Marca românească Dacia, parte a grupului Renault, a urcat în 2022 până pe locul 12 în clasamentul înmatriculărilor de mașini din Europa, iar două dintre modelele sale sunt printre cele mai bine vândute zece. În topul 19 al electricelor este și Spring, în competiție cu modele de la grupuri auto mai mari și specializate pe vehicule electrice.
Raportul JATO Dynamics privind evoluția pieței auto europene în 2022 a adus câteva informații cel puțin interesante pentru marac Dacia. Astfel, la fel cu raportul Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) arăta o creștere importantă a înmatriculărilor, dar fără detalii concrete, cel al JATO dezvăluie pilonii care au susținut această majorare.
Din totalul celor 30 de state europene luate în calcul de statistica JATO, Dacia, cu înmatriculări de 475.013 unități, ocupă un onorant loc 12, după mărci ca Hyundai, Kia, Skoda sau Ford, dar peste Opel, Fiat, Citroen sau Volvo. Deși comparația are o relevanță limitată, este important de notat că marca românească a depășit cu mult înmatriculările vedetei electrice Tesla care, cu 233.307 unități, ocupă locul 18 în clasamentul general.
Creșterea Dacia a fost susținută în primul rând de modelele Sandero și Duster, acestea aflându-se pe locurile doi, respectiv, nouă, în clasamentul înmatriculărilor. Mai exact, hatchback-ul de clasă mică (B) Dacia Sandero a fost ales de 200.550 de europeni, în creștere cu 1% față de 2021, acesta fiind depășit anul trecut doar de Peugeot 209, liderul clasamentului.
În cazul Dacia Duster, creșterea față de 2021 a fost de 2%, până la 149.648 unități, micul SUV de clasă B urcând astfel de pe locul 15 până pe nouă. Trebuie menționat că, în timp ce Dacia Sandero a depășit în preferințele europenilor modele ca Volkswagen T-Roc, Fiat 500, Volkswagen Golf, Toyota Yaris sau Opel Corsa, SUV-ul Duster a fost mai bine vândut decât Renault Clio, Citroen C3, Peugeot 2008 sau Tesla Model Y.
Pe lângă cele două modele Dacia, un alt vehicul produs în România, crossoverul Ford Puma, a reușit un rezultat bun în 2022 urcând de pe poziția 20 până pe 16 în clasamentul celor mai vândute modele. Cu 136.956 de unități, vehiculul produs exclusiv la uzina Ford Otosan din Craiova, a avut o creștere de 3% față de rezultatul din 2021.
Veștile bune pentru Dacia nu se opresc la pozițiile fruntașe ocupate de Sandero și Duster în clasamentul general al modelelor. Un alt vehicul, electric de această dată și produs în China se află și el Top 10 european.
Dacia Spring, căci despre acest model este vorba, a ocupat la finalul lui 2022 un onorant loc șapte în clasamentul celor mai vândute mașini 100% electrice (BEV). Cu 48.535 de unități înmatriculate și o creștere de 76%, micul model a urcat de pe poziția a 14-a ocupată în 2021 și a depășit vehicule mult mai cunoscute precum Peugeot e-208, Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Hyundai Ioniq 5 sau Renault Zoe.
De altfel, este interesant de observat că, în ciuda poziționării mai bune în clasamentul mărcilor, Renault – sora mai mare a Dacia – nu are niciun model mai bine poziționat decât cele ale mărcii românești. În timp ce Dacia are două modele în Top 10 al modelelor, primul vehicul Renault ocupă doar locul zece. Totodată, în timp ce Dacia Spring se află pe șapte în clasamentul electricelor, primul model Renault, Zoe, ocupă locul 12, iar Megane e-Tech Electric se află pe 14.
În afara rezultatelor bune înregistrate de mărcile și modelele care au legătură directă cu România este demn de observat faptul că, în clasamentul grupurilor auto, Volkswagen își păstrează prima poziție dar cota sa de piață scade de la 24,98% în 2021 la 24,67% în 2022. Aflat pe locul doi, Stellantis pierde și el câteva puncte procentuale, cota sa coborând de la 20,23% la 18,22%.
Locul trei în clasamentul grupurilor auto cu vânzări în Europa este ocupat de Renault, compania franceză beneficiind din plin de creșterea Dacia. În timp ce în 2021 grupul francez avea o cotă de piață de 9,29%, la finalul lui 2022 aceasta urcase la 9,41%. Pe locurile următoare se află grupurile Hyundai – Kia (9,34%), BMW (7,24%) și Toyota (7,12%).