Studiul publicat de JATO Dynamics la sfârșitul lunii trecute ar fi trebuit să îl lovească puternic pe Elon Musk: Tesla rămâne în urma concurenților săi în Europa.
În iulie, BMW a preluat pentru prima dată coroana de lider european pentru vehiculele complet electrice, datorită cererii pentru noul său crossover compact iX2. Conform cifrelor JATO, constructorul german de automobile premium a vândut aproape 14.900 de unități în luna respectivă, alimentate exclusiv de baterii, cu 300 mai multe decât Tesla, în timp ce volumele pentru Model Y au scăzut brusc, scrie publicația Fortune.
Primele date semnalează că luna august nu a fost mai blândă cu Musk pe cele mai mari piețe individuale din Europa. Vânzările în Franța au scăzut la jumătate față de luna august de anul trecut, iar în Germania au scăzut cu două treimi. În timp ce pierderea subvențiilor și noile taxe vamale pentru sedanurile Model 3 importate din China au contribuit la acest rezultat slab, analiștii din industrie se tem că Tesla plătește acum prețul pentru introducerea unui portofoliu vechi de vehicule pe o piață europeană stagnantă a vehiculelor electrice, unde consumatorii au de unde alege.
Analistul PwC Steven van Arsdale, el însuși proprietar al Modelului Y, susține că Tesla trebuie să lanseze în curând noi vehicule mai mici, practice pentru spațiile înguste și drumurile sinuoase și înguste din Europa. În caz contrar, riscă să piardă și mai mult teren.
„Există o anumită slăbiciune în armura lor”, spune el pentru Fortune. „Este surprinzător că s-au descurcat atât de bine, dar va fi greu să continue să crească volumul fără a avea ceva în segmentele inferioare.”
Piața auto este de obicei împărțită în felii în funcție de dimensiunea vehiculului, începând cu minicar-uri precum Fiat 500, înainte de a trece la o subcompactă precum Renault Clio, compacta mai mare Volkswagen Golf, modelul Tesla Model Y de dimensiuni medii și așa mai departe. De obicei, aceste clase sunt denumite litere, 500 începând în segmentul A, iar Y în segmentul D, de exemplu.
„În mod tradițional, Europa a fost întotdeauna cu precădere axată pe segmentele B și C”, spune von Arsdale, ”astfel încât segmentul D în care operează Tesla nu este pur și simplu cel mai important al pieței.”
Septembrie se dovedește o lună crucială
Matthias Schmidt, un analist al industriei EV din Germania și editor al unui raport lunar al industriei, avertizează că nu trebuie să se citească prea mult în cifre – cel puțin nu încă – deoarece lunile iulie și august sunt sezonier printre cele mai slabe, când oamenii merg în vacanță.
Acesta este motivul pentru care luna aceasta se va dovedi atât de crucială. Nu numai că potențialii clienți s-au întors din vacanță, dar septembrie este, în mod tradițional, una dintre cele mai puternice două luni de vânzări de mașini pe piața profitabilă din Regatul Unit, datorită schimbării semestriale a plăcuțelor de înmatriculare, care este similară cu desemnarea unui nou model de an în Statele Unite.
În cazul în care vânzările nu arată o performanță net superioară față de omologii săi EV în această lună, este un indiciu clar că Tesla are probleme mai profunde în Europa pe care numai un produs nou proaspăt le poate rezolva.
„Musk începe să realizeze că Tesla are nevoie de modele diferite în segmente diferite”, spune Schmidt. „Gama lor nu are o răspândire foarte bună”.
Piața vehiculelor electrice din UE este mult mai profundă și mai diversificată decât cea din SUA, deoarece producătorii auto de pe continent trebuie să vândă un anumit număr de vehicule pentru a evita amenzile draconice în cazul în care nu reușesc să reducă emisiile de carbon ale vehiculelor lor.
Anul viitor, UE ridică ștacheta, ceea ce înseamnă că producătorii auto de pe continent vor fi mai stimulați ca niciodată să încerce să vândă vehiculele electrice mai puțin profitabile, pentru a nu se confrunta cu penalități drastice.
Cererea de vehicule electrice în Regatul Unit crește, în timp ce vânzările Tesla scad
Nu ajută nici faptul că Musk oferă demografiei sale tradiționale de progresiști bogați numeroase motive pentru a privi cu atenție ofertele concurenților săi. Luna trecută, directorul general al Tesla a încurajat revoltele rasiale din Regatul Unit cu un limbaj incendiar și dezbinător și chiar a răspândit știri inventate pe rețelele de socializare care au provocat indignare în țară.
Fie că au fost sau nu declanșate de comentariile sale, vânzările Tesla în luna august au scăzut cu un sfert în Regatul Unit. De data aceasta, însă, Tesla nu poate da vina pe o piață globală în declin pentru vehiculele electrice.
Spre deosebire de Germania, de exemplu, Regatul Unit a fost un adevărat punct luminos în Europa. Vânzările de vehicule electrice în țară au înregistrat cea mai bună performanță din decembrie 2022, înmatriculările crescând cu 11% față de perioada anului trecut, reprezentând aproximativ fiecare al patrulea vehicul nou vândut
Concurenții europeni își pierd apetitul după ce investițiile în vehicule electrice au dezamăgit
Din fericire, unii concurenți cheie lasă ușa întredeschisă pentru revenirea Tesla, în cazul în care aceasta va lansa într-adevăr noi modele în Europa în lunile următoare.
Grupul Volkswagen a provocat cândva Tesla pentru poziția de lider al pieței globale a vehiculelor electrice, însă entuziasmul pentru tehnologie la sediul său din Wolfsburg a scăzut considerabil după ce o serie de produse au dezamăgit. VW se confruntă acum cu reduceri istorice de locuri de muncă și închideri de fabrici.
„Transformarea avansează într-adevăr mai lent decât au prezis mulți experți în urmă cu câțiva ani”, a declarat Oliver Blume, CEO al grupului VW, săptămâna trecută pentru cotidianul german de afaceri Handelsblatt.
Volkswagen nu este singurul care își revizuiește planurile. Luna aceasta, producătorul auto scandinav Volvo a renunțat la obiectivul său de a vinde numai vehicule electrice începând din 2030. Aceasta înseamnă că Tesla se poate aștepta la mai puține investiții în vehicule electrice și, prin urmare, probabil la o concurență mai puțin acerbă din partea mărcilor tradiționale din Europa.
Astfel, chinezii rămân cea mai mare amenințare pe termen lung la adresa Tesla în Europa. Dar, în mod surprinzător, chinezii se străduiesc să facă incursiuni.
Mărcile autohtone chinezești se luptă fără recunoașterea numelui și fără rețeaua de dealeri
Să luăm exemplul Germaniei, care rămâne cea mai mare piață pentru vehiculele electrice din Europa, în ciuda recentei căderi. Singurul vehicul electric fabricat în China care se remarcă este MG4 hatchback, cu peste 10.000 de unități vândute până în august. Aceasta nu este o coincidență: Insigna MG este o marcă britanică de renume, cunoscută în Europa, cu o rețea de dealeri existentă. O altă opțiune populară este Smart, o marcă Mercedes care este acum operată împreună cu noul partener Geely, care importă din China.
Prin comparație, mărcile chinezești autohtone care nu dispun de o rețea de distribuție tradițională au performanțe slabe. BYD Seal, un concurent popular al Tesla Model 3 în China, a vândut doar 400 de mașini în Germania în primele opt luni ale acestui an.
Van Arsdale de la PwC Autofact consideră că Tesla are multe șanse să recupereze cote de piață prin oferirea unui vehicul mai mic la un preț de intrare mai mic. El a citat drept o posibilitate înlocuirea unor caracteristici și materiale mai scumpe cu versiuni mai ieftine sau eliminarea lor completă. Tesla a aplicat deja acest proces, cunoscut sub numele de decontenting, la începutul acestui an pe piața mexicană, folosind țesături pe scaune.
Cu toate acestea, el este mai puțin convins că software-ul Full Self-Driving al Tesla, care automatizează multe dintre funcțiile de conducere, ar putea să o ajute să câștige noi cumpărători dacă va fi într-adevăr aprobat pentru utilizare în Europa la începutul anului viitor.
„Mi se pare că mai au multe de făcut pentru ca sistemul să funcționeze în Europa”, spune el.