Fiat a fost cea mai vândută marcă a grupului Stellantis în 2022, chiar dacă brandul italian a înregistrat una dintre cele mai slabe performanțe din istoria sa. De altfel, datele cumulate ale mărcilor care astăzi formează grupul Stellantis arată că 2022 a fost cel mai slab an, din punct de vedere al vânzărilor, din ultimele două decenii și jumătate. Stellantis a raportat pentru 2022 performanțe financiare record, cu vânzări de 180 de miliarde euro și profit operațional de 24 miliarde euro, devenind una dintre cele mi profitabile companii auto din lume, însă vânzările companiei au fost cele mai slabe de când s-a relizat fuziunea dintre PSA și FCA.
Mai mult, datele publicate de analistul auto Felipe Munoz pe blogul său arată că cele 5,8 milioane de vehicule vândute în 2022 din toate cele 14 mărci ale Stellantis (în scădere cu 10% față de 2021) reprezintă cel mai mic nivel înregistrat de aceste mărci împreună, din ultimii 26 de ani. Europa a fost cea mai mare piață a companiei, cu 2,5 milioane de autoturisme, dar a pierdut 12 procente, urmată de America de Nord, cu 1,8 milioane, în scădere cu 7%.
Datele analizate cuprind vânzările istorice ale PSA, ale Fiat Chrysler (inclusv fosta Fiat Group și fosta Chrysler), precum și brandurile Opel – Vauxhaul, care au aparținut GM anterior. Chiar și așa, Stellantis a reușit să se poziționeze în clasamentul celor mai mari companii auto, pe locul al patrulea, după Toyota, VW și Hyundai – Kia, datorită numărului mare de mărci înglobate în companie.
Nivelul extrem de scăzut a fost înregistrat atât de fosta Peugeot SA (PSA), cât și de fosta Fiat Chrysler. Defalcat, PSA a contribuit cu numai 1,8 milioane de autovehicule vândute, aproape jumătate din vârful înregistrat în 2007 (3,4 milioane), în timp ce Chrysler și mărcile americane din subordine au avut cea mai mare contribuție la vânzările grupului, cu 2,13 milioane, cu circa 700 de milioane sub nivelul maxim, din 1997 (2,9 milioane).
Divizia formată din Fiat și celelalte mărci italiene au contribuit cu 1,3 milioane de vehicule, cel mai scăzut nivel de la vârful din 1997, de 2,5 milioane de vehicule. Nu în ultimul rând, marca Opel (și varianta Vauxhall de pe piața britanică) a vândut numai 600.000 de automobile, pentru prima dată după multe decenii când coboară sub pragul de un milion de vehicule vândute. Marca Fiat a fost în schimb cel mai vândut brand al grupului, chiar dacă a înregistrat al doilea cel mai scăzut nivel al vânzărilor din istorie, cu 1,17 milioane de vehicule livrate, vechiul record negativ fiind înregistrat în 2020, în plină pandemie. Cel mai bun rezultat al Fiat din ultimii 26 de ani a fost în 1997, când brandul vindea 2,29 milioane de automobile. Suprinzător, cea mai mare piață a Fiat nu a fost Italia, ci Brazilia, unde a vândut aproape jumătate din mașinile produse în 2022.
Paradoxal, profitabilitatea Stellantis este uriașă în 2022, comparativ cu anii în care înregistrat vânzări mult mai mari. Marja operațională în 2006 era de numai 1,3%, iar anul trecut a ajuns la 12% din venituri, care au fost mai mari anul trecut, cu cele 5,8 milioane de mașini vândute, față de 2006, când avea peste 8 milioane de vehicule vândute. Astăzi, compania mai are doar jumătate din cei aproape 500.000 de angajați, iar profitul operațional pe angajat a ajuns la 77.500 de euro, față de numai 4.500 de euro în 2006, în timp ce profitul pe vehiculul vândut a urcat în 2022 la 3.600 de euro, de la 260 de euro în 2006.
Stellantis a anunțat la bilanțul pentru 2022 că a reușit să obțină peste 7 miliarde de euro cash din sinergiile mărcilor, mai devreme cu doi ani față de obiectivul stabilit prin planul de dezvoltare al companiei, de 5 miliarde de euro anual. Stellantis și-a stabilit obiective financiare ambițioase pentru 2030: dublarea cifrei de afaceri nete la 300 de miliarde de euro (comparativ cu 2021) și o dublare a marjei de profit operațional în cei zece ani.