Mate Rimac, fondatorul și cel mai mare acționar al grupului omonim, a confirmat public că poartă discuții pentru a prelua pachetul majoritar de acțiuni al joint-venture-ului Bugatti Rimac, dorind să obțină controlul deplin asupra operațiunilor.
„Vreau să pot să iau decizii pe termen lung, să fac investiții pe termen lung și să fac lucrul fără să fiu nevoit să dau explicații la 50 de persoane”, a declarat Rimac pentru Bloomberg, recunoscând că „nu este niciun secret că suntem în discuții.”
Structura Complexă a Parteneriatului
Relația dintre Porsche (parte a Grupului VW și controlată de familiile Porsche-Piech) și Rimac datează din 2021, când au format joint-venture-ul care deține mărcile Bugatti și Rimac.
- Bugatti Rimac (Joint-Venture): Porsche AG deține 45%, iar Rimac Group deține 55%.
- Rimac Group (Compania-Mamă): Porsche AG este acționar minoritar cu 21%, alături de Mate Rimac și alți investitori.
Deși Rimac Group deține o cotă nominală mai mare în joint-venture, valoarea cumulată a acțiunilor directe și indirecte menține, în prezent, un echilibru al drepturilor de vot care păstrează controlul efectiv al Bugatti în sfera de influență a Porsche.
Cifrele Neconvingătoare Accelerează Decizia
Decizia lui Rimac de a grăbi negocierile vine pe fondul unor rezultate financiare îngrijorătoare. Companiile Bugatti și Rimac generează un impact în contabilitatea Porsche AG, iar cifrele raportate sunt negative:
- Pierdere Netă (2024): 152 de milioane de euro (față de 17 milioane de euro în anul precedent).
- Valoarea Contabilă: 551 de milioane de euro.
- Datorii: Aproape 800 de milioane de euro.
Aceste performanțe slabe, care au generat primele zvonuri despre o posibilă ruptură în primăvara anului curent, au întărit intenția croatului de a cumpăra partea deținută de VW.
Oferta de Peste 1 Miliard de Euro
Mate Rimac a dezvăluit că a făcut o ofertă „suficient de mare” celor de la Porsche pentru a prelua pachetul de 45% din acțiuni. Potrivit declarațiilor sale, această ofertă evaluează compania Bugatti-Rimac la puțin peste un miliard de euro.
Croatul a menționat că are deja asigurat sprijinul unui grup de investitori și al unor fonduri de equity (capital privat) pentru a finanța tranzacția. Totuși, el a subliniat complexitatea negocierilor cu o corporație de talia VW Group, deoarece implică „familii, multiple familii,” făcând aluzie la numărul mare de membri ai familiilor Porsche și Piech care sunt implicați în administrarea mărcilor grupului.
Rămâne de văzut dacă Porsche va accepta oferta lui Rimac sau dacă va încerca să recupereze integral marca Bugatti, așa cum s-a speculat anterior, în contextul restructurării sale financiare și strategice.