Lansarea primului Porsche 911 GT3, în martie 1999, la Salonul Auto de la Geneva, a semnalat începutul unei noi ere pentru piloții de mașini sport. Ca niciun alt Porsche 911, GT3 reunește toate caracteristicile Porsche Motorsport. Dezvoltat de dublul campion mondial la World Rally, Walter Röhrl, inginerul motorsport Roland Kussmaul și specialiștii Porsche Motorsport de la Weissach, Porsche 911 GT3 a adus agilitatea de pe pistele de curse pe șosele. De atunci, acest atlet a devenit și mai rapid, mai precis și mai dinamic de la o generație la alta. Cu un motor aspirat normal, transmisie manuală și tracțiune pe puntea spate, rămâne, până în zilele noastre, cel mai popular Porsche 911 printre puriști.
Versiunile pentru curse ale Porsche 911 GT3 au scris istorie în sportul cu motor. În plus față de nenumăratele victorii în clasa sa, GT3 a obținut numeroase victorii generale în cele mai importante curse de anduranță, incluzând cursele de la Spa, de la Daytona și de la Nürburgring, pe care le-a câștigat de șapte ori, din anul 2000 încoace. O parte a rețetei de succes a Porsche 911 GT3 este aceea că experiența și inovațiile din motorsport sunt întotdeauna încorporate în dezvoltarea următoarei versiuni de serie. Nu este de mirare că aproximativ 80% din toate automobilele 911 GT3 produse vreodată sunt conduse în mod regulat pe pista de curse.
Succesorul 911 Carrera RS 2.7: primul GT3 și-a făcut debutul în 1999
Cu puțin timp înainte de începutul noului secol și cu o tehnologie motorsport avansată, Porsche 911 GT3 a continuat tradiția începută în anii ’70 cu legendarul Porsche 911 Carrera RS 2.7. Pentru prima dată, modelului nu i s-a oferit abrevierea „RS” de la „Race Sport”, ci numele GT3 – referință către clasa GT, în care versiunile motorsport ale modelului trebuiau să concureze. Motorul boxer cu șase cilindri, de 3,6 litri, răcit cu apă al noii mașini sport a livrat 265 kW (360 CP). Prin urmare, nu a fost o surpriză faptul că Porsche 911 GT3 și-a câștigat deja primii lauri chiar înainte de debutul său de la Geneva: cu Walter Röhrl la volan, acesta a finalizat Nürburgring Nordschleife, de 20,8 kilometri, în mai puțin de opt minute – prin acest fapt stabilind un punct de reper important pentru mașinile de serie.
Această performanță excepțională nu se datorează doar motorului boxer pentru curse, ci și unui pachet general construit cu exactitate: garda la sol a fost coborâtă cu aproximativ 30 de milimetri și frânele s-au ridicat. Transmisia manuală cu șase viteze a provenit de la Porsche 911 GT2. Raporturile cutiei de viteze, geometria axelor, barele antiruliu și arcurile au putut fi adaptate în funcție de condițiile circuitului. Construcția ușoară a fost pusă înaintea confortului. Un semn distinctiv al originii sale motorsport a fost aripa posterioară fixă a modelului 911 GT3. Ca opțiune, clienții au putut comanda 911 GT3 ca o variantă Clubsport, care a inclus și un habitaclu special construit pentru curse.
Primele automobile Porsche 911 GT3 au ieșit de pe linia de producție din Weissach în mai 1999. Ca bază de omologare pentru motorsport, noul model a reprezentat, de asemenea, un element esențial pentru succesul Cupei 911 GT3 și al versiunilor de curse – 911 GT3 R și GT3 RSR, care au obținut rezultate excelente în cursele one-make și GT din următorii ani.
Noi generații în succesiune rapidă
După marele succes al primului 911 GT3, Porsche a prezentat, la fiecare trei-patru ani, câte o nouă etapă în evoluția mașinii sport de serie ce încorporează ADN de motorsport. În 2003, puterea motorului boxer a crescut la 280 kW (381 CP) datorită utilizării sistemului VarioCam. GT3 putea fi comandat atunci și cu sistemul de înaltă performanță Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Următoarea creștere a puterii, la 305 kW (415 CP), a venit trei ani mai târziu. Pentru prima dată, Porsche 911 GT3 a fost dotat cu suspensie activă – respectiv cu sistemul sportiv Porsche Active Suspension Management (PASM). În 2009, inginerii au crescut cilindreea motorului boxer cu șase cilindri la 3,8 litri, iar puterea la 320 kW (435 PS). Aripa spate complet nouă și întregul scut al mașinii au produs o creștere substanțială a deportanței, aceasta fiind mai mult decât dublată în comparație modelul precedent.
La a 50-a aniversare a Porsche 911, în 2013, a cincea generație a 911 GT3 și-a sărbătorit premiera mondială la Salonul Auto de la Geneva. Motorul, transmisia, caroseria și șasiul erau complet noi. Trenul de rulare era format dintr-un motor de 3,8 litri aspirat normal, cu 350 kW (475 CP), adaptat pentru prima dată la o transmisie cu dublu ambreiaj Porsche Doppelkupplung (PDK). Tot pentru prima dată, aceasta era completată de direcția activă a punții spate. Noul 911 GT3 a parcurs Nürburgring Nordschleife în doar 7:25 minute – cu mai mult de jumătate de minut mai repede decât reușise primul 911 GT3, în 1999.
Cea mai recentă versiune a modelului 911 GT3 a fost lansată în 2017. Focusul dezvoltării a fost reprezentat de motorul boxer cu șase cilindri: capacitatea sa a crescut la 4,0 litri, iar puterea la 368 kW (500 PS). Porsche a introdus, de asemenea, două dotări pentru puriști: pe de o parte, o transmisie manuală cu șase trepte era disponibilă ca o alternativă la PDK. Pe de altă parte, 911 GT3 ar putea fi comandat cu un pachet Touring discret, în care aripa fixă din spate era înlocuită cu un spoiler cu extindere automată. Și astfel se închide cercul: denumirea de „Pachet Touring” a fost o referire la versiunea mai restrânsă a legendarului Porsche 911 Carrera RS 2,7, din anii ’70.