CLEPA (European Association of Automotive Suppliers) atrage atenția asupra scăderii marjelor de profit sub nivelul necesar pentru ca afacerile să fie sustenabile.
Asociație a industriei auto care include peste 3.000 de companii din zona furnizorilor de componente și a serviciilor post-vânzare, CLEPA, susține că mai bine de jumătate dintre firmele europene care asigură piese și servicii producătorilor de mașini au marje de profit care au scăzut sub 5%, limita de jos a afacerilor sustenabile.
La acest rezultat dezamăgitor au concurat mai mulți factori, inclusiv necesitatea de a investi masiv în tehnologii viitoare incerte, impactul pandemiei, inflația și creșterea costurilor pentru energie, dificultatea sau chiar imposibilitatea de a transfera creșterile de preț către producătorii de automobile și noile norme și reglementări impuse de politicienii de la Bruxelles, consideră Benjamin Krieger, directorul general al CLEPA.
„Aceasta (n.n. – marja de profit de 5%) este limita de la care se poate spune că ai o afacere care funcționează în mod durabil și care poate face investițiile necesare pentru o mobilitate mai sigură și inteligentă, precum și pentru inovare în general”, a declarat Krieger în cadrul unei conferințe de presă cu rolul de a îl prezenta pe noul președinte al CLEPA, Matthias Zink de la grupul Schaeffler.
Krieger și Zink au cerut viitorului Parlament al UE să se asigure că reglementările rămân constante și „eficiente” și să adopte o abordare holistică a obiectivelor privind emisiile de gaze cu efect de seră din cadrul Green Deal.
„Pentru a deveni un succes, este nevoie de contribuții din partea mai multor sectoare industriale”, a spus Krieger despre Green Deal, care prevede ca Europa să devină neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2 până în 2050.
Industria auto a obținut concesii din partea autorităților de reglementare ale UE în ultimul an, inclusiv norme Euro 7 care nu diferă mult de Euro 6 în privința emisiilor de CO2 și un angajament de a permite utilizarea carburanților sintetici după 2035, anul în care toate mașinile noi ar trebui comercializate doar dacă emisiile lor de CO2 sunt zero.
În contextul apropiatelor alegeri pentru Parlamentul European, șefii CLEPA consideră că problemele cele mai mari de reglementare au fost în mare parte rezolvate, în special în ceea ce privește tranziția către vehiculele cu zero emisii. Obiectivul principal al CLEPA în următorii cinci ani rămâne acela de a pune noile reglementări în aplicare astfel încât să fie minimizate pierderile de locuri de muncă și amenințările la adresa membrilor săi.
„Dacă schimbi reglementările la fiecare doi ani, această fază financiară critică se poate agrava. De aceea, cerem stabilitate”, a menționat Matthias Zink care, alături de funcția de președinte CLEPA, este și CEO Automotive Technologies al grupului Schaeffler.
Un studiu comandat de CLEPA în 2020 a constatat că, până în 2040, s-ar putea pierde până la 500.000 de locuri de muncă în zona furnizorilor de componente pentru autovehicule, în funcție de capacitatea Europei de a dezvolta rapid un lanț de aprovizionare robust pentru vehiculele electrice. Un scenariu mai optimist plasează pierderile de locuri de muncă la „doar” 276.000.
„Există încă o șansă de a păstra locurile de muncă pe care le avem, dar, în cele din urmă, totul depinde de competitivitate. Dacă Europa își pune îmn valoare punctele forte pe care le are în materie de inovare și valoare adăugată, atunci este posibil”, a explicat Zink.
În privința intrării a tot mai multe companii chineze pe piața din Europa, oficialul a declarat că, în opinia sa, protecționismul nu este o soluție dacă se soldează cu tarife vamale.
„Cu siguranță, China are avantaje în materie de costuri, iar acesta este un aspect la care trebuie să lucrăm aici, în Europa, fie că este vorba de forță de muncă sau de energie. Trebuie să găsim propriile soluții”, a menționat noul președinte al CLEPA.