Grupul german Volkswagen se confruntă cu o criză de lichidități severă, care nu doar întârzie investițiile esențiale și blochează lansarea viitoarelor modele, dar lasă și planurile strategice pentru o fabrică în SUA atârnând în incertitudine.
Investițiile de Miliarde de Euro, Amânate
VW se află în mijlocul unei crize serioase de numerar (cash crunch). Văzând că vânzările încetinesc, costurile de producție cresc și că efectul tarifulor vamale impuse de SUA (sub administrația Trump) persistă, producătorul auto strânge cureaua.
Săptămâna trecută, Consiliul de Supraveghere al Grupului Volkswagen trebuia să aprobe un plan de investiții de miliarde de euro, o resursă vitală de care compania are nevoie disperată pentru a finanța viitoarele modele și pentru a-și moderniza rețeaua vastă de producție.
- Lipsește Semnătura: Deși era așteptat ca aprobarea să fie dată, surse din interior indică faptul că board-ul se abține de la a da undă verde. Încrederea este scăzută, iar planurile care implică aproape 100 de fabrici la nivel mondial sunt puse în așteptare până când situația financiară a companiei devine mai clară.
- Decizie Amânată: Potrivit publicației Bild, pachetul de investiții ar putea dura câteva luni până să fie aprobat. Această întârziere este critică, deoarece investițiile determină ce modele vor fi construite și ce fabrici vor fi modernizate. Incertitudinea nu afectează doar VW, ci și furnizorii săi și provoacă blocarea proiectelor de dezvoltare.
Un Gol de 11 Miliarde € în Buget
Cea mai alarmantă cifră este cea a deficitului. VW s-ar confrunta cu un deficit de aproximativ 11 miliarde de euro (12,7 miliarde de dolari) pentru planurile sale de investiții din 2026. Deși brandul a alocat circa 160 de miliarde de euro (185 de miliarde de dolari) pentru operațiuni și dezvoltare de produse în următorii cinci ani, acest buget pare acum insuficient.
Impactul asupra Audi și a Pieței Americane
Întârzierea investițiilor afectează în mod special Audi, divizia premium a Grupului. Audi ar beneficia enorm de pe urma deschiderii unei fabrici în Statele Unite.
Principalii săi rivali, BMW și Mercedes-Benz, au deja centre mari de producție în SUA. Acest lucru îi protejează parțial de impactul tarifelor vamale americane. Grupul VW a luat în considerare de mult timp o fabrică Audi în SUA, dar realizarea acesteia necesită un capital considerabil, care momentan nu este disponibil.
Așteptarea „Undei Verzi”
Există discuții despre posibilitatea ca Consiliul de Supraveghere să convoace o ședință specială în decembrie, dacă condițiile se îmbunătățesc. Cu toate acestea, sursele avertizează că termenul s-ar putea prelungi cu ușurință în anul următor.
Până atunci, unul dintre cei mai mari producători de automobile din lume rămâne blocat, așteptând propria „undă verde” internă pentru a-și debloca viitorul.