În timp ce piața auto germană sărbătorește o creștere robustă a înmatriculărilor de vehicule electrice cu baterie (BEV) de 39,4% de la începutul anului 2025 și de 47,7% în octombrie, ritmul electrificării în Uniunea Europeană rămâne inegal.
Creșterea puternică din Germania, unde BEV-urile și PHEV-urile au ajuns la o cotă de piață combinată de 29,1% în primele zece luni ale anului 2025, plasează cea mai mare economie a Europei la sau chiar ușor peste media continentală în ceea ce privește ritmul de adoptare.
Cine Sunt Codașii Electrificării Auto?
Conform analizelor, există o diferență clară de viteză între statele membre UE. Cotele de piață mari și ritmurile rapide de adopție se regăsesc în țările cu putere de cumpărare ridicată și infrastructură avansată (cum ar fi Norvegia, Suedia, Olanda, Danemarca).
La polul opus, țările din Europa de Sud și de Est continuă să fie codașe în acest proces.
- Piața Redusă: Țări precum Italia, Spania, Polonia, România și Ungaria înregistrează în continuare cote de piață mici pentru BEV-uri, acestea situându-se adesea sub pragul de 10-15% din vânzările totale.
Această discrepanță se datorează în principal unor factori cheie comuni în aceste regiuni:
- Costul Vehiculelor: Prețul inițial al mașinilor electrice rămâne o barieră majoră.
- Infrastructura: Dezvoltarea rețelelor de încărcare nu este la fel de avansată ca în Vest.
- Puterea de Cumpărare: Nivelul de trai și PIB-ul pe cap de locuitor sunt, în general, mai mici, ceea ce face dificilă achiziția BEV-urilor.
Concluzie: Două Viteze în Europa
În timp ce Germania, grație politicilor de stimulare și unei piețe mature, accelerează masiv adoptarea BEV-urilor (ajungând la o cotă de 21% doar pentru electricele pure în octombrie), țările din Sudul și Estul Europei rămân în urmă, confirmând existența unui decalaj semnificativ în tranziția auto a continentului. Fără investiții majore și programe eficiente de subvenționare în aceste regiuni, viteza de electrificare a UE va rămâne împărțită în două.