Vânzările de vehicule electrice (EV) ale Zeekr au crescut semnificativ anul trecut în Rusia, grupul chinez depăşind concurenţii locali pe piaţa rusă de resort, mică, dar în creştere rapidă, transmite Reuters.
Producătorii auto chinezi şi-au majorat la peste 50% cota de piaţă în Rusia, după ce s-au retras concurenţii occidentali, luând cu ei competenţele şi tehnologia, în urma faptului că Moscova a invadat Ucraina în 2022.
Guvernele din Europa şi Statele Unite sunt din ce în ce mai îngrijorate de sporirea dominaţiei Chinei în sectorul EV, dar Rusia, în loc să impună tarife vamale, sprijină mărcile din China, pentru a-şi susţine propria industrie auto.
Din mai 2023 şi până în aprilie 2024, peste 20.500 de vehicule electrice noi au fost vândute în Rusia, un avans de 350% faţă de anul precedent, mărcile din China fiind responsabile pentru mai mult de jumătate din vânzări, conform datelor agenţiei ruse Autostat.
Producătorii auto ruşi au vândut în acea perioadă mai puţin de 4.000 de noi EV, per ansamblu fiind comercializate 1,28 milioane de automobile.
Piaţa EV din Rusia este afectată de lipsa infrastructurii de încărcare şi de dependenţa tradiţională a Moscovei de resursele naturale, cum ar fi gazele şi petrolul. Totuşi, mai multe EV au fost vândute în ultimele 12 luni decât în întreg deceniul dinainte.
Zeekr, o marcă premium chineză, este în top, având peste 8.000 de maşini vândute din iunie 2023, a explicat Irina Frank, şeful dealerului Frank-Auto din Moscova. Rusii devin din ce în ce mai interesaţi de EV, încep să construiască staţii de încărcare, iar dealerii îşi îmbunătăţesc operaţiunile de întreţinere a maşinilor, a explicat Frank.
Aceasta a adăugat: “În China, mai mult de 30% din populaţie foloseşte maşini electrice, la noi procentul încă este sub 2%. Părerea mea este că până în 2035 vom depăşi 25%”.
Intrarea oficială a Zeekr pe piaţa rusă va stimula creşterea, a afirmat Vadim Merzlikin, director de marketing la dealerul care vinde modele Zeekr, dar factorii macroeconomici sunt extrem de importanţi.
“Totul depinde de puterea de cumpărare, de concurenţă şi de situaţia economică”, a explicat Merzlikin.
Zeekr X, un SUV compact, se vinde la aproximativ patru milioane de ruble (46.136 dolari), similar preţurilor din Europa.
Un model comparabil rusesc, Evolute i-Space, produs de firma privată Motorinvest, costă trei milioane de ruble. Moskvich 3e, parte din proiectul Rusiei de redresare şi a modernizare a modelului din era sovietică, costă peste trei milioane de ruble.
Zeekr este deţinut de Geely, care de asemenea deţine mărcile Volvo, Polestar şi Lotus, având o capitalizare bursieră de aproximativ 6,8 miliarde de dolari.
Cota companiilor chineze pe piaţa auto rusă a urcat în ultimii doi ani de la sub 10% la peste 50%, iar prejudecăţile faţă de maşinile chinezeşti se atenuează.
Citând un studiu Autostat, Merzlikin a arătat că 53,1% din ruşi sunt acum pregătiţi în principiu să cumpere o maşină din China, faţă de 6,4% în 2017.