România va propune amânarea cu 5 ani, până în 2040, a interdicţiei de punere pe piaţă a autoturismelor cu combustie internă, a anunţat marţi ministrul Mediului, Tánczos Barna, care participă la Luxemburg la Consiliul de Mediu. Alți miniștri ai mediului care au aunțat că se opun planului Comisiei Europene de a interzice total producția de motoare pe combustie sunt cei din Polonia și Cehia.
Tánczos Barna susţine că trebuie adoptată o poziţie comună care creează echilibru între ambiţie, realităţile circumstanţelor naţionale şi atenuarea impactului social, pentru a nu adânci diferenţele economice dintre statele membre.
El spune că va cere ca Fondul Social pentru Climă să beneficieze de un buget robust, prin care populaţia să poată fi ajutată să se adapteze la noile tehnologii verzi.
Ministrul a precizat că Fondul implică introducerea unei taxe noi pentru dioxidul de carbon, dar, având în vedere preţurile de carburanţi, România va aborda „cu reţineri acest subiect”.
„Tranziţia la un transport rutier cu emisii zero trebuie să ţină cont de nivelul tehnologic al industriei şi a parcului auto, respectiv de posibilităţile financiare ale consumatorilor. Din cauza preţului mare al maşinilor electrice, în prezent majoritatea populaţiei nu îşi permite cumpărarea unui autovehicul electric. De aceea, propunem un compromis, şi anume amânarea cu 5 ani, până în 2040, a interdicţiei de punere pe piaţă a autoturismelor cu combustie internă. Printr-o tranziţie etapizată, vom reuşi să protejăm industria autohtonă de autoturisme şi locurile de muncă legate de aceasta”, a scris pe Facebook Tánczos Barna.
România, Cehia și Polonia au pe teritoriul lor fabrici ale unor mărci auto cu acoperire internațională. În lipsa unui plan clar privind traziția la producția de vehicule electrice, pentru aceste fabrici, viitorul este incert.