Toyota țintește bateria Solid State de nivel 2, care va aduce o autonomie a mașinii de peste 1.200 de kilometri, potrivit strategiei de electrificare prezentată de companie, însă până atunci planurile japonezilor privind lansarea de mașini electrice arată extrem de întârziat, comparativ cu competiția din industria auto.
Primele automobile cu noua generație de baterii litiu-ion și litiu-fier-fosfat (LFP) urmează să fie lansate abia în 2026 și, respectiv, 2026 – 2027, după cum reiese din calendarul oficial al Toyota, în timp ce bateriile „de înaltă performanță”, cu peste 1000 de km de autonomie vor fi lansate în 2027 – 2028, aceeași perioadă fiind desemnată și pentru prima generație de baterii Solid State.
Toyota precizează că bateriile Li-Ion de nouă generație vor aduce peste 800 km de autonomie, cu un cost mai mic cu 20% față de bateria utilizată pe primul model electric al mărcii, bZ4X, având un timp de încărcare rapidă la stație DC de circa 20 de minute. Acesta nu se va îmbunătăți la LFP, dar în schimb com avea costuri cu 40% mai mici la o autonomie de circa 600 km. Acest tip de baterie este deja în uz la mărcile de top ale industriei auto care au investit deja într-o gamă de mașini electrice destul largă. Începând cu Tesla și continuând cu marile mărci europene, dar și la mărcile din China, bateriile LFP sunt la modă deja pentru costurile scăzute care încep să facă accesibile aceste vehicule.
Takero Kato, președintele Toyota BEV Factory, a transmis că următoarea generație de BEV-uri vor fi lansate pentru prima dată pe piață în 2026 și că vor acoperi 1,7 milioane din totalul de cele 3,5 milioane de automobile electrice pe care Toyota estimează să le vândă până în 2030.
„Vom avea nevoie de diferite opțiuni pentru baterii, la fel cum avem diferite variante de motoare. Este important să oferim soluții de baterii compatibile cu o varietate de modele și nevoi ale clienților”, spune Takero Kato, subliniind o filosofie pe care mărcile europene au adoptat-o deja de câțiva ani.
Toyota încearcă să inoveze și forma și dimensiunile bateriilor, pentru a reduce impactul acestora asupra coeficientului aerodinamic al mașinilor și, implicit, asupra consumului de energie. Constructorul japonez spune că dezvoltă o tehnologie care să permită producerea de baterii cât mai plate. Față de bateria din bZ4X, care are 150 mm, viitoarele generații ar putea avea doar 120 și chiar 100 mm înălțime.
Toyota a urmat o strategie atipică pentru electrificarea mașinilor sale, preferând în ultimul deceniu să se concentreze pe dezvoltarea și vânzarea masivă de vehicule hibrid, a căror tehnologie o stăpânește la perfecție. Investițiile în dezvoltarea de vehicule electrice au fost amânate timp de mai mulți ani, filozofia anterioară a companiei susținând prioritatea hidrogenului în fața bateriilor. Fostul CEO, Akio Toyoda, devenit între timp președinte, a dat un semnal de schimbare abia în urmă cu mai puțin de doi ani, moment în care constructorul japonez și-a modificat radical strategia și a anunțat o ofensivă a modelelor electrice, care însă va veni cu mare întârziere comparativ cu concurența din industria auto, unde Tesla vinde deja peste un milion de automobile anual, grupul VW se pregătește de asemenea să atingă acest prag, iar chinezii au ajuns să domine piața proprie și să înceapă deja extinderea pe piețele din Europa și SUA.
Următoarele două mașini electrice, după bZ4X, lansat anul trecut, vor fi două SUV-uri, cu dată de lansare anunțată 2024, ele fiind dedicate pieței din China. Pentru anul 2026, anul în care proiectele începute în 2021 vor ieși de pe liniile de producție, sunt programate 10 modele noi, complet electrice, care ar trebui să reducă simțitor decalajul Toyota față de concurență.