Saloanele auto majore din China au devenit locul de lansare al vehiculelor electrice (EV) mai ieftine și cu performanțe mai bune, sporind încrederea mărcilor locale în cea mai mare piață auto din lume. Pentru prima dată, parcă vedem aici mai multe branduri locale decât cele din Japonia, SUA sau Europa.
Dar Salonul Auto de la Shanghai, deschis miercuri, vine pe fondul incertitudinilor majore din industria auto privind modul în care războiul comercial SUA-China ar putea afecta cererea și lanțurile de aprovizionare, în condițiile în care peste 100 de modele sunt lansate pe o piață deja aglomerată, cu mai mulți învinși decât învingători.
Decizia administrației Trump de a impune taxe vamale de 145% la importurile din China, măsurile de retorsiune ale Beijingului și restricțiilor comerciale au determinat analiștii să-și înrăutățească previziunile privind vânzările auto pe plan global și forțează producătorii auto și furnizorii lor să se confrunte cu noi riscuri.
O coaliție de grupuri din industria auto a SUA a trimis o scrisoare președintelui Trump în care solicită renunțarea la taxele vamale de 25% la toate componentele auto importate, avertizând că, în caz contrar, vor scădea vânzările și vor crește prețurile.
În primele prezentări ale producătorilor auto Shanghai accentul s-a pus pe siguranță și planurile pentru o rapidă extindere a portofoliului de vehicule electrice, de către firme ca Volkswagen și Nio, fără discuții referitoare la incertitudinile economice.
Cererea de mașini în China a crescut anul acesta, în pofida războiului comercial. În primele trei luni din acest an, vânzările auto pe piața chineză au crescut cu 12,5%, pe fondul avansului înregistrat de cei mai mari producători auto chinezi, BYD și Geely. Dar există și semne de îngrijorare. China este cel mai mare exportator auto mondial în funcție de volum, iar analiștii se așteaptă ca politicile administrației Trump să pună presiune pe producătorii auto chinezi, în condițiile în care economia statului asiatic ar putea fi afectată de războiul comercial.
Piața auto extrem de competitivă din China rămâne un câmp minat pentru mărcile străine. În primele trei luni din acest an, vânzările Honda și Nissan au scăzut cu 34% și, respectiv, 28%. Volkswagen, odată ce mai bine vândută marcă de automobile din China, a raportat un declin al vânzărilor de 6%.
Peste 70 de mărci auto din China și din afara țării vor prezenta săptămâna aceasta peste 100 de modele noi sau actualizate.
Mai puțin de 10% din cele peste 160 de mărci auto care concurează în China au o cotă de piață mai mare de 2%, conform datelor Jato Dynamics.Majoritatea încă înregistrează pierderi. Printre câștigători sunt BYD, Chery, Geely, Leapmotor și Li Auto.
Printre premierele din China se numără:
Alte modele ale producătorilor chinezi care vor fi introduse la Salonul Auto de la Shanghai:
- AITO M8
- Avatr 06
- Bestune Yueyi 07 și 08
- Chery Fulwin A9
- Great Wall Shanhai Cannon Hi4-T
- iCar V23
- Li i8
- Li MEGA
- Nio ES6
- Nio EC6
- Wey Gaoshan 8 și 9
- Zeekr 007 GT
Producătorii de automobile cu vechime sunt și ei prezenți, nume precum BMW, MINI, Mercedes, Maybach, Bentley sau VW, întregesc peisajul auto de la Salon. Producătorii americani de autovehicule vor fi reprezentați de Buick, Lincoln sau Cadillac.
Potrivit Asociației Producătorilor de Automobile, producția și vânzările de automobile din China au depășit, în 2024, 31 de milioane de unități, iar exporturile au ajuns la 5,859 milioane de unități, înregistrând o creștere anuală de 19,3%, consolidând astfel poziția Chinei ca cel mai mare exportator de automobile din lume.