Vânzările de vehicule electrice Volkswagen în Europa au scăzut cu aproape un sfert în primele trei luni ale anului, deoarece consumatorii s-au întors la benzină, scrie Euronews. Compania a precizat, în ultima sa actualizare financiară din 10 aprilie, că vânzările de vehicule complet electrice au scăzut cu 24% în Europa, în timp ce vânzările au crescut cu 91% în China, de la un an la altul.
Scăderea cererii de vehicule electrice vine în contextul în care politicienii din regiune reduc subvențiile și reconsideră obiectivele ambițioase de a renunța la mașinile pe benzină și diesel, notează și The Telegraph.
Cu toate acestea, în ansamblu, compania a spus că și-a crescut livrările de vehicule cu 3%, la 2,1 milioane de vehicule, principalele motoare de creștere fiind China, America de Sud și America de Nord.
“Vehiculele cu motoare cu combustie au crescut cu 4%, la 1,97 milioane de unități, supracompensând declinul ușor de 3%, la 136.400 de vehicule complet electrice (BEV). În acest segment, creșterea puternică din China (+91%) nu a compensat în totalitate declinul din Europa (-24%). “, se arată într-un comunicat al companiei.
De ce se întorc europenii la benzină?
În februarie, Parlamentul European a votat pentru aprobarea unei noi legi care interzice vânzarea de mașini pe benzină și diesel începând cu 2035.
Noua regulă – parte a unui efort mai amplu de combatere a schimbărilor climatice în UE – va accelera tranziția blocului către vehiculele electrice.
În ciuda acestui fapt, vânzările de vehicule electrice au scăzut în Europa în primul trimestru al anului 2024, deoarece sectorul are încă provocări, cum ar fi costul ridicat și lipsa infrastructurii de încărcare, după cum a subliniat și Forumul Economic Mondial într-un raport recent.
“Un raport recent al Ernst & Young evidențiază efectele pozitive pe care reglementările, subvențiile și stimulentele le-au avut în ceea ce privește stimularea adoptării….dar chiar și cu subvenții, costul rămâne unul dintre cele mai mari bariere în calea adoptării pe piața de masă. În medie, vehiculele electrice costă cu peste un sfert mai mult decât modelele cu motoare cu combustie internă (cunoscute și sub numele de ICE). Cu toate acestea, în timp, costul de proprietate al acestora este mai mic – un lucru de care cumpărătorii de mașini nu sunt foarte conștienți, subliniază EY”, se arată în raportul Forumului Economic Mondial.
Forumul Economic Mondial a remarcat, de asemenea, modul în care întârzierea în construirea infrastructurii de încărcare continuă să afecteze piața.
“Ernst & Young preconizează că adoptarea va stagna în lipsa unor rețele publice substanțiale de încărcătoare rapide care să se ocupe de cei care nu pot încărca acasă sau care au nevoie de reîncărcări în timpul călătoriilor mai lungi. Acest lucru va necesita eliminarea birocrației, aprobări mai rapide din partea autorităților locale și conexiuni la rețea disponibile de la rețelele de utilități, potrivit EY”, se mai arată în raport.
Matthias Schmidt, fondator al Schmidt Automotive Research, a declarat că Volkswagen a fost afectat de eliminarea subvențiilor pentru vânzările de vehicule electrice în Germania. De asemenea, UE a înghețat obiectivele privind emisiile pentru flotele de vehicule, ceea ce a blocat vânzările.
Miercuri, Mercedes-Benz a raportat, de asemenea, o scădere cu 8 procente a vânzărilor de vehicule electrice, dând vina pe “încetarea bruscă a unui stimulent fiscal” în Germania și pe eliminarea treptată a unui model electric popular al mărcii sale Smart.
Vânzările de EV ale Volkswagen sunt, de asemenea, sub presiune, deoarece constructorii auto europeni se confruntă cu o concurență tot mai mare din partea unui aflux de noi mașini electrice fabricate în China. Mărci precum BYD oferă mașini alimentate cu baterii la un preț mai mic decât rivalii occidentali.
UE a lansat o investigație privind subvențiile oferite de Beijing constructorilor auto chinezi. Experții de la Institutul Kiel din Germania estimează că numai BYD a primit peste 3,4 miliarde de euro (2,9 miliarde de lire sterline) sub formă de subvenții chinezești în ultimii ani, a relatat miercuri Bloomberg.
Cu toate acestea, în timp ce vânzările de mașini electrice în Europa au scăzut brusc, acestea au urcat cu aproape 91% în China, a precizat Volkswagen.
Hildegard Wortmann, membru al consiliului executiv al Volkswagen, a declarat: “Portofoliul nostru diversificat de produse ne oferă flexibilitatea necesară pentru a compensa fluctuațiile cererii în anumite segmente – așa cum este în prezent cazul vehiculelor complet electrice – în altele.”
Scăderea vânzărilor Volkswagen vine după o scădere bruscă a livrărilor la Tesla, principalul producător de vehicule electrice din Occident. Săptămâna trecută, afacerea lui Elon Musk a raportat o scădere de 8 procente a vânzărilor în trimestrul din martie.
Nu toate companiile se confruntă cu dificultăți: BMW a declarat miercuri că vânzările sale de vehicule electrice au crescut cu 28% în primele trei luni. Livrările modelelor sale alimentate cu baterii, precum i4, iX1 și i7, au crescut cu 41% în această perioadă.
Cu toate acestea, mai mulți constructori auto și-au amânat planurile de a lansa noi mașini electrice, pe fondul dovezilor că entuziasmul șoferilor pentru acestea se clatină.
Bentley, producătorul auto britanic deținut de Volkswagen, a amânat planurile de lansare a primului său vehicul electric până în 2026.
Marca de supercaruri Lamborghini, deținută tot de gigantul auto german, nu va începe să vândă un model complet electric până în 2028.
Stellantis, gigantul auto care deține, printre altele, Peugeot, Vauxhall și Maserati, a declarat miercuri că va prelungi producția modelului Fiat Panda pe benzină până în 2030. Producătorul plănuia să treacă cel mai bine vândut automobil de oraș al său la un model complet electric până în 2027.
Alți producători de automobile au dat înapoi cu privire la planurile lor de extindere. Ford a amânat producția a două noi modele electrice, în timp ce Mercedes-Benz a renunțat la începutul acestui an la planurile de a avea o gamă complet electrică până la sfârșitul anului 2030.