Reprezentanții industriei auto europene sunt tot mai îngrijorați în legătură cu efectele impunerii normelor Euro 7, care vor determina noi investiții în motoare termice, chiar dacă efectele asupra emisiilor vor fi minime. În schimb, acestea vor aduce creșteri mari de cheltuieli, care se vor regăsi în prețurile automobilelor.
Toate simulările efectuate au condus la concluzia că doar 10% dintre mașinile cu motor cu combustie care se vor afla pe șoselele UE, în 2035, vor intra sub incidența normelor Euro 7, dacă acestea vor fi impuse. „În pofida faptului că prezintă beneficii minime pentru mediu, propunerea Euro 7 riscă să pună presiune financiară inutilă asupra consumatorilor și deturnarea investițiilor de la tehnologiile cu emisii zer”, transmite ACEA. Asociația estimează că aplicarea propunerii de noi norme de emisii, așa numitele Euro 7, ar putea intra în vigoare în perioada 2026 – 2027.
Reducerile de emisii de oxizi de azot, pe care le vizează aceste norme, vor fi de numai 4%, potrivit studiilor de impact. În același timp, pentru a îndeplini aceste norme, constructorii auto vor fi nevoiți să crească cheltuielile de dezvoltare alocate motoarelor termice, care astăzi au intrat într-o fază finală, înainte de trecerea la propulsia electrică. Toate aceste costuri majorate se vor regăsi în prețurile mașinilor noi care vor fi vândute de la data intrării în vigoare a Euro 7. „Conform estimărilor unor producători, prețul mediu de consum al unei mașini noi ar putea crește cu 2.000 euro , punând presiuni financiare suplimentare asupra consumatorilor europeni care se confruntă deja cu costurile ridicate ale energiei și presiunile inflaționiste”, precizează ACEA.
Propunerea pentru Euro 7 a fost anunțată de Comisia Europeană la finalul anului trecut, cu o mare întârziere, care a mărit și mai mult presiunea asupra industriei auto, din cauza timpului tot mai scurt pe care îl au la dispoziție pentru a dezvolta motoare care să respecte aceste norme. Potrivit calendarului anunțat anterior, Euro 7 ar trebui să intre în vigoare în 2025, însă toți actorii implicați susțin că este imposibil ca acest termen să fie respectat. Din acest motiv, se încearcă măcar amânarea acestei date, dacă nu eliminarea completă a normelor, având în vedere că în 2035 intră în vigoare interdicția de vânzare a motoarelor termice, ceea ce înseamnă că investiția în noile motoare termice ar putea fi recuperată în cel mult 10 ani.