Viteza cu care crește piața de automobile electrice din Europa va declanșa un avans în progresie geometrică și pe piața de stații și servicii de încărcare, cererea fiind din ce în ce mai mare.
Un studiu care urmărește modelul de dezvoltare a rețelei de stații spune că nu benzinăriile vor fi locurile preferate pentru amplasarea lor. De la 7-8 miliarde de euro, la cât au fost estimate veniturile din vânzarea de stații și servicii inteligente de încărcare către utilizatorii de mașini electrice în 2021, în Europa, piața acestora ar putea crește până la 40 – 55 miliarde euro, arată un studiu realizat de BAIN, care spune că marja de profit, de aproximativ 7%, ar putea conduce la un profit generat de aceste stații, în 2030, de 3 până la 5 miliarde de euro. În același timp, pentru SUA, estimările sunt și mai optimiste, chiar dacă astăzi aceste servicii generează profituri mai mici decât în UE. Investitorii în aceste servicii care vor deveni tot mai prezente în economiile țărilor europene caută deja cele mai bune locuri în care urmează să-și amplaseze investițiile, iar analizele celor de la BAIN arată că există trei criterii după care vor fi segmentate afacerile: ocaziile de încărcare, segmentul de lanț valoric în care să intervină și regiunea.
În privința opțiunilor de încărcare, studiul a evidențiat că există patru situații distincte: tranzitul, domiciliul, destinația și locul de muncă. Dintre acestea, stația de acasă este cea mai la îndemână, însă ea nu va putea oferi niciodată o putere mare de încărcare, adică un timp redus. Are marele avantaj că, odată transformată într-o stație inteligentă, bidirecțională, aceasta va putea oferi un bun management al energiei locuinței.
La polul opus, stațiile de autostradă, din benzinăriile actuale, vor fi cele mai puțin profitabile, pentru că necesită investiții mari și au o rată de utilizare mică. Vor avea succes stațiile de pe autostrăzi care sunt create special, cu spații comerciale și servicii de tip Horeca, parcări acoperite și alte elemente care să atragă clienții dispuși să petreacă un timp mai mare. Mult mai profitabile se anunță stațiile de destinație, cele din parcările supermarketurilor, restaurantelor sau hotelurilor. În supermarket, unde clienții petrec mai multe ore, investițiile nu vor avea nevoie de sume mari, pentru că nu sunt necesare stații ultra-rapide. Chargerele DC de până la 150 kW vor fi optime pentru fast-food-uri sau destinații similare, rapide.
Categoria cea mai diversificată va fi cea a sediilor companiilor, acolo unde pot fi instalate stații accesibile, care pot fi folosite de vehiculele de serviciu sau contra cost de angajați, pe timpul programului. Pentru flotele mari, investițiile vor fi evident mai mari, dar și această problemă poate fi rezolvată prin încărcările de noapte. Studiul celor de la BAIN mai subliniază că a început deja vânătoarea de spații, pe care investitorii din acest segment încearcă să și le securizeze pentru a le putea folosi la momentul potrivit.