Cu o linie de mașini mai săracă cu 2 modele, dar și cu noutăți, Maserati pare că nu ține pasul cu lumea auto. Chiar și mai exotica Ferrari a vândut mai multe mașini anul trecut.
Poate că suntem aproape de luna martie, dar cifrele de vânzări pentru anul trecut încă apar. Previzibil, Maserati a avut un an teribil, iar după ce am văzut cifrele, mulți ar argumenta că a fost de fapt mai rău decât se aștepta. Astăzi, compania-mamă Stellantis a publicat rezultatele pe întregul an, arătând că firma cu logo-ul trident a scăzut cu un procent uluitor de 57%. Livrările au scăzut de la 26.600 de mașini în 2023 la doar 11.300 de unități anul trecut.
Pentru a pune acest lucru în perspectivă, rivalul intern Ferrari a livrat 13.752 de mașini cu calul cabrat anul trecut, o creștere de 0,7%. Da, oricât de nebunesc ar suna, Ferrari a vândut mai mult decât Maserati. Un alt brand italian exotic, Lamborghini, aproape că a egalat vânzările Maserati în 2024. Taurul furios a înregistrat o creștere a cererii de 5,7%, ajungând la 10.700 de vehicule.
Deci, ce s-a întâmplat? Înainte de a pleca, șeful Stellantis, Carlos Tavares, a dat vina pe marketingul prost pentru scăderea vânzărilor. Într-un interviu de luna trecută, noul CEO al Maserati, Santo Ficili, a făcut ecou sentimentelor sale. Noul șef de la Modena estimează că firma va fi încă pe pierderi în acest an, dar speră că 2026 va fi profitabil.
Să nu uităm că fostul director financiar al Stellantis, Natalie Knight, a sugerat în iulie 2024 că Maserati ar putea fi vândută: „Ar putea exista un moment în viitor când ne vom uita la care este cea mai bună casă pentru [Maserati]”. Cu toate acestea, Stellantis a negat rapid astfel de planuri într-o declarație pentru Motor1: „Stellantis nu are intenția de a vinde marca Trident, la fel cum nu are intenția de a agrega Maserati cu alte grupuri de lux italiene”.
În octombrie 2024, cu câteva săptămâni înainte de a demisiona de la Stellantis, Tavares a spus că mărcile aflate în dificultate vor avea câțiva ani pentru a se salva. Nu a dat nume, dar logica ne spune că se referea cel puțin la Maserati, dacă nu și la alte mărci. La urma urmei, mașinile de la Lancia și DS Automobiles nu se vând nici ele ca pâinea caldă. Pe această parte a oceanului, Chrysler a văzut cu siguranță zile mai bune, mai ales că gama sa s-a redus la doar monovolumul Pacifica/Voyager.
În februarie 2025, Stellantis încă caută un nou CEO, iar zvonurile au reapărut despre eficientizarea portofoliului de mărci. Portretul de familie include în prezent 14 membri, dar Automotive News raportează că președintele Stellantis, John Elkann, va cere succesorului lui Tavares să decidă ce mărci rămân și care trebuie eliminate.
Este prea devreme pentru a spune dacă Maserati va fi păstrată. Un nou CEO a fost numit acum doar câteva luni, așa că Stellantis este probabil încă răbdătoare cu marca italiană aflată în dificultate. Jean-Philippe Imparato, directorul operațional pentru Europa la Stellantis, a spus recent că Maserati merită un plan de relansare. Acest an și următorul sunt probabil cruciali. Viitorul companiei depinde și de deciziile luate de înlocuitorul lui Tavares, care va fi anunțat în prima jumătate a anului 2025.