România nu poate spune că și-a înnoit prea mult parcul auto, în ultimul an, după cum reiese din cele mai noi date statistice de la INS și DRPCIV.. Numărul de vehicule înmatriculate a crescut anul trecut cu puțin peste 3 procente, însă cea mai mare contribuție a fost a mașinilor SH de import. Mașinile cu propulsie 100% electrică au crescut cu 60%, în special cu ajutorul Dacia Spring.
Pe șoselele României circulă în acest moment 10,33 milioane de autovehicule (date la 31 decembrie 2023), ceea ce înseamnă că parcul auto a crescut cu 327.885 autoturisme, motociclete, remorci, tractoare și alte vehicule, față de datele anterioare, la 31 decembrie 2022, corespunzător unui procent de 3,2%. Creșterea parcului include cele 142.000 de autoturisme noi, dar și importurile de autoturisme și vehicule comerciale second-hand, din care s-au scăzut radierile înregistrate pe parcursul anului.
Evoluția parcului auto pe segmente de vârstă a fost diferită, ca urmare a influențelor generate de Programul Rabla, la radieri, și de achizițiile de mașini noi.
Numărul de autoturisme care sunt înmatriculate în circulație în România a depășit pentru prima dată pragul de 8 milioane de unități, ajungând la 8,1 milioane de unități, cu 241.384 autoturisme în plus față de anul anterior.
Din păcate, cea mai consistentă categorie de autoturisme care circulă pe șosele în acest moment este cea a mașinilor cu o vechime de peste 20 de ani, care a crescut cu 10%, adică cu 258.082 unități, la un total de 2,69 milioane de autoturisme.
A doua ca volum este categoria între 16 și 20 de ani vechime, care însumează 2,53 milioane de unități, fiind cu 153.586 autoturisme mai multe față de anul trecut.
Este evident faptul că aceste două categorii sunt formate preponderent din autoturismele cumpărate în anii 2004 – 2008, perioada de boom a pieței auto, când s-au vândut peste 300.000 de autoturisme pe an. Categoria a fost suplimentată de importurile de mașini din Germania, după 2007, mașini care aveau deja o vechime mai mult sau mai puțin considerabilă la data importului.
Categoriile de vârstă care au înregistrat declin în 2023 sunt cea între 3 și 5 ani, care corespunde achizițiilor de mașini noi în perioada pandemiei, și cea între 11 și 15 ani, care corespunde în mare achizițiilor din perioada de criză 2009 – 2013, când vânzările de mașini noi au scăzut simțitor. Trebuie să vedem fiecare categorie ca un grup cu evoluție dinamică, atât prin trecerea unora dintre mașini în categoria următoare de vârstă, cât și prin intrare de noi mașini prin învechire.
În total, România are un volum îngrijorător de 5,23 milioane de autoturisme mai vechi de 16 ani, o categorie care a crescut simțitor față de anul trecut, cu peste 400.000 de vehicule.
Un lucru mai greu de înțeles este în schimb faptul că în categoria 0 – 2 ani numărul de autoturisme a crescut cu 7,8%, la 246.401 unități, cu aproape 20.000 mai multe decât în urmă cu un an. Teoretic, volumul este mai mic decât înmatriculările cumulate de automobile noi din 2022 și 2023, respectiv 272.000 de autoturisme, deși categoria ar trebui să cuprindă inclusiv autoturismele noi din 2021, adică alte 125.000 de unități, adică cele cu vechime de doi ani.
În ceea ce privește segmentarea după tipul de propulsie, parcul auto al României a ajuns la 42.074 de vehicule complet electrice, din care 39.271 sunt autoturisme. Creșterea față de anul 2022 este de 14.580 de autoturisme, cea mai mare parte fiind intrate în circulație prin Programul Rabla. O bună parte este formată din mașinile Dacia Spring, care au ajuns la un total de 15.859 de unități. Primele 2.677 au fost înmatriculate în 2022, restul de 13.182 au intrat în parcul auto anul trecut. Chiar și așa, Spring reprezintă doar 37% din totalul vehiculelor complet electrice din România.
Restul parcului auto este format din 3,7 milioane de autoturisme cu motoare pe benzină și 4,1 milioane de autoturisme cu motoare diesel. Cu tot cu celelalte vehicule, avem astăzi 4,02 milioane de mașini pe benzină și 5,4 milioane de mașini diesel.
Cele mai prezente mărci auto pe șoselele din România, pe segmentul de autoturisme, rămân clasicele VW, cu 1,41 milioane de vehicule, Dacia, cu 1,39 milioane, și Opel, cu 737.838 autoturisme, urmate în clasament de Ford, Skoda, Renault, Audi, BMW, Mercedes-Benz și Peugeot.
În același timp, cele mai populare automobile aflate în circulație în țara noastră sunt Dacia Logan, cu 483.129 exemplare înmatriculate, urmat la mică distanță de VW Golf, cu 445.734 unități, și de VW Passat, cu 330.282 exemplare. Ford Focus, Skoda Octavia, Audi A4, VW Polo și Dacia Duster sunt modelele aflate pe celelalte locuri în clasament.