Renault Filante Record 2025 este un concept-car electric, dezvoltat pentru a maximiza eficiența energetică și a stabili un nou record de consum energetic și de autonomie, cu o baterie de 87 kWh, adică aceeași capacitate ca pe Scenic E-Tech electric.
Renault Filante Record 2025 nu este un concept obișnuit. Este o mașină electrică demonstrativă, concepută pentru a fi îndrăzneață și inovatoare, îmbinând moștenirea bogată a Renault cu o viziune futuristă asupra mobilității electrice.
Inspirat de legendarele 40 CV des Records (1925-1926), Nervasport des Records (1934) și Etoile Filante (1956), acest monopost pare a fi modelat de aer. Nu este doar un exercițiu de stil, ci și o demonstrație a eficienței aerodinamice excepționale și a tehnologiei de ultimă oră, subliniind angajamentul Renault față de inovație și de mobilitatea mai durabilă și mai eficientă.
Conceptul Renault Filante Record 2025 va fi prezentat la Salonul Auto Rétromobile de la Paris în perioada 5-9 februarie 2025, înainte de a-și propune să stabilească un nou record de eficiență în prima jumătate a anului.
Renault Filante Record 2025 are caroseria în culoarea Ultraviolet Blue, o nouă nuanță care arată albastru sau violet în funcție de reflexiile luminii și unghiul din care este privită. Amintind de 40 CV des Records, această culoare a fost recreată special pentru Renault Filante Record 2025. Multe alte detalii amintesc de modele emblematice care au inspirat designul conceptului: farurile rotunde, roțile
separate de caroserie (40 CV des Records și Nervasport des Records), precum și carenajele roților (Etoile Filante), grila ascuțită, poziția cabinei și cureaua de reglare a scaunului (40 CV des Records).
Toate aceste forme și piese amintesc de trecut, în timp ce se îmbină perfect cu aspectul contemporan al lui Renault Filante Record 2025. Integrându-se lin și armonios cu viziunea futuristă a vehiculului, acestea creează un dialog natural între trecut și viitor.
Cu toate acestea, aeronautica este cea care oferă principala inspirație pentru designul acestui concept. Sub bula sa aerodinamică și protectoare, cabina amintește de cea a avioanelor de luptă, în timp ce fiecare detaliu al caroseriei este optimizat pentru a reduce rezistența aerului, cu elemente vizuale care amintesc de curbele și formele aeronavelor de înaltă performanță.
Carenajele roților față și spate sunt un alt detaliu atrăgător, contribuind la stilul vehiculului și jucând în același timp un rol fundamental în performanța aerodinamică a acestuia. Tot ele întăresc și aspectul monolitic al vehiculului, îmbunătățind în același timp captarea aerului. Împreună cu flanșele laterale largi ale roților, acestea contribuie la crearea unei siluete fluide, fără întreruperi vizuale.
Designul interior al lui Renault Filante Record 2025 are aceeași abordare precum exteriorul, cu un cockpit inspirat din lumea aviației și a călătoriilor spațiale, în care fiecare detaliu este conceput pentru a maximiza performanța, confortul și eficiența. În acest habitaclu de dimensiuni reduse, fiecare componentă sau sistem (comenzile de siguranță și deschidere, controlul vitezei de croazieră, accelerația, frânarea etc.) este la îndemâna șoferului, cu un design orientat spre ergonomie și reducerea greutății.
Alegerea materialelor reflectă, de asemenea, această abordare. Scaunul șoferului, de exemplu, este fabricat din pânză întinsă, similară ca stil cu un hamac, pentru un design ușor cu un sprijin optim. Se adaptează la silueta șoferului, care devine una cu vehiculul. Este susținut de lamele subțiri din carbon îmbrăcate într-un material textil tehnic, o alegere inspirată, din nou, de industria aeronautică și aerospațială, unde fiecare gram este important în maximizarea performanței.
Volanul este componenta vizibilă a unei arhitecturi inovatoare pentru control: mânerele controlează accelerația, frânarea și direcția, folosind tehnologii complet electronice steer-by-wire și brake-by-wire, integrate discret într-o structură imprimată 3D realizată din Scalmolloy.
Această abordare este inspirată tot de aeronautică, unde comenzile trebuie să fie atât ergonomice, cât și rapid accesibile. În centrul volanului, un ecran panoramic flexibil înfășurat în jurul unui cilindru oferă o afișare clară și imediată a datelor esențiale, cum ar fi viteza, autonomia și parametrii de condus. În cele din urmă, volanul este atașat bulei de protecție a cockpit-ului, ridicându-se în sus atunci când este deschis pentru a facilita intrarea și ieșirea șoferului.
Un sistem ingenios de circulație a aerului face posibilă ventilarea cabinei fără a fi nevoie de piese mai tehnice, din nou în vederea economiei de greutate și de energie.
Monopostul este inspirat de F1, fiind conceput pentru ergonomie și vizibilitate. Picioarele șoferului sunt poziționate peste baterii, pentru o structură arhitecturală cât mai bună.
Având la bază colaborarea între echipele de inginerie și de design de la Renault și Ligier Automotive, conceptul Renault Filante Record 2025 are un design ultra-aerodinamic. Inginerii au căutat să optimizeze fluxul de aer din jurul mașinii, cu accent deosebit pus pe tranziția dintre diferitele părți ale vehiculului. Roțile sunt în general surse majore de interferențe aerodinamice, dar au fost atent carenate aici pentru a minimiza impactul lor asupra performanței.
Prin maximizarea utilizării fibrei de carbon, un material de importanță cheie pentru reducerea greutății șasiului și a componentelor caroseriei, fără a compromite rezistența structurală a acestora, inginerii au reușit să mențină greutatea Renault Filante Record 2025 sub 1.000 de kilograme, optimizând în același timp rigiditatea și siguranța.
Furnizată de Ampere, tehnologia cell-to-pack maximizează eficiența energetică a vehiculului, oferind în același timp economie de spațiu și de greutate. Celulele sunt integrate direct în pachetul de baterii fără module intermediare. Această tehnică reduce greutatea acumulatorului, optimizând în același timp factorul de formă și spațiul disponibil. Aceasta a fost o provocare majoră pentru Renault Filante Record 2025, care are doar 1,71 metri lățime.
Această nouă arhitectură a redus, de asemenea, greutatea totală a vehiculului la 1.000 kg cu o baterie de 600 kg. Carcasa din carbon a bateriei contribuie, de asemenea, la reducerea greutății, oferind în același timp rezistență și protecție sporite.
Numele Filante se referă la Étoile Filante, un monopost inspirat din aeronautică și construit în 1956, cu scopul de a stabili noi recorduri de viteză. Pe 5 septembrie 1956, Étoile Filante a doborât simultan mai multe recorduri de viteză la Bonneville Salt Lake Flats din Statele Unite, inclusiv recordurile de distanță pe 1 și 5 kilometri, cu viteze de 306,9 km/h și, respectiv, 308,85 km/h.
Record, face referire directă la 40 CV des Records, monoposturi ce aveau o caroserie aerodinamică, mai îngustă decât Renault 40 CV și care au stabilit o serie de recorduri de viteză și anduranță din 1925. Primele recorduri au fost stabilite în 1925 cu inginerii Garfield și Plessier la volan: record mondial de 3 ore, record mondial de 500 km și record mondial de 500 de mile. Putem adăuga și recordul de 24 de ore, cu 4.167,578 km parcurși la o viteză medie de 173,649 km/h în anul următor. Data de 2025 din componența numelui Renault Filante Record 2025 marchează centenarul acestor recorduri din 1925.