În urmă cu mai bine de 35 de ani, pentru prima dată la BMW, tracţiunea integrală a oferit o nouă formă de plăcere de a conduce, iar distribuţia inteligentă a puterii între punţile faţă şi spate este cunoscută de aproape două decenii sub denumirea BMW xDrive. Fascinaţia celor patru roţi motoare atinge acum o dimensiune suplimentară, deosebit de durabilă. Primul sistem BMW xDrive complet electric poate fi experimentat acum pe şosele. Îşi face debutul la BMW iX şi BMW i4 M50.
La fel ca toate tipurile de automobile BMW iX, modelul Gran Coupé electric de la BMW M GmbH este propulsat de câte un motor pe fiecare punte. Acest lucru creează o tracţiune integrală independentă, fără o legătură mecanică cele două punţi. Interacţiunea celor două motoare este optimizată de un sistem de control inovator şi unic la nivel global. Astfel, sistemul BMW xDrive electric asigură forma ideală de transmisie a puterii în orice situaţie de condus – combinată cu o experienţă de condus BMW tipică.
Conectare inteligentă între controlului stabilităţii, sistemul de control al patinării roţilor şi controlul transmisiei
Sistemul BMW xDrive electric face posibilă transformarea puterii remarcabile, exprimată, de exemplu, la BMW i4 M50 printr-o putere de sistem de până la 400 kW/544 CP şi un cuplu maxim de 795 Nm, într-o dinamică superioară. Acest lucru necesită o distribuţie precisă a cuplului motor. Acest lucru este asigurat prin conectarea sistemului DSC (controlul stabilităţii) cu versiunea specifică pentru tracţiune integrală a sistemului de control al patinării roţilor şi unitatea de încărcare combinată (CCU), a cărei gamă foarte integrată de funcţii include în premieră atât electronica de încărcare, cât şi de condus.
Conectarea inteligentă a tuturor sistemelor face posibilă distribuirea cuplului motor solicitat de conducător între cele două motoare astfel încât tracţiunea şi stabilitatea, dinamica şi eficienţa să fie garantate într-o măsură optimă în situaţia de condus respectivă. DSC defineşte condiţiile generale în care poate funcţiona sistemul BMW xDrive electric. Acesta analizează permanent turaţia roţilor, unghiul de virare, viteza de deplasare, acceleraţia longitudinală şi laterală şi rata de virare ale automobilului. Pe baza acestor parametri, se determină un coridor de viteză în care cele două unităţi de propulsie pot fi active pentru a asigura o stare de rulare stabilă. Se ia în considerare şi modul My Mode selectat de conducător şi dacă DTC (controlul dinamic al tracţiunii) este activat. Acesta este un mod special DSC în care, în interacţiunea cu sistemul de control al patinării roţilor şi alte funcţii de control, asigură un stil de condus şi mai sportiv pe suprafeţe normale, cu praguri de intervenţie crescute. În plus, se obţine un răspuns mai bun cu o patinare uşoară pe suprafeţe cum ar fi zăpada, nisipul sau pietrişul.
Din datele furnizate de DSC şi cuplul motor solicitat de conducător, CCU calculează distribuţia ideală între tracţiunea faţă şi cea spate. Sistemul xDrive electric poate reacţiona considerabil mai rapid, asigurând un control mai bun la orice modificare a situaţiei de condus decât ar fi posibil cu caseta de transfer dintre punţi, soluţia familiară la modelele BMW cu motoare termice.
Controlul transmisiei din CCU, sistemul de control al patinării roţilor şi sistemul de control al stabilităţii interacţionează flexibil şi precis. Dacă este necesar, datele furnizate de DSC despre situaţia de condus pot include deja în mod proactiv reglajul cuplului între punţi. În multe situaţii de condus, o modificare a distribuţiei cuplului între motoarele din faţă şi din spate poate creşte stabilitatea fără a necesita nici o intervenţie suplimentară, cum ar fi frânarea unor anumite roţi. Dacă o roată tinde să-şi piardă aderenţa, sistemul de control al patinării, prin reacţiile sale deosebit de rapide şi precise, intră primul în funcţiune. Doar în situaţii critice DSC ajută şi prin intervenţiile de frânare specifice roţilor.
Tracţiune optimă, stabilitate direcţională perfectă, eficienţă maximă
În timpul deplasării şi al accelerării, cuplul motor dorit este distribuit între ambele motoare de către CCU pentru a oferi o tracţiune optimizată. Pe lângă nivelul de adenranţă al drumului şi stilul de condus, BMW xDrive electric şi sistemul de control al patinării roţilor iau în considerare şi parametrii de mediu, cum ar fi vântul, pantele sau rampele, setările automobilului din My Modes şi DTC, precum şi distribuţia dinamică a maselor între punţi, (de exemplu cu apăsare mai mare pe puntea din spate în timpul acceleraţiei). Datorită integrării directe a controlului patinării roţilor în sistemul de control al cuplului al CCU, căile lungi de semnal către sistemul de control al stabilităţii de conducere sunt eliminate, ceea ce înseamnă că intervenţiile pot fi efectuate la o viteză de până la 10 ori mai mare şi într-o formă foarte precisă. Acest lucru asigură stabilitatea direcţională optimă, chiar şi în timpul manevrelor de accelerare extrem de dinamice.
Când pedala de acceleraţie este apăsată moderat, motorul electric din spate asigură continuu o proporţie mai mare a cuplului pe măsură ce viteza creşte. În fazele de condus constant, propulsia este asigurată doar de motorul care acţionează asupra roţilor din spate. Acest lucru creează experienţa tradiţională de condus BMW. În acelaşi timp, eficienţa sistemului de propulsie şi autonomia automobilului sunt optimizate.
Funcţionalitatea completă a tracţiunii integrale este disponibilă în orice moment. De exemplu, chiar şi atunci când conduceţi în My Mode Efficient, orice accelerare spontană este asigurată printr-o creştere semnificativă a cuplului motor pe puntea faţă. Pe de altă parte, la virajele dinamice, este oferit un cuplu mai mare pe roţile spate. Prin urmare, roţile din faţă pot absorbi forţe mai mari la viraje datorită cuplului motor redus. În acest fel, stabilitatea de condus şi agilitatea automobilului sunt sporite în egală măsură. În funcţie de situaţia de condus, sistemul BMW xDrive electric complet variabil poate implementa orice formă de transmisie a puterii: tracţiune integrală optimizată pentru tracţiune cu distribuţie variabilă a cuplului, precum şi tracţiune pură faţă sau spate.
Recuperarea energiei controlată cu precizie optimizează stabilitatea şi eficienţa condusului
În fazele de coasting şi frânare, ambele motoare pot încărca bateria de înaltă tensiune prin intermediul unei funcţii de generator. Acest lucru face posibilă o performanţă de recuperare semnificativ mai mare decât cu un singur motor. De asemenea, sistemul BMW xDrive complet electric face posibil controlul acestor procese de recuperare a energiei astfel încât să asigure stabilitatea şi eficienţa maximă a condusului în orice moment. Sistemul este conceput astfel încât motorul mai puternic de pe puntea spate să preia şi rolul principal în recuperarea energiei. Pe de altă parte, în viraje şi în condiţii de drum nefavorabile, o proporţie mai mare a performanţei de recuperare a energiei este asigurată de motorul din faţă.
Asemenea cuplului motor, cuplul de recuperare a energiei poate fi împărţit rapid şi precis şi între cele două motoare. În plus, sistemul inteligent de control al cuplului motor conectat inteligent stabilitatea direcţională şi în timpul proceselor de decelerare. Controlul patinării reglat de DSC contribuie la prevenirea situaţiilor instabile de condus cauzate de recuperarea excesivă la frânare. Trecerea de la decelerare prin recuperare la intervenţia sistemului hidraulic de frânare nu este perceptibilă de conducător. La aceasta contribuie şi sistemul de frânare integrat, oferind un răspuns constant în pedală în orice moment.