Elon Musk este cunoscut pentru a face afirmații îndrăznețe despre vehiculele Tesla, iar în 2019, a făcut una dintre cele mai bizare declarații ale sale. A afirmat că cei care cumpără un vehicul Tesla nou achiziționează „un activ care se apreciază, nu un activ care se depreciază”. Cu toate acestea, o privire asupra prețurilor vehiculelor Tesla folosite arată că el greșea. Foarte mult.
Atunci când Musk a făcut această declarație, a afirmat că vehiculele Tesla vor fi în curând capabile să se conducă singure și proprietarii le-ar putea folosi în servicii de transport autonom, generând venituri. Cu toate acestea, oricine are o înțelegere chiar și de bază a pieței auto știa că nu exista nicio șansă ca un Tesla să sfideze norma industriei și să se aprecieze cumva în timp.
O privire prin Edmunds arată că media unui Tesla Model 3 este listată pentru 29.552 dolari, în timp ce noul model începe de la 40.630 dolari înainte de a adăuga opțiunile de 6.000 dolari pentru Pilotul Automat Îmbunătățit sau 12.000 dolari pentru Capacitatea de Conducere Autonomă Completă. Așa cum v-ați putea imagina, modelele mai vechi de Model 3 sunt tranzacționate pentru mai puțin de 29.000 dolari, multe modele din 2018 și 2019 fiind în jurul pragului de 25.000 dolari cu peste 60.000 sau 70.000 de mile (~ 96.000 km – ~ 112.000 km) pe contor.
Deprecierea în acest fel este comună în întreaga industrie și în viitor, valoarea vehiculelor Tesla folosite ar putea fi lovite chiar mai tare. Datele de la Edmunds arată că, în ultimul an, prețul unui Model 3 folosit din 2021 a scăzut în medie cu 29%, de la 40.522 dolari în ianuarie 2023 la doar 28.700 dolari în ianuarie anul acesta. Acesta este o scădere mai mare decât media vehiculului folosit din 2021, care a pierdut 19,5% din valoarea sa în aceeași perioadă.
Tăierea agresivă a prețurilor de către Tesla este parțial responsabilă pentru scăderea valorii modelelor sale folosite. Pe măsură ce producătorul de vehicule electrice reduce prețurile modelelor sale noi, consumatorii se așteaptă, de asemenea, să plătească mai puțin pentru alternativele folosite, creând un efect de domino și trăgând toate prețurile în jos, conform CNN. Situația s-a înrăutățit după ce Hertz a decis să vândă 20.000 de vehicule electrice, în principal Tesle, din flota sa de închirieri la începutul anului.
Elon Musk a reiterat afirmația sa că vehiculele Tesla noi ar putea fi active care se apreciază în timpul apelului la rezultatele financiare ale mărcii din al treilea trimestru al anului 2023. „Puteți să vă gândiți la fiecare mașină pe care o vindem sau producem care are capacitatea de autonomie completă ca ceva ce în viitor ar putea valora de cinci ori mai mult decât este astăzi”, a pretins el.
Chiar dacă Tesla va realiza în cele din urmă vehicule cu capacitate de conducere complet autonomă, este sigur să presupunem că vehiculele sale vor continua să se deprecieze, asemenea aproape fiecărui alt vehicul din industrie care nu este un supercar cu preț mare, produs în serie limitată sau un model clasic extrem de rar.