Vânzările de autoturisme noi în Germania au crescut în 2023, arată datele oficiale publicate joi, însă înmatriculările de automobile electrice au încetinit semnificativ, pe fondul inflaţiei şi terminării unui program de subvenţii guvernamentale, transmite AFP.
Autoritatea Federală de Transport Rutier din Germania (KBA) a informat că un număr total de 2,84 milioane de autoturisme noi au fost înmatriculate anul trecut, în creştere cu 7,3% comparativ cu 2022.
În funcţie de motorizare, vânzările de autovehicule echipate cu motoare pe benzină au înregistrat cea mai mare creştere, cu un salt de 13,3% comparativ cu 2022, până la 979.000 de unităţi. Graţie acestei creşteri puternice, cota de piaţă a automobilelor echipate cu motoare pe combustie (benzină şi motorină) a crescut după mai mulţi ani de declin.
În schimb, vânzările de vehicule pe baterie au înregistrat o creştere mai modestă de 11,4% până la 524.000 de unităţi, în timp ce vânzările de automobile hibride de tip plug-in s-au redus la jumătate, până la 176.000 de unităţi.
La finele lui 2022 consumatorii germani s-au grăbit să profite de subvenţiile guvernamentale pentru achiziţionarea de modele hibride, înainte ca aceste subvenţii să fie eliminate. Ulterior, la începutul lunii septembrie 2023, guvernul de la Berlin a lăsat să expire subvenţiile companiilor pentru vehiculele complet electrice, iar la mijlocul lunii decembrie a pus capăt în mod brusc unei scheme de susţinere a consumatorilor. Eliminarea programelor de subvenţii a afectat şi mai mult piaţa automobilelor electrice, vânzările de modele pe baterie fiind în scădere în ultimele luni.
Lipsa sprijinului statului „va conduce la un declin în înmatriculările de vehicule electrice noi în acest an”, susţine analistul EY, Constantin Gall. „Piaţa pentru autoturisme electrice nu stă încă pe propriile sale picioare ci depinde de subvenţiile guvernamentale”, a adăugat Gall.
Industria auto din Germania, un pilon al celei mai mari economii europene, a reuşit să înregistreze o modestă revenire după închiderile şi problemele pe lanţurile de aprovizionare provocate de pandemie în ultimii ani. Dar cu toate acestea vânzările rămân sub nivelul de dinainte de pandemie, iar perspectivele s-au înrăutăţit pe măsură ce inflaţia ridicată majorează costurile de producţie şi erodează puterea de cumpărare a gospodăriilor, ceea ce a dus la diminuarea cererii.
Creşterea economică modestă preconizată pentru acest an înseamnă că 2024 va fi un alt „an pierdut” pentru industria auto, a mai spus Constantin Gall.