Directorii de la Stellantis, gigantul auto din spatele unor mărci precum Peugeot, Chrysler şi Citroën, s-au întâlnit miercuri cu miniştrii din Marea Britanie pentru a-i avertiza că acordurile comerciale post-Brexit îi pun într-un pericol grav operaţiunile sale în ţară, transmite CNBC.
Stellantis produce vehicule Vauxhall, Fiat, Opel şi altele în două fabrici din Marea Britanie, cu peste 5.000 de angajaţi.
Compania intenţionează să se îndrepte atât spre producţia majoritară, cât şi către producţia de vehicule electrice în proporţie de 100%, pe măsură ce lansează electrificarea mărcilor sale.
Într-o declaraţie făcută în cadrul unei investigaţii guvernamentale privind producţia de baterii pentru vehicule, compania a spus că va fi într-un dezavantaj competitiv în viitor din cauza tarifelor care urmează să fie impuse bateriilor transportate între Regatul Unit şi Europa continentală.
”Dacă costul producţiei de vehicule electrice în Regatul Unit devine necompetitiv şi nesustenabil, operaţiunile se vor închide”, potrivit companiei, care citează deciziile anterioare ale BMW Group. pentru a reloca producţia de automobile Mini electrice în China şi investiţiile Honda în producţia de vehicule electrice în SUA, după închiderea fabricii sale din Marea Britanie.
Acordul de comerţ şi cooperare a oferit bateriilor şi vehiculelor electrice o perioadă de graţie, înainte ca tarifele complete ale regulilor referitoare la origine să intre în vigoare, răspunzând acestor provocări de aprovizionare.
Cu toate acestea, regulile vor deveni progresiv mai stricte în următorii ani, urcând la 45% şi apoi la 65% în ceea ce priveşte producţia internă necesară.
Producătorii de automobile se confruntă altfel cu taxe de export de 10% la vehiculele electrice.
Stellantis a spus că, dacă îşi produce bateriile în China şi Europa continentală în următorii ani, aşa cum este planificat în prezent, se va confrunta cu ”costuri logistice mai mari”, care ar ameninţa ”durabilitatea operaţiunilor noastre de producţie din Marea Britanie”.
Compania a avertizat că Regatul Unit nu are o aprovizionare suficientă cu materialele necesare pentru a sprijini producţia de baterii pentru vehicule. Deşi aceasta este o problemă şi în Europa continentală, cu multe mărfuri care vin din China, Stellantis a remarcat că a făcut investiţii semnificative în gigafabrici din Franţa, Germania şi Italia şi că a avut acolo o companie mixtă pentru baterii.
Îşi doreşte ca guvernul să negocieze cu oficialii UE pentru a menţine regulile actuale până în 2027.
Aceasta vine în timp ce UE şi membrii săi îşi intensifică concentrarea pe producţia de vehicule electrice, odată cu formarea Alianţei Europene pentru Baterii, şi intenţionează să relaxeze regulile privind ajutorul de stat în ceea ce priveşte producţia ecologică, parţial ca răspuns la legea SUA pentru reducerea inflaţiei.
La începutul acestei săptămâni, preşedintele francez Emmanuel Macron l-a primit pe CEO-ul Tesla Elon Musk, pentru a atrage investiţiile în ţară.
Regatul Unit a făcut unele progrese în ceea ce priveşte producţia de vehicule electrice şi baterii, fiind planificată construcţia unei fabrici de rafinare pentru litiu ă în nordul Angliei, în timp ce Nissan construieşte o gigafabrică de baterii alături de un partener chinez;
Există şi instabilitate, producătorul de baterii Britishvolt fiind salvat de intrarea sub administraţie la începutul acestui an.