Un studiu al diviziei Allianz Trade a marelui asigurător auto arată că mașinile electrice produse în China reprezintă cea mai mare amenințare pentru industria auto europeană. Succesul Dacia Spring este un astfel de exemplu: din subvenția statelor europene câștigă, de fapt, un producător din China.
Allianz Trade, divizie a asigurătorului german Allianz, prezent și în România, arată că importurile de mașini electrice produse în China ar putea cauza pierderi anuale de circa 7 miliarde de euro până în 2030 industriei auto europene dacă autoritățile nu iau măsuri care să susțină asamblarea de mașini cu baterii (EV) în statele Bătrânului Continent.
Conform studiului „The Chinese challenge to the European automotive industry”, realizat de Allianz Trade, factorii de decizie din Europa trebuie să găsească rapid soluții de a estompa diferențele de preț dintre mașinile electrice importate din China și cele produse local, să susțină dezvoltarea locală a producției de componente și tehnologii pentru vehicule cu baterii și, de asemenea, să atragă producătorii chinezi să asambleze mașini în Europa.
Rezultatele studiului susțin declarațiile anterioare ale mai multor șefi ai unor companii europene precum BMW, Stellantis sau Renault, precum și materialele specializate publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) pe site-ul propriu.
Analiștii Allianz Trade susțin că producătorii de automobile din Europa se confruntă cu o dublă amenințare. Mai întâi vânzările de vehicule ale producătorilor europeni în China se află în scădere în timp ce producătorii locali de acolo își majorează cota de piață și, mai apoi, în Europa, vânzările de vehicule electrice asamblate în China sub mărci domestice sau europene cresc constant.
Pe deoparte, producătorii europeni nu își permit să lipsească de pe piața chineză pentru că aceasta asigură volume majore ale vânzărilor, iar pe de alta concurența crescută de acolo, în special în zona SUV-urilor electrice, a dus la un război al prețurilor care scade profiturile europenilor. În plus, producția tot mai mare de mașini electrice „made in China” și piața extrem de competitivă îi forțează pe mulți constructori chinezi și europeni să exporte mașinile produse în statul asiatic către alte piețe mai profitabile, inclusiv Europa.
Allianz Trade susține chiar că importurile de vehicule electrice din China ar putea costa Uniunea Europeană peste 24 de miliarde de euro în domeniul producției de mașini și componente la nivelul anului 2030, sau 0,15% din produsul intern brut al blocului comunitar.
În acest context, „economiile dependente de autovehicule ale Germaniei, Slovaciei și Cehiei s-ar putea confrunta cu o lovitură și mai mare”, între 0,3% și 0,4% din PIB.
„Mizele sunt mari pentru industria auto europeană. În prezent patru din cinci mașini vândute în Europa sunt asamblate local. (…) Pentru Europa, comerțul cu mașini a generat un excedent comercial între 70 de miliarde și 110 de miliarde de euro în fiecare an din ultimul deceniu”, mai arată specialiștii Allianz Trade.
Raportul concluzionează și că, în timp ce Europa rămâne relativ deschisă către vehiculele electrice importate – Tesla, de exemplu, reprezintă 20% din vânzările de mașini complet electrice în Europa – SUA este „o piață mult mai dificilă pentru vehiculele electrice chinezești” din cauza IRA – legislația americană pentru reducerea inflației.