Motoarele hibrid cu încărcare, așa numitele plug-in hybrid (PHEV), au fost văzute de industria auto drept cea mai bună soluție pentru tranziția către propulsia electrică, dar felul în care piața primește aceste motoare nu arată deloc un mare entuziasm, cauzele fiind multiple.
Vânzările de automobile Plug-in Hybrid din Europa nu reușesc să crească, deși producătorii încearcă să le îmbunătățească performanțele de la un an la altul. De la primele PHEV-uri care permiteau o autonomie electrică de 25 – 30 km, astăzi mașinile cele mai avansate din acest segment depășesc 100 km, iar consumul mediu afișat de constructor a coborât la niveluri aproape ridicole, de 2 sau poate chiar sub 2 litri/100 km.
În luna iulie, datele privind înmatriculările analizate de Profit.ro arată o scădere foarte abruptă, cu 10%, a vânzărilor de mașini PHEV, pe piața din Europa (UE plus EFTA), diferența față de 2023 fiind de aproape 10.000 de vehicule în minus. Rezultatul din luna a șaptea vine după scăderi similare în mai și iunie, care au determinat ca, după șapte luni, vânzările totale de mașini cu propulsie hibridă cu încărcare să fie mai mici cu aproape un procent față de anul trecut.
În intervalul ianuarie – iulie, în Europa au fost înmatriculate 562.800 autoturisme PHEV, cu 4.000 mai puține decât în intervalul similar din 2023, corespunzător unei scăderi de 0,8%. Trei dintre modelele cele mai populare ale segmentului, Ford Kuga, Kia Sportage și Hyundai Tucson sunt printre mașinile care au vânzări în acest an mai mici decât în 2023, în timp ce alte modele, precum Volvo XC60, Mercedes GLC sau BMW X1 (cele mai vândute PHEV din Europa) au creșteri mari, de circa 50%, iar altele, cum sunt Audi A3 sau Porsche Cayenne, au majorări de peste 100%.
Secretul din spatele acestei evoluții a PHEV-urilor, cel care trage în jos vânzările pentru unele modele, ar putea fi, de fapt, prețul și consumul real, pe care niciun producător nu-l dezvăluie.
În primul rând, prețul face din mașinile PHEV niște vehicule mult mai scumpe decât cele full-hybrid și cele clasice cu combustie. Bateria care a ajuns să depășească 20 kWh are un preț care nu poate fi neglijat de producători, iar tehnologia de control, inclusă în transmisie în general, precum și sistemul de încărcare la priză conduc la diferențe de multe mii de euro în plus, pe care clienții consideră că nu le pot recupera din consum. Iar aici intervine și partea pragmatică.
Pentru a putea beneficia de consumul anunțat de constructor, o mașină PHEV trebuie încărcată permanent, astfel încât bateria de tracțiune să poată furniza energia necesară rulării. Un șofer de PHEV va avea astfel două griji pe cap: să umple rezervorul de benzină și să bage bateria la încărcat chiar de mai multe ori într-o zi, ceea ce poate deveni un stres. Din acest motiv, multe PHEV-uri rulează, de fapt, cu bateria neîncărcată, în regim clasic de hibrid, în cel mai fericit caz. Iar prețul plătit în plus nu se mai justifică.
Uniunea Europeană a realizat în acest an un studiu care arată că, în realitate, consumul și, respectiv emisiile de CO2 ale mașinilor PHEV sunt mult mai mari față de specificațiile teoretice ale producătorului. Aceste mașini analizate, circa 600.000 de vehicule, au înregistrat emisii de CO2 mai mari de 3,5 ori, după cum reiese din Raportul CE.
„Pentru vehiculele electrice hibride plug-in, emisiile reale de CO 2 au fost, în medie, de 3,5 ori mai mari decât valorile de laborator, ceea ce confirmă faptul că aceste vehicule nu își realizează în prezent potențialul, în mare parte pentru că nu sunt încărcate și conduse complet electric la fel de frecvent cum s-a presupus”, se arată în raport. Rezultatele ar putea determina Uniunea Europeană să reconsidere statutul mașinilor PHEV din punct de vedere al emisiilor.
În aceste condiții, lansarea unor modele cu baterii foarte mari, care permit o singură încărcare zilnic sau poate chiar la mai multe zile, a atras atenția publicului care a renunțat la achiziția modelelor PHEV de veche generație și așteaptă lansarea noilor versiuni. În varianta cea mai simplă, acești cumpărători potențiali au migrat către hibridele clasice, fără încărcare, care au un preț mult mai mic și oferă un consum nedisimulat, care poate fi comparat cu cel al vechilor dieseluri. Pentru mulți șoferi, acesta, situat în jurul valorii de 5 litri/100 km, poate chiar mai mic, este suficient.
Așa se explică de ce vânzările de mașini HEV (inclusiv mild-hybrid) au crescut în Europa cu peste 22% în 2024, la aproape 2 milioane de autoturisme, în primele șapte luni ale anului, față de 1,6 milioane în 2023, iar estimările vorbesc despre o creștere și mai mare până la finalul anului.