Principalele asociații europene ale industriei auto – ACEA și CLEPA – au reacționat rapid după ce Comisia, Parlamentul și Consiliul European au ajuns la un acord provizoriu privind noile norme de reducere a emisiilor din transportul rutier.
Așa cum este deja cunoscut, astăzi negociatorii Parlamentului European, ai Comisiei şi ai statelor membre UE au ajuns la un acord privind noile limite referitoare la emisiile autovehiculelor, autobuzelor şi altor vehicule, denumite Euro 7, şi, pentru prima dată, au introdus limite pentru emisiile de particule eliberate în atmosferă de sistemele de frânare.
„Deși nu vom înțelege toate detaliile decât după ce vom evalua întregul document, observăm că negociatorii interinstituționali au ales în principal să acorde prioritate provocărilor orientate spre viitor, cum ar fi emisiile de la sistemele de frânare ale vehiculelor și cerințele minime cu privire la durabilitatea bateriilor pentru vehiculele electrice”, a declarat Sigrid de Vries, directorul general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Totodată, ACEA salută apariția, în sfârșit, a unei planificări clare a acestor noi norme, însă, pentru a asigura termene de execuție suficiente, solicită sprijinul Comisiei Europene pentru elaborarea cât mai repede posibil a legislației secundare.
„Este important de remarcat faptul că multe dintre noile dispoziții aduc provocări tehnice și de investiții semnificative într-un moment crucial al transformării mobilității cu emisii zero”, a adăugat de Vries.
Directorul ACEA a menționat și că „nu ar trebui subestimate progresele uriașe realizate de producătorii europeni de autovehicule în ceea ce privește reducerea emisiilor poluante din transportul rutier. Între primul standard Euro și prima versiune Euro 6, emisiile au fost reduse cu peste 90%. Cele mai mari îmbunătățiri ale calității aerului vor fi obținute prin înlocuirea vehiculelor mai vechi de pe drumurile UE și prin electrificarea rapidă”.
Prin urmare, deși salută luarea unei decizii finale privind Euro 7, ACEA solicită adoptarea unor norme de aplicare clare și atrage atenția că reducerea emisiilor la nivel european va fi realizată mai degrabă prin înlocuirea mașinilor vechi cu unele mai puțin poluante decât prin noi standarde impuse vehiculelor noi.
Ca și ACEA, Asociația Furnizorilor Auto Europeni (CLEPA) și-a arătat aprecierea pentru finalizarea epopeei Euro 7. Doar că, spre deosebire de constructorii de mașini, furnizorii de componente consideră că obiectivele trebuiau să fie mai „ambițioase”.
Oficialii CLEPA notează că „în urma unor dezbateri tehnice și politice dificile s-a ajuns la un compromis”.
Benjamin Krieger, secretarul general al CLEPA, arată că „acordul de astăzi elimină cea mai mare parte a propunerii inițiale a Comisiei. Este pozitiv faptul că se înregistrează progrese în ceea ce privește limitele de particule pentru sistemele de frânare care permit o evaluare suplimentară a performanțelor vehiculelor, precum și unele îmbunătățiri în privința emisiilor de oxizi de azot și dimensiunii particulelor. Cu toate acestea, ar fi fost fezabil din punct de vedere tehnic și economic un grad mai ridicat de ambiție”.