Producătorii de maşini europeni au o luptă în faţa lor pentru a produce vehicule electrice la preţuri mai mici şi pentru a anula poziţia de lider a Chinei în dezvoltarea de modele mai ieftine şi mai prietenoase pentru consumatori, au declarat directori de companii prezenţi la salonul de mobilitate IAA de la München, transmite agenția Reuters.
”Trebuie să reducem decalajul în ceea ce priveşte costurile cu unii jucători chinezi care au început să folosească vehiculele electrice cu o generaţie mai devreme”, a declarat pentru Reuters CEO-ul Renault, Luca de Meo, la salonul auto, adăugând că atunci când costurile de producţie scad, preţurile vor scădea şi ele.
De Meo a spus că, în cadrul eforturilor producătorului francez de automobile către paritatea preţurilor cu cele din China, vehiculul electric R5, care va fi lansat anul viitor, va fi cu 25% până la 30% mai ieftin decât modelele sale electrice Scenic şi Megane.
Producătorii chinezi de vehicule electrice, inclusiv BYD, Nio şi Xpeng vizează toţi piaţa europeană de vehicule electrice, unde vânzările au crescut cu aproape 55%, până la aproximativ 820.000 de vehicule, în primele şapte luni ale anului 2023, reprezentând aproximativ 13% din totalul vânzărilor de maşini.
Xpeng intenţionează să se extindă pe mai multe pieţe europene în 2024, iar Zhejiang Leapmotor Technology a anunţat cinci modele pentru pieţele din străinătate, inclusiv în Europa, în următorii doi ani.
Potrivit companiei de consultanţă auto Inovev, 8% dintre vehiculele electrice noi vândute în Europa până acum în acest an au fost produse de mărci chineze, în creştere faţă de 6% anul trecut şi 4% în 2021.
Aproximativ 41% dintre expozanţii de la evenimentul din München din acest an au sediul în Asia, cu dublul numărului de companii chineze prezente, inclusiv BYD, Xpeng şi producătorul de baterii CATL.
Sosirea producătorilor chinezi de vehicule electrice în Europa a stârnit îngrijorarea că ar putea domina vânzările de vehicule electrice.
”Noi (Germania) ne pierdem competitivitatea”, a declarat Hildegard Mueller, preşedintele Asociaţiei Germane a Industriei Auto (VDA), adăugând că salonul auto de la Munchen a ilustrat ”cum presiunea ridicată a concurenţei internaţionale” face ca Germania să investească mai mult în electrificare.
Un vehicul electric mediu din China a costat mai puţin de 32.000 de euro (35.000 de dolari) în prima jumătate a anului 2022, comparativ cu aproximativ 56.000 de euro în Europa, potrivit cercetătorilor de la Jato Dynamics.
”Segmentul pieţei auto de bază fie va dispărea, fie nu va fi realizat de producătorii europeni”, a declarat CEO-ul BMW, Oliver Zipse, duminică seara, referitor la impulsul Chinei în Europa.
Mercedes-Benz va prezenta clasa sa compactă CLA, iar BMW Neue Klasse, ambele vizând o gamă şi o eficienţă mai ridicate, reducând în acelaşi timp costurile de producţie la jumătate.
CEO-ul Volkswagen, Oliver Blume, a declarat reporterilor că, prin parteneriatele sale din China, producătorul de automobile îşi propune să reducă costurile bateriei cu 50%.
Preşedintele Xpeng, Brian Gu, a declarat că, deşi producătorii de maşini europeni sunt în prezent în urma Chinei, ei şi-au făcut ”un angajament uriaş” faţă de vehiculele electrice, prin parteneriate şi investiţii mari în tehnologie.
”Nu i-aş ignora niciodată pe marii (producători de automobile) care încearcă din greu să revină şi să se concentreze pe această tranziţie importantă”, a spus Gu.
Analistul din industria auto Ferdinand Dudenhoeffer a spus că chinezii sunt ”campioni mondiali” la fabricarea bateriilor, care pot reprezenta 40% din costul unui vehicul electric.
Producătorii chinezi de baterii instalaţi în Germania ajută la scăderea costurilor vehiculelor electrice, iar politicienii germani trebuie să se asigure că ”nu sunt alungaţi din ţară cu strategii stupide de decuplare”, a adăugat Dudenhoeffer.