În fața unei cereri mai lente pentru vehicule electrice (VE) în rândul cumpărătorilor obișnuiți, producătorii auto din piețele occidentale majore au crescut semnificativ gama și amploarea reducerilor la VE, relatează Financial Times. Datele privind vânzările și finanțele de la HSBC dezvăluie că, pentru prima dată, producătorii sunt obligați să ofere oferte pentru modelele cu baterie care erau înainte în mare cerere.
În octombrie, reducerea medie la VE în Marea Britanie a fost cu 11% sub prețul recomandat de vânzare, în timp ce în SUA, reducerile la VE au ajuns la 10%. Acum un an, reducerile la VE în Germania erau practic inexistente; totuși, companiile își reduc acum prețurile cu aproximativ 7% pentru a atrage cumpărătorii.
Creșterea prețurilor, publicitatea negativă privind problemele de încărcare și siguranță, atacurile politice asupra VE și prudența sporită a cumpărătorilor de pe piața de masă au contribuit colectiv la o decelerare semnificativă a creșterii vânzărilor de VE. Acesta este primul pas înapoi la nivel mondial în cererea de VE de la creșterea sa acum trei ani, generând preocupări că companiile auto ar putea fi nevoite să sacrifice rentabilitatea prin oferirea de reduceri pentru a îndeplini obiectivele de mediu și emisii la nivel mondial.
„Sunt semne clare că producătorii auto promovează VE”, spune Mike Tyndall, analist auto la HSBC. „Acest lucru era aproape de neînchipuit la începutul anului.”
În Marea Britanie, două treimi dintre VE-urile noi vândute sunt fie la ofertă, fie au rate de finanțare puternic reduse. În SUA, reducerile la VE s-au triplat în ultimele 12 luni. În timp ce reducerea în Germania a rămas constantă la 7%, unele companii auto oferă în continuare până la o cincime reducere la modelele lor cele mai bine vândute.
Decelerarea vine în timp ce producătorii auto se luptă să convingă o nouă grupă de cumpărători să treacă de la motoarele pe benzină sau motorină. Piața de masă s-a dovedit mai puțin indulgentă față de provocările asociate conducerii pe bază de baterie, inclusiv preocupările legate de infrastructură, preț și publicitatea negativă privind încărcarea și siguranța.
Creșterea industriei a fost inițial împiedicată de constrângeri de ofertă, dar acum apare un excedent de ofertă pe măsură ce producătorii își măresc producția. Reducerea cererii de creștere a dus la oferte, punând în pericol prețurile pe termen lung ale segmentului VE.
Prețurile mașinilor au crescut în ansamblu, iar prețurile VE cresc mai rapid, ceea ce face costurile de finanțare mai mari pentru mașinile cu baterie din cauza unei scăderi mai abrupte a valorilor de revânzare. Acest lucru pune producătorii auto într-un dilema: fie să sacrifice marja pentru a îndeplini obiectivele VE, fie să mențină marja și să riște să piardă teren în fața concurenților, în special a producătorilor chinezi.
Modelele VE de top experimentează deja reduceri semnificative de preț. În Germania, s-a acordat o reducere de 20% la BMW i4, 11,5% la MG4 și 11% la Dacia Spring luna trecută. În Marea Britanie, Fiat 500 electric și Peugeot 208e, ambele de la Stellantis, au fost reduse fiecare cu mai mult de 22%, în timp ce VW ID3 și Škoda Enyaq au avut o reducere de 12%. În SUA, Hyundai a redus prețul Ioniq 5 cu 9,400 de dolari, iar Ford a redus cu 6,700 de dolari prețul unui Mustang Mach-E.
Schimbările în politica guvernamentală, cum ar fi permiterea în Bruxelles a vânzării de mașini pe benzină care rulează pe e-carburanți sintetici după 2035 și amânarea în Marea Britanie a interdicției de vânzare a mașinilor noi pe benzină până în 2035, au influențat, de asemenea, încrederea consumatorilor în VE. Povești negative despre timpul îndelungat de așteptare pentru încărcătoare și acuzații de incendii ale bateriilor au adăugat scepticismul consumatorilor.
În ciuda provocărilor actuale și a pesimismului crescând, unii executivi din industrie adoptă o perspectivă pe termen lung, recunoscând că încrederea consumatorilor în a face trecerea la VE va avea nevoie de timp pentru a se dezvolta.