Programul Rabla se confruntă cu o criză de predictibilitate fără precedent. Declarațiile recente ale Ministrului Mediului, Diana Buzoianu, confirmă oficial că sprijinul financiar masiv oferit anterior nu mai poate fi susținut, iar sursa de finanțare așteptată din Europa a fost compromisă.
Declinul Finanțării pentru Mașinile Electrice: O Decizie Bugetară Dură
Reducerea drastică a voucherului pentru mașinile electrice (de la circa 7.500 de euro la aproximativ 2.000 de euro) a condus, în mod previzibil, la scăderea interesului cumpărătorilor. Ministrul a justificat această ajustare, subliniind că, deși nivelul redus al subvenției descurajează tranziția ecologică, voucherele anterioare erau nesustenabile:
„Eu nu cred că scăderea voucher-ului a fost o decizie… greșită, pentru că ea reflectă, de fapt, posibilitatea care exista astăzi la nivelul bugetului. Iar noi nu mai vrem să vindem povești, vrem să vindem proiecte care sunt realiste.”
Această declarație confirmă că programul, în forma sa generoasă anterioară, nu mai este o prioritate financiară pentru Guvern.
🛑 Semnalul Roșu pentru 2026: Întreruperea Finanțării
Cea mai serioasă amenințare planează asupra Programului Rabla 2026. Ministrul Buzoianu a reiterat poziția conform căreia finanțarea programului ar trebui mutată de la bugetul național pe Fondul Social pentru Climă (bani europeni), argumentând că resursele naționale sunt necesare pentru „proiecte strategice care pot să ajute inclusiv la salvarea de vieți”.
Însă acest plan de salvare este acum subminat:
- Incertitudine Totală: Ministrul nu a putut preciza dacă Programul Rabla va continua anul viitor.
- Motivul Blocajului: „Depinde foarte mult dacă vom avea Fondul Social pentru Climă, dar cel mai probabil în urma discuțiilor de amânare a ITS2, nu vom avea anul viitor fondul social pentru climă.”
CONCLUZIE: Dependența de bugetul național, care este suprasolicitat, coroborată cu amânarea unei decizii cheie la nivel european (ITS2), face ca Programul Rabla să fie extrem de vulnerabil. Fără o sursă clară și sustenabilă de finanțare, viitorul Rabla este definit de incertitudine maximă, punând sub presiune întreaga piață auto și obiectivele de mediu ale României.