Constructorul german de automobile BMW își restructurează sistemul de distribuție, prin reducerea numărului de dealeri, în Germania, acolo unde densitatea este cea mai mare din Europa. BMW speră să ajungă la modelul de vânzări al Tesla, un model în care rolul dealerilor este cu mult diminuat.
BMW va păstra mai puțin de 100 de unități de vânzare, din cele 120 pe care le are în acest moment, potrivit Automobilwoche care citează mai mulți reprezentanți ai partenerilor grupului. Compania vrea să folosească oportunitatea pe care o oferă expirarea contractelor în acest an, astfel încât să prelungească noile contracte doar cu dealerii pe care îi păstrează. Dealerii care au oferit informații susțin că din cele 450 de showroom-uri sau unități de service pe care le au în acest moment cei 120 de dealeri vor rămâne mult mai puține, însă numărul nu a fost confirmat de BMW, care a spus doar că rețeaua își va menține o densitate mare și după restructurare. Una dintre condițiile de închidere va fi cea legată de mărimea unui dealer, fiind defavorizați cei care au un singur punct de vânzare/service și care nu realizează vânzări foarte mari. Există și soluția sugerată a fuziunii dealerilor mai mici, care să creeze o nouă entitate, cu vânzări mai mari.
Decizia are legătură cu planul companiei de a trece la sistemul de vânzare de tip agenție, care intră în vigoare în 2024 la Mini și în 2026 la BMW.
Noul sistem va reduce din costurile partenerilor se mută la producător, însă sunt afectate în schimb veniturile dealerului, care va primi doar comision din vânzările efectuate. Pentru companie, o diminuare a dealerilor pentru care trebuie să asigure de-acum înainte stocuri ar însemna o reducere importantă de costuri.
Publicația Automobilwoche mai scrie că BMW încearcă să revină totodată la un sistem de showroom-uri reduse (light sales), care se bazează pe standarde mai scăzute pentru unele locații cum ar fi cele rurale. În aceste unități ar urma să fie expuse doar două modele de mașini și să fie deservite de numai doi angajați. Singura condiție ar fi ca showroom-urile de acest fel să fie situate la circa 20 – 30 de km de un dealer full-service.