Creşterea costurilor ar putea face ca în anul 2021 să mai existe doar trei-patru constructori auto niponi, au apreciat joi analiştii firmei de consultanţă auto Kelley Blue Book intervievaţi de CNBC.
O dovadă în acest sens a venit joi când Nissan a anunţat că va prelua 34% din acţiunile Mitsubishi pentru 1,9 miliarde de euro.
Japonia, a treia mare economie a lumii şi totodată al treilea mare producător mondial de vehicule, are cel puţin opt producători auto, inclusiv liderul mondial Toyota Motor. Comparativ alte ţări mari producătoare de automobile, precum Germania şi SUA, au doar câţiva constructori auto. Însă această industrie, odată un exemplu al miracolului economic japonez, trece în prezent printr-o perioadă dificilă. Mitsubishi Motors este implicat într-un scandal privind falsificarea datelor privind consumul de combustibil iar furnizori precum producătorul de airbaguri Takata a raportat pierderi pentru al treilea an consecutiv, după o acţiune de rechemare la nivel mondial.
‘Cred că vom vedea o consolidare în ultimii cinci ani până la trei-patru mari jucători importanţi comparativ cu atât de mulţi jucători mici în prezent. Este posibil ca o treime şi chiar jumătate dintre ei să dispară în următorii 5-10 ani’, a declarat Karl Brauer de la firma de consultanţă auto Kelley Blue Book. ‘Consolidarea va fi mai eficientă acum pentru că industria este foarte competitivă şi dacă nu eşti un jucător de talie mare ai probleme în a ţine pasul cu cheltuielile de cercetare şi dezvoltare’, a explicat Brauer.
‘Industria auto a devenit o afacere de scară. Au trecut zilele în care un jucător care producea 200.000-300.000 de unităţi pe an şi să supravieţuiască. Forţele globalizării duc la dispariţia companiilor care nu pot să crească’ a declarat la rândul său Vivek Vaidya, analist la firma de consultanţă Frost & Sullivan.
O consolidare a industriei auto sub forma de fuziuni, achiziţii şi alianţe de capital ar avea sens având în vedere provocările cu care se va confrunta industria auto globală. ‘În perioada următoare se anunţă foarte multe schimbări de legislaţie cu privire la consumul de combustibil şi siguranţă. Constructorii auto vor investi miliarde de dolari în aceste domenii iar acest lucru va afecta profitabilitatea. Părerea mea este că industria auto globală a atins vârful de profit iar de acum încolo lucrurile vor intra pe o pantă descedentă’, a apreciat James Chao, analist la IHS Automotive.
Cel mai recent raport al celor de la Toyota pare să confirme acest lucru. Miercuri, cel mai mare constructor auto nipon şi totodată liderul industriei auto globale a raportat un profit net record pentru exerciţiul fiscal încheiat în luna martie 2016, dar în acelaşi timp a avertizat că pentru exerciţiul 2016-2017 se aşteaptă la o scădere a profitului net de 35,1%, aceasta urmând să fie prima scădere a profitului net din ultimii cinci ani.