Producătorul american de automobile electrice Tesla analizează posibilitatea de a exporta în SUA automobilele produse la o uzină din Shanghai (China), pe fondul extinderii avantajului de preţ oferit de uzina chineză dar şi al încetinirii cererii pentru automobilele Tesla în China, au declarat pentru Reuters două surse din apropierea acestui dosar.
Potrivit surselor, Tesla a analizat dacă componentele produse de furnizorii săi din China respectă reglementările din America de Nord şi, de asemenea, dacă ar putea vinde în America de Nord automobilele Model Y şi Model 3 produse în China.
Tesla nu a dorit să comenteze aceste informaţii dar Elon Musk a scris „Fals „pe contul său de Twitter, fără a oferi alte detalii.
Uzina Tesla din apropiere de Shanghai are capacitatea de a produce 1,1 milioane de vehicule electrice pe an, ceea ce o face cea mai productivă capacitate de producţie a Tesla. Această uzină produce sedan-uri Model 3 şi crossover-uri Model Y care sunt comercializate în China precum şi pentru export pe pieţe precum Europa, Australia şi Asia de Sud-Est.
Până recent, Tesla a putut vinde sau livra la export orice vehicul produs la uzina de la Shanghai, însă în luna octombrie stocurile nevândute au atins cel mai ridicat nivel, arată datele firmei de brokeraj CMBI. În plus, factori precum deprecierea yuanului chinez în raport cu dolarul american, scăderea preţurilor materiilor prime în China şi creşterea preţurilor la automobilele noi în SUA, toate împreună fac ca exporturile din China spre SUA să fie competitive la capitolul costuri, susţin sursele citate de Reuters.
În prezent, Tesla vinde un vehicul Model Y pentru echivalentul a 49.344 de dolari în China, comparativ cu un preţ de 65.990 de dolari în SUA. Însă autoturismele produse în China sunt vizate de un tarif vamal de 27,5% în SUA, în timp ce la camionete uşoare se aplică un tarif de 25%.
Până acum, strategia Tesla a fost aceea de a construi automobilele pe care le vinde în America de Nord la uzinele de la Fremont, California, şi Austin, Texas. Uzina din California produce sedan-uri Model S şi Model 3 precum şi crossover-uri Model X şi Model Y. Uzina din Texas produce crossover-uri Model Y şi viitoarele camionete Cybertruck. În paralel, Tesla creşte producţia la o uzină pe care a inaugurat-o în acest an în apropiere de Berlin. Producţia de la această uzină va reduce nevoia de exporturi de automobile din China.
Dacă planul privind exportul de vehicule produse în China va fi pus în aplicare, ar putea apărea complicaţii pentru cumpărătorii americani. Conform condiţiilor unui program american de susţinere a achiziţiilor de vehicule electrice, plata stimulentelor depinde de faptul că un anumit vehicul este sau nu importat.
În plus, ar putea fi o decizie sensibilă din punct de vedere politic. Tesla a fost unul dintre principalii beneficiari ai programului Inflation Reduction Act (IRA), lansat de preşedintele Joe Biden, care oferă reduceri de preţ de până la 7.500 de dolari la achiziţionarea unui vehicul electric, în cadrul unui plan destinat să îi încurajeze pe constructorii auto să îşi reducă dependenţa de China.
Tesla nu ar fi primul constructor american care livrează vehicule produse în China pe piaţa din SUA. General Motors a importat SUV-uri Buick Envision dar nu a reuşit să obţină o scutire de la tarifele vamale suplimentare de 25% impuse de administraţia Trump.