Kia e-Soul a venit în forma sa finală la testele AutoReport.ro pentru un test prin București. Mașina electrică a coreenilor are toate atuurile pentru a deveni un icon și în Europa, la fel cum s-a întâmplat și în Asia.
Noul Kia e-Soul este aflat la cea de a treia sa generație. Crossoverul vine cu o evolutie a designului sau uțor de recunoscut. e-Soul îmbrățișează din nou caracterul optimist si ”funky” al predecesorilor săi.
Fiecare element exterior al noului e-Soul este nou, deși rămâne la fel de ușor și imediat de recunoscut datorită designuluicare l-a consacrat. Aspectul său de crossover urban a fost îmbunătățit cu lămpi cu lumini full-LED, integrate în partea superioară, care se întind pe lățimea de 1.800 mm a automobilului. Barele de protecție față și spate și o zonă solidă care înlocuiește grila îi oferă o prezență fluentă și aerodinamică. Priza de încărcare este adăpostită în spatele unui panou mic situat în partea frontală a automobilului. Lămpile de ceață înguste de tip LED situate sub blocurile optice le înlocuiesc pe cele de formă rotundă regăsite pe modelul Soul EV anterior.
În profil, silueta de tip cutie a modelului e-Soul rămâne evidentă, însă ajustările subtile ale proporțiilor și detaliile îi conferă o prezență mai încrezătoare. Cu o lungime de 4.195 mm, noul e-Soul este cu 55 mm mai lung decât predecesorul său – având un ampatament de 2.600 mm (+30 mm) și o capotă frontală cu 15 mm mai lungă. Acest efect este suplimentat vizual de noii stâlpi spate redesenați și forma ramelor geamurilor. Geamurile se îngustează sprea partea din spate, având stâlpul din spate cu o formă fină care înlocuiește forma în unghi ascuțit a bazei geamurilor spate a modelului anterior. Forma ramelor geamurilor atrag privirea de-a lungul părții laterale a automobilului, caroseria ridicându-se înspre plafon și terminându-se cu o zonă de culoare negru mat care cuprinde sigla Soul. Aceasta echilibrează efectiv ‘greutatea’ vizuală a părții posterioare cu partea frontală mai lungă. Aspectul este completat de jantele în cinci spițe, din aliaj de 17 inch, cu design unic.
Cu noile linii sculptate, detaliile precise și blocurile optice hi-tech, noul e-Soul este versiunea cea mai futuristă, tinerească și inovatoare de până acum.
În spate, se păstrează ‘insula’ situată pe haionul caroseriei. Înconjurată de o zonă de culoare negru gloss, această ‘insulă’ are o formă mai rotundă și modernă pentru noul model și este poziționată deasupra barei de protecție spate restilizată. Ea este înconjurată de lămpile tip LED care o cuprind ca niște paranteze, cu un profil mai ascuțit ce contribuie la îmbunătățirea performanțelor dinamice.
Pachetele de baterii de generație nouă care alimentează e-Soul sunt cu până la 30% mai eficiente din punct de vedere energetic decât cel mai bine vândut automobil electric disponibil acum în Europa. Modelul de test oferă un cuplu de 395 Nm – însemnând o creștere de 39% față de predecesorul său (285 Nm). În plus, noile pachete de baterii de generație nouă, lithium-ion polymer dezvoltate de Kia, oferă o capacitate energetică mai mare decât ale multor automobile electrice, indiferent de preț. Densitatea energetică a celulelor de 250 Wh/kg, obținută prin noua compoziție chimică a celulelor energetice permite acestora să stocheze cu 25% mai multă energie într-un volum definit decât cele ale pachetului de baterii de 200 Wh/kg disponibile pentru modelul Soul EV precedent.
Autonomia pentru distanțe lungi oferită de pachetul de baterii de 64 kWh este furnizată de un motor electric de 150 kW (204 CP), ce îl face cu 84% mai puternic decât modelul anterior Soul EV (81.4 kW / 110 CP). Astfel, autonomia pentru distanțe lungi oferită de pachetul de baterii de 64 kWh permite modelului e-Soul să parcurgă până la 452 kilometri (280 mile) cu o singură încărcare conform ciclului combinat WLTP. Consumul de energie pentru pachetul de baterii de 64 kW este de doar 157 Wh/km, conform ciclului combinat WLTP – cu 24% mai eficient decât cel mai bine vândut automobil electric din Europa în acest moment. Consumul de energie pentru pachetul de baterii pentru distanțe lungi este la fel de scăzut, de 109 Wh/km în mediul urban (conform ciclului urban WLTP).
Având un cuplu maxim de 395 Nm disponibil de la plecarea de pe loc, modelul e-Soul cu pachetul de baterii de 64 kWh pentru distanțe lungi va accelera de la 0 la 100 km/h în doar 7.9 secunde. De fapt acest lucru am simțit și noi în test, mașina fiind destul de sprintenă.
Un încărcător rapid DC este oferit în dotarea standard, permițând opriri scurte pentru încărcare. e-Soul poate fi reîncărcat de la 20% la 80% în doar 42 de minute la o stație de încărcare rapidă DC de 100 kW.
Modelul e-Soul este prevăzut cu tehnologia de recuperare a energiei pentru a maximiza autonomia de rulare. Aceasta include sistemul eficient de pompare a căldurii, care colectează căldura pierdută prin sistemul de răcire al automobilului. De asemenea, dispune de sistemul inovator al Kia, de ventilare individuală și aer condiționat, care oprește ventilarea cabinei de la sursă pentru toate locurile exceptându-l pe cel al șoferului – spre deosebire de alte sisteme, care doar deviază aerul furnizat prin gurile de ventilație deschise ale pasagerilor.
e-Soul este echipat de asemenea în dotarea standard, cu sistemul inteligent inovator de regenerare a forței de frânare, operat prin padelele situate în spatele volanului. Sistemul oferă șoferilor posibilitatea de a încetini automobilul și de a controla recuperarea energiei cinetice pentru a maximiza autonomia și eficiența. Șoferii au la dispoziție cinci niveluri de regenerare a forței de frânare (nivelul 0, nivelul 1-3, sau modul unic), în funcție de nivelul de recuperare al energiei dorit. Extrem de eficient, SUV-ul electric ne-a demonstrat prin traficul din București că poate rula chiar și 400 kilometri cu o singură încărcare.
Spațiul interior al noului e-Soul este finisat cu forme și textură inspirate din acustică. Aspectul cabinei modelului e-Soul poate fi personalizat cu o gamă într-un singur ton sau în două tonuri de culori, la alegere fiind disponibilă tapițeria din piele naturală sau material textil, în funcție de piață sau de specificațiile versiunii de echipare a automobilului. Schemele de culori includ tapițeria de culoare neagră sau în două tonuri de culoare gri (deschis și închis), cu tapițeria fețelor de uși în stil perlat. Interiorul este disponibil de asemenea cu tapițerie din material textil de culoare neagră sau gri, combinație dintre material textil și piele sintetică sau tapițerie din piele naturală, cu cusături contrastante de culoare gri deschis și tapițeria fețelor de uși în culoare metalizată. Versiunile finisate cu tapițeria de culoare neagră sunt disponibile opțional cu pachetele de culori verde sau auriu, care adaugă cusături contrastante de culoare verde sau aurie tapițeriei și fețelor de uși. Pachetul de culoare roșie este însoțit de interiorul în culoarea neagră, adaugând cusături roșii, tip sport, tapițeriei și fețelor de uși.
Interiorul dispune de sistemul opțional de lumini ambientale Sound Mood Lighting, ce emite o lumină discretă din fețele ușilor. Sistemul Sound Mood Lighting emite o lumină care pulsează pe ritmul muzicii sistemului audio, fiind disponibile opt culori și șase teme de luminare a cabinei. Automobilul este disponibil cu un încărcător wireless situat la baza consolei centrale, scaune încălzite și ventilate și un sistem audio premium Harman Kardon. Sistemul Head-Up Display proiectează discret informații relevante pe ecranul situat deasupra volanului – cum ar fi informațiile sistemul de navigație și viteza automobilului.
Kia e-Soul a fost primul model Kia în Europa care oferă sistemul inovator UVO CONNECT al brandului. UVO CONNECT este conceput pentru aduce condusul în era digitală, conectând șoferii cu mediul înconjurător pentru a le oferi informații prețioase – prin intermediul touchscreen-ului din interiorul automobilului sau prin smartphone.
UVO dispune de sistemul Kia Live, găzduit de sistemul de 10.25 inch TFT LCD situat în centru planșei de bord al modelului e-Soul. Sistemul utilizează propriul său card SIM pentru a colecta și actualiza în timp real informații în timpul călătoriei, cum ar fi informațiile în timp real din trafic, previziuni ale stării vremii, puncte de interes și detalii despre potențialele locuri de parcare – incluzând preț, locații și disponibilitate. În mod absolut necesar, sistemul UVO arată șoferilor locațiile stațiilor de încărcare, disponibilitate încărcătorului și compatibilitatea conectării.
A doua funcționalitate a sistemului UVO este aplicația UVO App, gândită pentru a fi compatibilă pentru smartphone-urile Apple și Android.
Display-ul infotainment situat în centrul planșei de bord este completat de un display de 7.0 inch TFT-LCD situat în panoul de bord, care oferă informații despre condus esențiale șoferului.
O gamă de sisteme de siguranță active și pasive asigură că ocupanții rămân protejați cât mai bine posibil în fiecare călătorie. Sistemul avansat de asistență a șoferului (ADAS – Advanced Driver Assistance System) ajută la reducerea numeroaselor pericole și stresului care apare în timpul condusului.
Tehnologiile disponibile includ sistemul de asistare la evitarea coliziunii frontale (Forward Collision-avoidance Assist – FCA), sistemul de avertizare pericol coliziune în punctul mort (Blind-spot Collision Warning – BCW), Smart Cruise Control (SCC) cu sistemul Stop & Go și sistemul de asistare a păstrării benzii de rulare (Lane Keeping Assist – LKA), precum și sistemul de monitorizare și avertizare atenție șofer (Driver Attention Warning – DAW) și sistemul de asistență a faza lungă (High Beam Assist – HBA). Sistemul de asistență la păstrarea benzii de rulare ”Lane Following Assist”, o tehnologie autonomă de nivel 2, urmărește vehiculele aflate în față și identifică marcajele rutiere pentru a corecta traiectoria și a ține vehiculul pe banda de rulare. Sistemul controlează accelerația, frâna și volanul în funcție de automobilele din față, utilizând senzori radar externi pentru a menține o distanță de siguranță față acestea. Sistemul Lane Following Assist operează la viteze cuprinse între 0 și 160 km/h.