BMW a prezentat 3.0 CSL – cel mai exclusivist model al său

Da mai departe!

Pe măsură ce anul aniversar se apropie de sfârşit, BMW M GmbH prezintă cel mai exclusivist model special produs vreodată de companie – o capodopera de inginerie care întruchipează esenţa a 50 de ani de pasiune pentru curse şi îşi exprimă rădăcinile istorice într-o denumire legendară a modelulu

BMW 3.0 CSL combină un design unic cu o experienţă de performanţă puristă pe două locuri. Aduce în prezent, ca model exclusiv produs într-o serie foarte limitată legendarul model creat în anii 1970, un automobil conceput pentru plăcerea de a conduce pe şosea, dar care foloseşte tehnologia din motorsport.

BMW 3.0 CSL a fost dezvoltat cu intenţia de a combina ce a fost mai bun în cele cinci decenii de experienţă în curse a BMW M GmbH într-un automobil excepţional. Toate faţetele caracterului său – eleganţa dinamică a exteriorului, un cockpit clasic de maşină sport, construcţia uşoară inteligentă, un motor cu şase cilindri în linie, combinaţia puristă de transmisie manuală şi tracţiune spate – se bazează pe principiile consacrate ale unui automobil BMW M. Aceste elemente sunt completate de cele mai noi tehnologii pentru a produce un automobil emblematic care să definească marca ce a avut succes de 50 de ani. O călătorie cu un BMW 3.0 CSL nu este doar o experienţă exclusivă de înaltă performanţă, ci şi o întâlnire emoţionantă cu istoria şi prezentul celei mai puternice litere din lume.

BMW 3.0 CSL ca o serie de producţie limitată care încorporează măiestria elaborată

BMW 3.0 CSL este produs într-o ediţie strict limitată. Pentru a aniversa jumătate de secol în vânzare vor intra exact 50 de unităţi numerotate consecutiv ale modelului special. Chiar de la început, acest lucru conferă modelului BMW 3.0 CSL un statut exclusiv care îşi va găsi locul în colecţiile de automobile ale fanilor deosebit de loiali şi entuziaşti ai mărcii BMW M.

Producţia tuturor automobilelor va dura aproximativ trei luni. Fiecare dintre ele este creat cu pasiune absolută pentru excelenţă manufacturieră şi tehnologii coordonate precis într-un proces de fabricaţie elaborat la centrul extern al BMW Group din Dingolfing, la Moosthenning (Bavaria Inferioară). Componentele interne exclusive din plastic armat cu fibră de carbon (CFRP) sunt produse manual atât la München, cât şi la uzina BMW Group de componente din Landshut de către specialişti în caroserie special desemnaţi.

De asemenea, a fost conceput un proces specific pentru vopseaua BMW 3.0 CSL, în care măiestria manufacturieră şi tehnologia de ultimă oră se completează reciproc pentru a oferi fiecărei piese individuale designul său de culoare caracteristic. O echipă de 30 de tehnicieni special calificaţi şi cu experienţă este responsabilă de configurarea şi asamblarea automobilelor. Datorită complexităţii proceselor din fabrică, fiecare BMW 3.0 CSL trece prin opt cicluri de asamblare la tot atâtea staţii de producţie, procedură care durează până la 10 zile în total.

Per total, proporţia extrem de mare efort manufacturier înseamnă că timpul necesar pentru asamblarea unui BMW 3.0 CSL este semnificativ mai mare decât un BMW M convenţional. După finalizarea în uzină, fiecare automobil este supus şi unui proces de inspecţie şi aprobare a calităţii în mai multe etape la uzina principală din Dingolfing înainte de a fi eliberat pentru livrare către client. Uzina BMW Group din Dingolfing este cea mai mare locaţie europeană de producţie a companiei. Pe lângă mai multe automobile BMW M, acolo sunt produse sedanurile de lux BMW Seria 7 şi componentele de caroserie pentru Rolls-Royce Motor Cars.

Turism de succes – un reper important în istoria mărcii

Fiind reinterpretarea unei maşini sport legendare atât pentru circuit, cât şi pentru şosea, BMW 3.0 CSL evocă calităţile unui automobil sportiv purist. Acesta întruchipează bucuria condusului unui automobil cu tracţiune spate şi cutie manulă cu o evocare al începuturilor istorice ale BMW M GmbH într-o formă unică şi exclusivistă. Modelul omonim origianl este primul automobil dezvoltat de ce se numea atunci BMW Motorsport GmbH şi care a pus bazele experienţei speciale de a conduce care este o caracteristică inconfundabilă a automobilelor BMW M până în prezent. La început BMW Motorsport GmbH s-a concentrat în dezvoltarea de automobile pentru competiţiile de turisme, unde 3.0 CSL a devenit cea mai de succes maşină de curse a epocii sale.

Versiunea de curse a istoricului BMW 3.0 CSL a câştigat Campionatul European de Turisme în sezonul său inaugural din 1973 – şi a repetat această reuşită de alte cinci ori consecutiv, din 1975 până în 1979. Piloţi precum Toine Hezemans, Hans-Joachim Stuck, Chris Amon şi Niki Lauda au depăşit concurenţa de la Nürburgring şi de pe numeroase alte circuite, după care a urmat primele victorii ale BMW pe circuitele americane din 1975 care au ajuns să afirme şi să definească marca în Statele Unite. La fel de special, două modele 3.0 CSL au fost la baza primelor proiecte BMW Art Cars, unul din cele mai valoroase interacţiuni între lumea artei şi motorsport. Toate aceste succese au ajutat maşinile de curse oficiale să câştige popularitate internaţională.

„Coupé, Sport, Construcţie uşoară”: o nouă interpretare a unei formule legendare

Versiunea de stradă a maşinii de curse, care a fost dezvoltată cu obiectivul omologării, a devenit un simbol larg cunoscut al inspiraţiei plăcerii de a conduce concentrată pe elementele esenţiale, în special în stadiul final de dezvoltare. CSL – această combinaţie de litere din denumirea modelului însemna „Coupé, Sport, Leichtbau” (Coupé, Sport, Construcţie uşoară), un rezumat concis al reţetei de succes a maşinii cu două uşi.

Pe lângă pasajele largi ale roţilor, coupeul a primit şi un pachet aerodinamic spectaculos, care includea un spoiler frontal, elementele aerodinamice pe aripile faţă şi un deflector de aer pe acoperiş. Modificările de design au inclus şi o aripă spate de mari dimensiuni care a optimizat aderenţa punţii spate. Aceasta din urmă nu era omologată pentru utilizare rutieră dar trebuia livrată clienţilor pentru a asigura omologarea de curse a modelului. Soluţia a fost una foarte creativă – aripa era livrată în portbagaj cu posibilitatea de instalare ulterioară a clientului. Această soluţie a permis o adoptarea unui pachet aero fără precedent care a făcut ca 3.0 CSL să primească supranumele de „Batmobile”.

Cu o cilindree crescută de 3.153 de centimetri cubi şi o putere maximă de 151 kW/206 CP, cel mai puternic motor cu şase cilindri în linie, cu injecţie directă, folosit vreodată la un model BMW a asigurat o livrare sportivă a puterii. Sistemul de propulsie puternic a fost combinat cu o tehnologie de suspensie rafinată. Masa la gol era de doar 1.270 kg.

Uşile erau din aluminiu, la fel cum erau capota faţă şi cea a portbagajului, care după deschidere erau sprijinite pe tije de reţinere. Numeroase alte componente ale caroseriei, cum ar fi plafonul, aripile şi partiţia portbagajului, au fost realizate din tablă foarte subţire, iar barele cromate au fost înlocuite cu spoilere din plastic. Scaunele-scoică uşoare şi omiterea materialului de izolaţie, a servodirecţiei şi a geamurilor electrice au asigurat o reducere optimă a masei. Astfel, s-a atins un raport putere-masă total de 6,2 kg/CP.

Noul BMW 3.0 CSL este reinterpretarea contemporană a tuturor acestor caracteristici ancorate în denumirea modelului său. Caroseria în formă de coupé pune accente tradiţionale pentru eleganţa sportivă şi dinamica expresivă. Tehnologia de propulsie şi cea de suspensie provin din cele mai recente evoluţii pentru maşinile de curse şi maşinile sport de înaltă performanţă de la BMW M GmbH. Iar construcţia uşoară inteligentă  beneficiază mai ales de utilizarea pe scară largă a carbonului. Raportul masă-putere al BMW 3.0 CSL este de doar 2,9 kg/CP.

Ca model independent de BMW M GmbH şi în ciuda numărului limitat de unităţi, BMW 3.0 CSL a trecut printr-un proces complet de dezvoltare de serie. Pe lângă testele extinse de calitate şi funcţionalitate şi testele de reglare a dinamicii într-o gamă largă de condiţii, de la traficul urban, la drumuri naţionale şi autostrăzi, până la circuite de curse, BMW 3.0 CSL a fost supus şi unor teste aerodinamice extinse. Aproximativ 200 de ore de lucru au fost petrecute pentru optimizarea fluxului de aer şi echilibrul aerodinamic al automobilului, inclusiv 50 de ore în tunelul aerodinamic al Centrului de Testare Aerodinamică al BMW Group. În plus, două BMW 3.0 CSL de preproducţie au trebuit să treacă printr-un test de siguranţă sub forma unui test de coliziune frontală şi laterală pentru a îndeplini cerinţele legale pentru şosele.

Design tipic M unic, adaptat cerinţelor tehnice ale performanţelor de top

Cu proporţiile sale clasice de coupé şi un concept tradiţional de automobil care combină motorul dispus în faţă şi transmisia manuală cu tracţiunea spate, BMW 3.0 CSL urmează soluția predecesorului său istoric. Elementele distinctive de deviere a aerului, pasajele puternic conturate ale roţilor, spoilerul spate atractiv şi numeroase alte detalii evocă în mod inconfundabil pe designul legendarului coupé din anii 1970.

În acelaşi timp, aspectul său este caracterizat de principiile care s-au aplicat întotdeauna automobilelor BMW M: caracteristicile designului exterior sunt definite şi de cerinţele tehnice în ceea ce priveşte alimentarea cu aer de răcire, echilibrul aerodinamic şi dinamica, ce asigură baza pentru performanţă fascinantă. În acest fel, BMW 3.0 CSL exprimă pasiunea atemporală a curselor într-un mod emoţional şi autentic.

Design puternic onorează predecesorului istoric

Puterea şi sportivitatea sunt semnalate de partea frontală a BMW 3.0 CSL, care este mult coborâtă spre şosea. În centru se află grila BMW distinctivă, cu o inserţie în formă de zăbrele într-o structură de diamant. Poziţia sa verticală se referă la designul frontal al predecesorului său istoric. Asemenea conturului geamurilor laterale, cadrul grilei este finisat în aluminiu satinat – o caracteristică de design care subliniază statutul special al BMW 3.0 CSL. Împreună cu grila BMW, două nişe dimensionate generos în spoilerul faţă, amintesc de prizele de aer ale modelului din anii 1970 şi asigură o răcire fiabilă a sistemelor de propulsie şi frânare chiar şi în situaţii de condus extrem de dinamic. Aripioarele sculptate pe capotă accentuează legătura cu liniile clasice de design.

Cu contururile lor plate, farurile BMW Laserlight strălucesc în galben, atât în timpul Welcome Scenario după deblocarea uşilor, cât şi atunci când sunt activate faza scurtă şi cea lungă, culoarea fiind o referinţă la automobilele de curse, aşa cum este cel mai de succes model de competiţie al BMW M GmbH în prezent, BMW M4 GT3, care în 2022 a câştigat atât titlul piloţilor, cât şi cel al echipelor în DTM şi al cărui motor se bazează pe acelaşi propulsor cu şase în linie ca unitate de putere a BMW 3.0 CSL. BMW M4 GT3 a obţinut succesul în campionat chiar la începutul carierei sale pe circuit, la fel ca istoricul BMW 3.0 CSL, care a câştigat Campionatul European de Turisme chiar în sezonul său inaugural şi continunând o tradiţie în DTM definită de 635 CSi, BMW M3 DTM şi BMW M4 DTM.

Privit din lateral, capota lungă şi ampatamentul lung conferă BMW 3.0 CSL un aspect atât sportiv, cât şi de o eleganţă clasică. La aceasta contribuie şi proporţiile de coupé tipice mărcii într-un design cu trei volume. Aripile deosebit de largi, compensate în diagonală şi pereţii laterali largi subliniază aspectul dinamic care se defineşte şi printr-un deflector de aer care se extinde de-a lungul liniei plafonului.

Pasaje largi ale roţilor, jante cu prindere centrală produse exclusiv pentru anvelopele BMW 3.0 CSL

Pasajele musculoase ale roţilor indică ecartamentul mare care contribuie semnificativ la dinamica ridicată în viraje a automobilului. Acestea oferă spaţiu pentru jantele din aliaj uşor forjat cu design Y-spoke, de 20 de inchi pe puntea faţă şi de 21 de inchi pe cea spate. Cu spiţele filigranate, un finisaj coloristic auriu în stilul anilor 1970 şi o prindere centrală, combină un design spectaculos cu elemente de motorsport. Integrarea jantelor specifice modelului în punţile preasamblate ale BMW 3.0 CSL face parte din procesul de producţie de la uzina BMW Group din Dingolfing. La 930 Nm, cuplul aplicat în timpul montării prinderilor centrale atinge cea mai mare valoare pentru un automobil de serie BMW Group.

Jantele din aliaj uşor forjat sunt echipate cu anvelope Michelin dezvoltate exclusiv pentru BMW 3.0 CSL. Ele poartă numărul 50 în relief pe flancurile anvelopei, oferind o altă referinţă discretă la aniversarea BMW M GmbH, cu ocazia căreia a fost proiectat şi construit modelul special.

O aripă spate în stilul „Batmobile”

Imaginea din spate a BMW 3.0 CSL este caracterizată şi ea de o estetică puternică şi de caracteristicile de design reinterpretate ale predecesorului. Cea mai atractivă caracteristică este aripa spate, care este închisă în lateral şi traduce un element emblematic „Batmobile” într-un limbaj de design modern. Conceput pentru a genera forţa aerodinamică suplimentară şi astfel pentru a optimiza tracţiunea pe puntea spate, deflectorul înconjoară întreaga secţiune spate, devenind astfel un element vizual dominant. Pentru beneficiul echilibrului aerodinamic, este combinat cu un difuzor de carbon puternic pronunţat în difuzorul spate, optimizând astfel fluxul de aer în partea de jos a caroseriei.

Cele patru ţevi de eşapament ale sistemului de evacuare folosesc un amortizor spate din titan, deosebit de uşor. Stopurile BMW 3.0 CSL folosesc tehnologia inovatoare de iluminare pentru a genera un design nocturn fascinant şi exclusivist şi o strălucire deosebit puternică definită de linii subţiri. Acest lucru se realizează prin fire de lumină laser filigranate care par să plutească liber în interiorul blocurilor optice şi creează un efect 3D expresiv prin suprapunere precisă.

Finisaj exterior elaborat în stilul maşinilor de curse clasice

Chiar de la începutul anilor 1970, BMW Motorsport GmbH s-a întipărit în amintirile fanilor nu numai datorită succeselor spectaculoase în curse, ci şi printr-o apariţie inconfundabilă. La fel ca maşinile de competiţie, ţinutele piloţilor, transportoarele de maşini şi toate celelalte echipamente ale echipei prezentau dungi uniforme în albastru, violet şi roşu pe un fundal alb. Imaginea unitară şi coerentă era o noutate la acea vreme, a ieşit puternic în evidenţă şi a creat o identitate puternică de marcă. BMW 3.0 CSL preia această tradiţie cu o culoare exterioară Apine White uni şi un decor în dungi aplicat elaborat în culorile BMW M GmbH. Liniile de pe caroserie reflectă eficient suprafeţele dinamice, aducând astfel în prim-plan estetica puternică a coupé-ului şi mai clar.

Atât culoarea de bază, cât şi dungile M, cunoscute în jargonul tehnic drept „livery”, sunt aplicate în mare măsură manual, implicând un nivel extrem de ridicat de timp şi efort. Un total de 22 de piese individuale sunt vopsite într-un proces special conceput pentru BMW 3.0 CSL. O atenţie deosebită este acordată unui aranjament extrem de precis al zonelor suprafeţelor caroseriei şi a dungilor de culoare finisate în carbon vizibil. În general, cea mai mare parte a exteriorului în Alpine White uni cuprinde componente din carbon, care sunt pictate manual de specialişti. Materialul high-tech este vizibil doar în inscripţiile de pe acoperiş şi de pe aripa spate. În acest scop, aceste zone trebuie expuse în timpul procesului de vopsire. Pentru a poziţiona cu precizie dungile de culoare în nuanţele BMW M GmbH, vopsitorii folosesc mascarea prin proiecţie cu laser, precum şi filme de contur personalizate.

Fiecare componentă cu finisaj de culoare are un timp de producţie de şase zile lucrătoare. În acest timp, finalizează până la opt procese de vopsire, fiecare cu etapele intermediare necesare de lucru, cum ar fi şlefuirea şi mascarea dungilor de culoare. Rezultă un total de 134 de procese de vopsire pentru fiecare automobil, însumând un total de 6.700 de secvenţe de lucru manual în vopsitorie pentru întreaga serie mică a modelului special.

Secvenţele de numere de pe uşile şi plafonul BMW 3.0 CSL, concepute în stilul maşinilor de curse timpurii, realizează o legătură între trecut şi prezent. Designul lor în stilul numerelor de curse se bazează pe modelul istoric al primului automobil BMW M dezvoltat pentru cursele de turisme, în timp ce numărul 50 se referă la aniversarea BMW M GmbH. O altă evocare a anilor 1970 sunt cele două logo-uri BMW poziţionate pe montantul C, deci direct în spatele contrabalansului grafic al geamului lateral cunoscut sub numele de Curba Hofmeister.

Cel mai puternic motor cu şase cilindri în linie folosită vreodată într-un automobil BMW M omologat

BMW 3.0 CSL dispune de cel mai puternic motor cu şase cilindri în linie folosit vreodată într-un automobil BMW M omologat. Şi aceasta este o tradiţie: în stadiul final de dezvoltare, predecesorul cu acelaşi nume a marcat un nou record cu o putere a motorului de 151 kW/206 CP – nu numai pentru modelele cu şase cilindri, ci şi pentru toate automobilele de serie BMW produse până la acel moment.

De atunci, motorul cu şase cilindri în linie cu M Power a trecut printr-o dezvoltare impresionantă. Motoarele cu acelaşi design au oferit o putere de 204 kW/277 CP la BMW M1 încă din 1978 şi de 250 kW/340 CP la a doua generaţie BMW M5 din 1991. A cincea generaţie BMW M3 a fost lansată în 2014 cu un motor cu şase cilindri, cu tehnologie M TwinPower Turbo, ce dezvolta de 317 kW/431 CP.

Motorul cu şase cilindri în linie al BMW 3.0 CSL posedă aceleaşi rădăcini tehnologice ca şi propulsorul a actualei maşini câştigătoare a DTM. Motorul de 3,0 litri este capabil să urce spontan în turaţii datorită conceptului M tipic şi cuprinde, printre altele, un carter extrem de rigid cu un design cu punte închisă, fără manşon, un arbore cotit uşor forjat şi o chiulasă cu tehnologie imprimată 3D. Sistemul de răcire şi alimentarea cu ulei sunt proiectate şi ele pentru situaţii de condus extrem de dinamic. Pentru câştigarea titlului în DTM, BMW M4 GT3 a fost propulsat de o versiune a celui mai recent motor cu şase cilindri în linie, de aproximativ 600 CP, care, în versiunea sa concepută pentru producţia la scară largă de la modelele actuale BMW M3/BMW M4, furnizează până la 375 kW/510 CP.

Versiunea sistemului de propulsie cu tehnologie M TwinPower Turbo, care a fost dezvoltată suplimentar exclusiv pentru BMW 3.0 CSL, oferă o putere maximă de 412 kW/560 CP. Noul record pentru modelele cu şase cilindri în linie de la BMW M GmbH cu omologare rutieră susţine statutul special al automobilului. Motorul său dezvoltă un cuplu maxim de 550 Nm şi se remarcă cu o livrare liniară a puterii până la o turaţie maximă de 7.200 rpm.

Transmisie manuală cu şase trepte şi tracţiune spate pentru o plăcere deosebit de intensă de a conduce

Pentru a transfera puterea pe drum, dezvoltatorii BMW 3.0 CSL au folosit un concept care a fost încercat şi testat de zeci de ani pentru plăcerea maximă de a conduce şi interacţiunea intensă între conducător şi automobil. Motorul cu şase cilindri în linie este cuplat cu o cutie de viteze manuală cu şase trepte, ale cărei etajare şi raporturi se potrivesc în mod ideal cu caracteristicile de performanţă. Cursa de schimbare a vitezelor definită cu precizie permite schimbarea rapidă şi precisă a treptelor. Mânerul schimbătorului de viteze realizat exclusiv pentru BMW 3.0 CSL foloseşte un design rafinat.  Prin suprafaţa albă, diagrama gravată a schimbătorului de viteze şi numărul 50, aminteşte de începuturile BMW M GmbH din anii 1970. Un element de tehnologie modernă este asistentul de schimbare a vitezelor, care foloseşte un control al vitezei de conectare pentru a asigura cuplarea fără patinare a ambreiajului după downshifting la frânarea în viraje. Poate fi activat sau dezactivat de către conducător.

În mod tradiţional, cuplul motor este transmis către şosea exclusiv prin intermediul roţilor spate ale BMW 3.0 CSL. Pentru o utilizare la limită pe circuit, conducătorul se bazează pe liniară tipică M a forţelor de acceleraţie laterală pentru a pilota automobilul prin viraje cu manevre de derapaje controlate. Diferenţialul M activ din transmisia de pe puntea spate asigură şi o dinamică superioară. Dacă este necesar, previne compensarea cuplului între roţile spate şi, în acelaşi timp, creează în mod continuu şi variabil un efect de blocare de până la 100%. Diferenţialul M activ este legat de DSC (controlul dinamic al stabilităţii) şi îşi ajustează cu precizie efectul de blocare la situaţia de condus respectivă. De exemplu, tracţiunea este optimizată pe drumuri cu valori diferite de frecare pentru roţile spate dreapta şi stânga. Atunci când se accelerează dinamic din curbe, conducătorul primeşte un feedback vizibil cu privire la potenţialul de aderenţă pe roţile spate şi astfel poate doza în mod optim utilizarea pedalei de acceleraţie.

Tehnologie de suspensie adaptată exclusiv fiecărui model, inclusiv sistemul de frânare M carbon ceramic şi M Traction Control

Şi în configuraţia tehnologiei de suspensie, tehnologia de ultimă generaţie a fost combinată cu o metodologie de armonizare a tuturor componentelor care s-a maturizat de-a lungul a cinci decenii. Componentele suspensiei utilizate la BMW 3.0 CSL reprezintă vârful de lance al dezvoltării maşinilor sport de înaltă performanţă de către BMW M GmbH: o punte faţă cu dublu braţ transversal şi o punte spate cu suspensie multibraţ cu design specific M, o suspensie M adaptivă, cu amortizoare controlate electronic, direcţie electromecanică M Servotronic cu raport variabil si sistem de frânare M carbon ceramic cu curbe caracteristice reglabile.

Aplicarea integrată a tuturor sistemelor de propulsie şi şasiu a avut loc în timpul testelor intensive pe drumurile publice, precum şi pe circuite, inclusiv Nordschleife de la Nürburgring, care a fost cel mai bun teren de testare pentru toate automobilele BMW M timp de 50 de ani. Înainte de teste, inginerii de la BMW M GmbH au proiectat şi optimizat imaginea digitală a BMW 3.0 CSL în fiecare detaliu într-un proces de proiectare şi dezvoltare asistată de computer. Prin încorporarea realităţii virtuale şi a altor procese digitale, a fost posibilă accelerarea la maximum a procesului de dezvoltare de serie. Acest proces detaliat de simulare şi reglare a luat în considerare dimensiunile specifice modelului, masa automobilului şi distribuţia sarcinii pe punţi, rigiditatea extrem de ridicată a caroseriei şi conexiunile suspensiei, precum şi echilibrul aerodinamic al BMW 3.0 CSL pentru a asigura încă de la început acea combinaţie tipică M de agilitate, dinamică şi precizie în manevrare.

Performanţa puternică de decelerare, stabilitate termică remarcabilă şi rezistenţă la uzură extrem de ridicată sunt oferite de sistemul de frânare M carbon ceramic. Acesta combină frâne cu etrier fix, cu şase pistoane, şi discuri de frână ceramice de 400×38 milimetri pe puntea faţă cu frâne cu etrier fix, cu un singur piston, şi discuri de frână ceramice de 380×28 milimetri în spate şi are etrierele vopsite în roşu. Designul specific M al sistemului de frânare integrat permite afişarea a două curbe caracteristice de control al pedalei, care pot fi selectate în meniul M Setup.

Cu funcţia M Traction Control, conducătorul poate seta individual pragurile de intervenţie pentru limitarea patinării roţilor. Pentru aceasta sunt disponibile 10 niveluri, iar dezactivarea completă a controlului stabilităţii la condus este posibilă şi prin intermediul modului M Dynamic. Astfel, BMW 3.0 CSL este pregătit perfect pentru a experimenta performanţe puriste pe circuit.

Construcţie uşoară inteligentă cu utilizare maximă a componentelor din carbon

La BMW 3.0 CSL, tradiţia construcţiei uşoare inteligente, care a fost cultivată încă din anii 1970, este reformulată şi remodelată folosind o tehnologie de ultimă oră. Pentru a reduce masa în zonele caroseriei şi şasiului, plasticul armat cu fibră de carbon (CFRP) este utilizat într-o măsură foarte mare, pe lângă utilizarea minimă a materialului izolator. BMW M GmbH este un pionier în utilizarea CFRP în automobilele în serie. Încă din 2004, a echipat pentru prima dată un model de serie mare cu un acoperiş din carbon.

BMW 3.0 CSL dispune de componente CFRP pe aproape toate secţiunile caroseriei. Pe lângă plafon, capota faţă şi cea spate, spoilerul faţă şi difuzorul spate sunt realizate în întregime din carbon. Elementele de ataşare a aripilor faţă şi spate, pragurile laterale, difuzorul spate, aripa spate şi spoilerul spate sunt realizate şi ele din acest material high-tech. Toate componentele din carbon sunt fabricate în serii mici, în mare parte manual şi exclusiv pentru BMW 3.0 CSL.

În plus, o selecţie clară a materialelor şi metodele de proiectare de ultimă generaţie conduc, de asemenea, la o reducere semnificativă a masei altor componente ale automobilului. Eleronul de plafon al BMW 3.0 CSL este realizat din plastic armat cu fibră de sticlă. Amortizorul de evacuare din titan al BMW 3.0 CSL este mai uşor cu aproximativ 4,3 kilograme decât o componentă convenţională din oţel. Braţele transversale din aluminiu turnat din compartimentul motor, care conectează cupolele de suspensie între ele şi cu partea frontală, au o geometrie care a fost potrivită cu forţele care acţionează în diferite situaţii de condus. Cu ajutorul modelelor numerice, agilitatea şi precizia direcţiei au fost optimizate cu un minim de material şi masă.

Cockpit purist de maşinii sport cu scaune-scoică M Carbon

De asemenea, în interiorul BMW 3.0 CSL, utilizarea carbonului şi a altor măsuri de construcţie uşoară subliniază caracteristicile puriste ale maşinii sport. În loc de scaune suplimentare, partea din spate oferă un compartiment de depozitare cu două compartimente integrate pentru căşti. Decoraţia CFRP a panourilor uşilor şi izolaţia acustică redusă contribuie, de asemenea, la un stil extrem de sportiv. Conducătorul şi pasagerul din faţă stau pe scaunele-scoică M Carbon integrale, un alt element spectaculos. Conexiunile diagonale dintre suprafaţa scaunului şi spătar amintesc de principiul de construcţie al scaunelor uşoare prezente la modelul istoric. Înălţimea şi înclinarea scaunului pot fi reglate exclusiv într-un atelier printr-o legătură cu şuruburi în trei trepte. Poziţia longitudinală poate fi variată manual folosind o pârghie de la limita frontală a scaunului. În plus, scaunele-scoică M Carbon integrale oferă inserţii detaşabile pentru tetiere.

Mai mult decât atât, interiorul BMW 3.0 CSL se prezintă ca un cockpit de maşină sport, purist şi exclusivist. Suprafeţele scaunelor din Alcantara neagră şi centurile de siguranţă M sunt combinate cu un volan M Alcantara, o căptuşeală antracit a plafonului şi suprafeţe din Alcantara neagră şi carbon mat. Cusăturile contrastante şi alte accente în alb corespund vopselei exterioare a BMW 3.0 CSL, ale cărei inscripţii de modelului sunt gravate atât în ornamentele pragurilor, cât şi pe suprafeţele scaunelor. Mânerul alb al schimbătorului de viteze simbolizează forma clasică de interacţiune între conducător şi automobil la schimbarea vitezei. Butonul roşu de pornire/oprire şi butoanele M roşii de pe volan sunt disponibile pentru activarea motorului şi pentru acces direct la configuraţia generală a automobilului. Decoraţiile interioare mate cu finisaj din fibră de carbon au o numerotare secvenţială pentru fiecare dintre cele 50 de unităţi disponibile. Acest marcaj, documentat în interior de la #01/50 la #50/50, corespunde în fiecare caz cifrelor finale ale numărului suspensiei, reprezentând astfel o referinţă clar vizibilă şi autentică la identitatea automobilului individual.

i.

Related posts