Este de aşteptat ca Tesla să înregistreze un alt trimestru record pentru livrările de vehicule electrice (EV), probabil departe de ambiţiosul obiectiv intern de 2 milioane de unităţi anuale pe care CEO-ul Elon Musk l-a promovat la începutul anului, scrie Reuters.
Confruntată cu o încetinire a vânzărilor, Tesla a profitat de marjele sale de top din industrie şi a redus preţurile celor patru modele de maşini pe care le deţine la nivel global în 2023, cu accent pe China, unde compania a pierdut o cotă de piaţă în favoarea localnicilor, inclusiv BYD.
Cu toate acestea, războiul preţurilor şi încetinirea cererii de vehicule electrice au determinat producătorii auto, inclusiv Ford Motor, să se retragă din planurile lor de electrificare, lăsând Tesla ca lider incontestabil în Statele Unite şi ajutând acţiunile sale să se dubleze de peste două ori în acest an.
„Trimestrul al patrulea este, de obicei, cel mai puternic din an în ceea ce priveşte livrările pentru Tesla, ne aşteptăm ca acest lucru să se întâmple şi în acest an”, a declarat Garrett Nelson, analist senior la CFRA Research.
Tesla a livrat probabil 1,82 milioane de vehicule la nivel global în 2023, în creştere cu 37% faţă de 2022, cu aproximativ 473.000 de unităţi în trimestrul al patrulea, potrivit a 14 analişti chestionaţi de LSEG. Producătorul de vehicule electrice este aşteptat să raporteze livrările trimestriale şi producţia încă de marţi.
În ianuarie, Musk a declarat că Tesla are potenţialul de a atinge 2 milioane de livrări în acest an, dacă nu va exista un „ciudat caz de forţă majoră”. Dar, încă din octombrie, el a avertizat că majorarea costurilor de împrumut presează cererea.
Compania, care a dat un impuls vânzărilor de sfârşit de an prin creşterea reducerilor la modelele sale cheie, a declarat că îşi propune să atingă o rată medie anuală de creştere de 50% pe parcursul mai multor ani.
Mergând spre 2024, liderul pieţei EV va trebui să se confrunte cu pierderea creditelor fiscale federale pentru unele dintre maşinile sale în Statele Unite, precum şi în Germania, unde guvernul îşi încheie prematur programul de subvenţionare a EV-urilor.
Acest lucru ar putea forţa mai multe reduceri de preţuri anul viitor, chiar dacă se aşteaptă ca ratele dobânzilor şi costurile ingredientelor pentru baterii să se reducă.
Jairam Nathan, analist la Daiwa Capital Markets, şi-a redus estimarea privind livrările Tesla pentru anul viitor la 2,04 milioane de la 2,14 milioane şi a spus că estimează o scădere de 4% a venitului mediu pe maşină începând cu 2023.
Compania se confruntă, de asemenea, cu o creştere a controlului de reglementare a sistemelor sale de autoconducere şi a altor piese în Statele Unite şi în unele ţări europene. La începutul acestei luni, Tesla a rechemat în service aproape toate cele 2 milioane de vehicule ale sale aflate pe drumurile din SUA pentru a instala noi măsuri de protecţie.
Musk a declarat anterior că, în opinia sa, sistemul de autoconducere completă (FSD) ar putea reprezenta într-o zi cea mai mare parte din valoarea Tesla.
Analiştii chestionaţi de Visible Alpha se aşteaptă la 2,2 milioane de livrări de către Tesla anul viitor. Cei mai mulţi consideră că Cybertruck-ul recent lansat şi un Model 3 împrospătat nu sunt suficiente pentru a stimula cererea.
„Tesla a recunoscut cu sinceritate că firma se află acum într-o perioadă intermediară de creştere scăzută”, a scris într-o notă analistul Emmanuel Rosner de la Deutsche Bank, citând o întâlnire cu şeful departamentului de relaţii cu investitorii, Martin Viecha.
Investitorii se aşteaptă ca marjele de profit ale Tesla să rămână sub presiune pe măsură ce compania îşi măreşte producţia de Cybertruck şi se pregăteşte să lanseze o platformă auto mai ieftină.
Musk a declarat că Cybertruck-urile vor reprezenta un procent mic din vehiculele pe care Tesla le va produce anul viitor şi că există „provocări enorme” pentru a ajunge la o producţie de volum pentru acest pick-up, al cărui design controversat a divizat fanii.
Tom Narayan, analist la RBC Capital Markets, a declarat într-un raport că Cybertruck va reprezenta 3% din volumele Tesla în 2024, numindu-l mai degrabă un produs „halo” care ar putea atrage consumatorii către marcă.