Uniunea Europeană se află în pragul unei decizii importante privind impunerea de tarife suplimentare pentru vehiculele electrice importate din China, relatează AFP.
Reprezentanţii celor 27 de state membre ale UE vor vota azi pentru a confirma tarifele de până la 35,3% propuse de Comisia Europeană. Aceste taxe se vor adăuga la cele existente de 10% şi ar urma să fie aplicate timp de cinci ani începând cu 31 octombrie.
Măsura vine ca răspuns la o anchetă care a ajuns la concluzia că ajutorul de stat acordat de Beijing producătorilor auto este inechitabil. Comisia Europeană susţine că aceste tarife sunt necesare pentru a proteja industria auto europeană, care oferă locuri de muncă pentru aproximativ 14 milioane de persoane în UE.
China a criticat dur propunerea, considerând-o „protecţionistă” şi avertizând că ar putea declanşa un război comercial. În replică, Beijingul a deschis deja anchete asupra importurilor europene de brandy, lactate şi carne de porc.
Decizia UE a creat diviziuni în interiorul blocului. Germania, alături de Spania, Slovacia şi Ungaria, se opun tarifelor, temându-se de represalii economice din partea Chinei. În schimb, Franţa, Italia, Polonia şi statele baltice susţin măsura.
Ministrul ungar de externe, Peter Szijjarto, a declarat că propunerea este „periculoasă”, în timp ce premierul spaniol Pedro Sanchez a cerut Bruxelles-ului să „reconsidere” decizia.
Conform regulilor UE, pentru a bloca impunerea tarifelor, ar fi nevoie de votul negativ a cel puţin 15 state care să reprezinte 65% din populaţia blocului. Diplomaţii UE anticipează că nu se va atinge acest prag, ceea ce ar permite Comisiei să finalizeze impunerea tarifelor.
Tarifele se vor aplica şi vehiculelor fabricate în China de companii străine, precum Tesla, care se va confrunta cu o taxă de 7,8%.
Tensiunile comerciale dintre UE şi China nu se limitează doar la sectorul auto. Bruxelles-ul a lansat anchete şi privind subvenţiile chineze pentru panourile solare şi turbinele eoliene.