Producătorii de automobile chinezi au îndemnat Beijingul să majoreze tarifele importurilor de maşini europene pe benzină, ca retorsiune pentru restricţiile impuse de Bruxelles importurilor de vehicule electrice produse în China, a relatat ziarul de stat Global Times, citat de Reuters.
Într-o întâlnire cu uşile închise de marţi, la care au participat şi companiile auto europene, industria auto din China ”a cerut guvernului să adopte contramăsuri ferme (şi) a sugerat să se acorde o atenţie pozitivă creşterii tarifului provizoriu pentru maşinile pe benzină cu motoare de mare cilindree, “ conform articolului.
Întâlnirea, organizată de Ministerul Comerţului din China, a avut loc la Beijing şi au participat SAIC, BYD, BMW, Volkswagen şi divizia sa Porsche, au declarat două persoane cu cunoştinţe directe în acest domeniu.
Scopul principal al întâlnirii a fost să facă presiuni asupra Europei şi să facă lobby împotriva tarifelor pe care Bruxelles-ul le-a anunţat săptămâna trecută pentru a-şi proteja industria auto de concurenţa chineză, au adăugat ei.
La întâlnire au participat şi Mercedes-Benz, Stellantis şi Renault, au declarat pentru Reuters două surse separate, familiarizate cu problema.
Ministerul nu a răspuns imediat unei cereri de comentarii trimise prin fax. BMW, Volkswagen, Stellantis şi Renault au refuzat să comenteze.
Un purtător de cuvânt al Mercedes-Benz a declarat că grupul sprijină un regim comercial liberal, bazat pe regulile OMC.
“Pe fondul globalizării şi al interdependenţelor economice ale vremurilor noastre, motto-ul pentru asigurarea prosperităţii şi păcii este: dialog şi cooperare constructivă. Mizăm pe eforturile politicienilor pentru a continua acest dialog”, a spus acesta.
Experţii din industrie spun că atât Europa, cât şi China au motive să dorească să încheie un acord în lunile următoare pentru a reduce tensiunile şi pentru a evita adăugarea unor costuri noi de miliarde de dolari pentru producătorii chinezi de vehicule electrice, deoarece procesul UE permite revizuirea.
”Războiul tarifelor”
Anunţul de a impune tarife ar putea declanşa discuţii între Bruxelles şi Beijing care să vizeze evitarea acestora, a declarat Stefan Hartung, CEO Bosch, cel mai mare furnizor de componente de automobile din lume.
Comisia Europeană a declarat miercuri că analizează situaţia ”pentru a discuta dacă poate fi găsită o soluţie reciproc agreabilă”.
Politica comercială a UE devine din ce în ce mai protecţionistă, pe fondul îngrijorării că modelul de dezvoltare al Chinei, axat pe producţie şi bazat pe datorii, ar putea face ca blocul de 27 de membri să fie inundat de bunuri ieftine, inclusiv vehicule electrice, în timp ce firmele chineze caută să îşi sporească vânzările în străinătate din cauza cererii slabe la nivel intern.
Anunţul Comisiei Europene din 12 iunie, că va impune taxe anti-subvenţie de până la 38,1% asupra vehiculelor electrice chinezeşti importate, din iulie, a unei măsuri similare a Statelor Unite, de a majora tarifele la maşinile chinezeşti, în mai, şi deschide un nou front în erăzboiul comercial dintre Occident şi China.
”Personal, cred că este nedrept să declanşăm un război tarifar numai pe baza ratei de utilizare a capacităţii (Chinei) şi a cererii insuficiente pentru vehiculele energetice noi ale Chinei”, a declarat Zhang Yansheng, cercetător şef la Centrul Chinez pentru Schimburi Economice Internaţionale.
El a adăugat că ”putem vedea că China a adoptat un pachet de politici pentru a rezolva problema „supracapacităţii”, aşa că anul acesta, anul viitor şi în următorii patru ani, utilizarea capacităţii Chinei va continua să crească”.
Global Times a relatat pentru prima dată la sfârşitul lunii trecute că un centru de cercetare auto afiliat guvernului chinez sugera Chinei să-şi majoreze tarifele de import pentru sedanurile pe benzină şi vehiculele utilitare sport cu motoare mai mari de 2,5 litri la 25%, de la rata actuală de 15%.
Autorităţile chineze au sugerat anterior posibile măsuri de retorsiune prin comentarii din mass-media de stat şi interviuri cu personalităţi din industrie.
Sfaturi ostile
Acelaşi ziar a sugerat luna trecută, de asemenea, că companiile chineze intenţionau să solicite autorităţilor să deschidă o anchetă antidumping asupra produselor europene din carne de porc, pe care Ministerul Comerţului din China a anunţat luni că o va întreprinde.
De asemenea, a cerut Beijingului să analizeze importurile de produse lactate din UE.
Exporturile de vehicule de pasageri cu motoare mai mari de 2,5 litri din Europa către China au totalizat 196.000 de unităţi în 2023, în creştere cu 11%, potrivit datelor de la China Passenger Car Association.
În primele patru luni ale anului 2024, exporturile de astfel de vehicule din Europa către China au fost de 44.000 de unităţi, în scădere cu 12% faţă de aceeaşi perioadă a unui an în urmă.
Exporturile de maşini ale UE către China au fost în valoare de 19,4 miliarde de euro (20,8 miliarde de dolari) în 2023, în timp ce blocul a cumpărat vehicule electrice din China de 9,7 miliarde de euro, potrivit cifrelor agenţiei de statistică a UE.
China reprezintă aproximativ 30% din vânzările producătorilor auto germani, iar Germania este de departe cel mai mare exportator de vehicule cu motoare de 2,5 litri sau mai mult, după ce a livrat în China vehicule în valoare de 1,2 miliarde de dolari de la începutul acestui an, arată datele vamale chineze.
SUV-ul de dimensiuni mari Mercedes Benz Clasa GLE, sedanul Clasa S şi Cayenne de la Porsche sunt cele mai populare trei maşini importate din Europa în China, şi au reprezentat mai mult de o cincime din totalul de 155.841 de mărcilor europene importate în primele cinci luni, potrivit datelor urmărite de China Merchants Bank International.
Slovacia este al patrulea cel mai mare furnizor al Chinei şi al doilea cel mai mare furnizor de maşini cu motoare mari din UE. Anul acesta a exportat vehicule utilitare sport în valoare de 803 milioane USD.
Statele Unite, Regatul Unit şi Japonia exportă, de asemenea, un număr mare de maşini cu motoare mai mari de 2,5 litri şi, probabil, ar beneficia cel mai mult de pe urma creşterii tarifelor propuse.