Vânzările tot mai mari de mașini electrice din ultimii ani au determinat specialiștii să accelereze în prognoze momentul în care consumul mondial de petrol va atinge un nivel maxim, deoarece, potrivit experților din industrie, subvențiile publice și tehnologia îmbunătățită îi ajută pe consumatori să depășească prețurile de achiziție, uneori exorbitante, ale mașinilor alimentate cu baterii, scrie Reuters.
Agenția Internațională pentru Energie (AIE), cu sediul la Paris, care grupează 29 de țări industrializate, se așteaptă ca consumul mondial de petrol să atingă apogeul la sfârșitul acestui deceniu, la 103 milioane de barili pe zi, după ce a făcut ajustări regulate față de prognoza sa din 2017, care prevedea un vârf de aproape 105 milioane de bpd în 2040.
„Schimbătorul de joc a fost sprijinul politic pentru trecerea la electrificare reducând destul de substanțial cererea de petrol din sectorul transporturilor, care a fost motorul principal al creșterii cererii globale de petrol”, a declarat Apostolos Petropoulos, un modelator de energie la AIE.
Gigantul petrolier BP (BP.L) și-a devansat previziunile privind vârful cererii de petrol la nivel mondial, în timp ce guvernele Statelor Unite și Chinei – cei mai mari consumatori de petrol din lume – și-au redus previziunile privind consumul intern.
Transporturile sunt responsabile pentru aproximativ 60% din cererea mondială de petrol, doar Statele Unite fiind responsabile pentru aproximativ 10%, potrivit AIE. Această pondere ar trebui să scadă, deoarece AIE se așteaptă ca mașinile electrice să fi șters aproximativ 5 milioane de barili pe zi din cererea mondială de petrol până în 2030.
Vânzările globale de mașini electrice reprezintă în prezent aproximativ 13% din totalul vânzărilor de mașini și este posibil să crească până la 40%-45% din piață până la sfârșitul deceniului, potrivit AIE.
Măsurile privind încălzirea globală sprijină industria mașinilor electrice
Acest lucru se datorează unei combinații de standarde de eficiență din ce în ce mai stricte și de subvenții introduse de diverse guverne din întreaga lume de la Acordul de la Paris din 2015 pentru a limita încălzirea globală la 1,5 grade Celsius (2,7 grade Fahrenheit) peste temperaturile din perioada preindustrială.
Printre cele mai recente măsuri de subvenționare se numără creditul fiscal de 7.500 de dolari pentru achiziționarea unui vehicul electric nou, adoptat anul trecut prin Legea americană de reducere a inflației, menit să contribuie la compensarea prețurilor ridicate de vânzare.
Deși aceste cifre sunt mari, AIE a declarat că vânzările de mașini electrice ar trebui să fie și mai mari – de ordinul a 70% din piață până în 2030 – pentru a respecta obiectivul Acordului de la Paris privind limitarea încălzirii.
Este incert dacă vânzările pot atinge aceste cote.
Producătorii de mașini electrice, inclusiv General Motors (GM.N), Ford (F.N) și Stellantis (STLAM.MI), în ultimele săptămâni au amânat sau au renunțat la planurile de accelerare a producției, pe fondul creșterii costurilor cu forța de muncă și a semnelor că ratele mai mari ale dobânzilor încetinesc creșterea în Statele Unite. Pe termen mai lung, însă, scăderea costurilor pentru bateriile VE îi face pe unii cercetători să fie optimiști.
Mai ieftin în China
Rata de adoptare a viitoarelor mașinilor electrice va depinde în mare măsură de prețuri și de disponibilitatea stațiilor de încărcare, potrivit experților din industrie. China are un avantaj la ambele capitole.
Mașina electrică de calitate medie din China costa 31.165 de euro (33.964 de dolari) la jumătatea anului 2023, potrivit firmei britanice de cercetare JATO Dynamics. Cel mai ieftin EV din China era cu 8% mai ieftin decât cea mai ieftină mașină echivalentă pe benzină, a constatat JATO. Acest lucru se datorează subvențiilor guvernamentale masive și disponibilității ușoare a pământurilor rare, care sunt cruciale în producția de mașini electrice. Mașinile electrice dețin aproximativ un sfert din piața din China, iar țara este așteptată să conducă creșterea globală. În Statele Unite, în schimb, prețul mediu pentru o mașină electrică este de peste 53.000 de dolari, potrivit companiei de cercetare în domeniul auto Kelley Blue Book, cu aproximativ 5.000 de dolari mai mult decât o mașină pe benzină.
De asemenea, Statele Unite se află mult în urma Chinei în ceea ce privește numărul total de stații publice de încărcare. O carte albă finanțată de industrie și publicată în octombrie de Electrification Institute a menționat că Statele Unite au aproximativ 52.000 de stații publice de încărcare, Europa aproximativ 400.000, iar China aproximativ 1,2 milioane.
Chiar și așa, se preconizează că mașinile electrice vor crește până la 50% din înmatriculările de mașini noi din SUA până în 2030, potrivit AIE, deoarece șoferii sunt atrași de tehnologia în curs de îmbunătățire, de prețurile în scădere și de perspectiva de a evita prețurile volatile de la pompele de benzină.
„Schimbările de pe plan politic ar putea întârzia tranziția”, a declarat Petropoulos de la IEA, referindu-se la preocupările unor producători de mașinile electrice, care se tem că alegerile de anul viitor din SUA ar putea duce la un nou set de politici. „Dar, în cele din urmă, tranziția are loc acum”.
UE, restantă la prize
Șoferii de mașini electrice care speră să își reîncarce bateriile la una dintre cele 1.600 de stații de încărcare ale Repsol din Spania ar putea fi dezamăgiți, deoarece aproape jumătate dintre acestea sunt inactive din cauza lipsei unei conexiuni electrice. Mai grav, astfel de lacune sunt evidente în întreaga Uniune Europeană, unde, săptămâna trecută, Comisia Europeană a anunțat planuri de modernizare a rețelelor electrice de pe continent. Acestea urmează să fie puse în aplicare în 18 luni și includ soluționarea problemei lipsei de energie electrică a stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice.
Dar, în ciuda declarațiilor liderilor săi, birocrația care împiedică progresul către un transport mai ecologic în UE este în creștere, au declarat pentru Reuters grupuri industriale și companii energetice, iar acordarea de autorizații este unul dintre principalele obstacole.
Ușurința de a construi un centru de încărcare a vehiculelor electrice variază considerabil de la o țară la alta.
UE cere încărcătoare rapide pentru mașinile electrice la fiecare 60 de kilometri de drum, dar timpul mediu pentru obținerea autorizației unei stații de încărcare a crescut la 2 ani