoarece sunt incadrate ca… mopede. Este ceea ce comerciantii de astfel de vehicule au omis sa spuna cumparatorilor.
Inspectoratul General al Politiei Romane (IGPR), ne spune ca trotinetele propulsate cu ajutorul unui motor s-ar incadra la categoria mopede, insa trotinetele propulsate prin forta musculara NU sunt reglementate (dar se lucreaza la modificarea legislatiei).
Potrivit IGPR, art. 6 pct. 21 din OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice prevede ca mopedul este definit ca fiind autovehiculul, cu doua sau trei roti, a carui viteza maxima prin constructie este mai mare de 25 km/h, dar nu depaseste 45 km/h si care este echipat cu un motor cu ardere interna, cu aprindere prin scanteie, cu o capacitate cilindrica ce nu depaseste 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere interna ori, dupa caz, electric, a carui putere nominala continua maxima nu depaseste 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depaseste 350 kg, neincluzand masa bateriilor in cazul vehiculului electric.
„In ipoteza in care trotineta la care faceti referire este propulsata cu ajutorul unui motor si indeplineste conditiile anterior prezentate, aceasta se inscrie in categoria moped”, ne-au precizat reprezentantii IGPR.
Dar ce inseamna mai exact acest lucru? In primul rand, cel care merge cu acest vehicul e obligat sa aiba permisul de conducere valabil pentru categoria AM.
De asemenea, proprietarii de vehicule sau detinatorii mandatati ai acestora sunt obligati sa le inmatriculeze sau sa le inregistreze, dupa caz, inainte de a le pune in circulatie.
„Potrivit art. 14 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului 195/2002 prevede ca tramvaiele, troleibuzele, mopedele, masinile si utilajele autopropulsate utilizate in lucrari de constructii, agricole, forestiere, tractoarele care nu se supun inmatricularii, precum si vehiculele cu tractiune animala se inregistreaza de catre consiliile locale, care tin si evidenta acestora”, au punctat reprezentantii IGPR.
In plus, proprietarul trebuie sa stie ca, in circulatia pe drumurile publice, mopedul trebuie sa fie echipat cu:
a) instalatie de franare eficace;
b) sistem de avertizare sonora;
c) instalatie de evacuare a gazelor de ardere care sa respecte normele de poluare fonica si de protectie a mediului;
d) lumina de culoare alba in fata, respectiv lumina si dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare rosie in spate;
e) lumini de culoare galbena pentru semnalizarea schimbarii directiei de mers, in fata si in spate;
f) placuta cu numarul de inregistrare, amplasata la partea din spate a mopedului fara a obtura vizibilitatea sistemului de iluminare si semnalizare.
Trotinetele propulsate prin forta musculara
Situatia este alta cand vine vorba de trotineta propulsata prin forta musculara.
IGPR ne-a transmis ca legislatia rutiera in vigoare nu cuprinde norme care sa reglementeze circulatia acestor trotinete, context in care „Directia Rutiera are in vedere ca in cadrul modificarilor viitoare ale legislatiei rutiere sa extinda domeniul de aplicabilitate si asupra acestor dispozitive”.
Dar sa nu cumva sa va ganditi ca sunteti in afara legii daca mergeti cu trotineta. Pentru siguranta dvs si a celorlalti participanti la trafic, trebuie sa respectati legile de circulatie.