Problema companiilor chineze de mașini electrice este să ajungă la clienții europeni care nu știu că ele există. În acest sens, au studiat comportamentul cumpărătorilor, vor sponsoriza Campionatul European de Fotbal și vor lansa zeci de noi modele.
Optsprezece directori, consultanți și experți din domeniul auto au declarat pentru Reuters că, în următorii cinci ani, BYD, Chery și Great Wall Motor vor lansa circa 20 de noi modele și vor cheltui sume foarte mari pentru vânzări și promovare. Producătorii chinezi au analizat, ani de zile, cumpărătorii europeni de mașini electrice, au angajat veterani din industrie și au încheiat colaborări cu distribuitor cu vechime, ca parte a strategiei lor de a acapara din cota de piață a Tesla și a companiilor europene. Pe lângă toate acestea, BYD și Chery au anunțat că vor deschide fabrici pe continent, arată agenția de presă într-o analiză.
În ciuda acestor eforturi, vânzările de vehicule electrice chineze sunt relativ scăzute în Europa, întrucât mărcile nu sunt foarte populare, fapt ce le oferă producătorilor consacrați o “fereastră de timp” pentru a contracara afluxul de importuri chinezești. În aceste condiții, grupurile chineze aplică noi tactici pentru a acapara piața europeană, de la sponsorizarea evenimentelor sportive de mare anvergură, la parteneriate cu dealerii consacrați și până la dezvoltarea rețelelor de dealeri și de service-uri, astfel ca prețul mașinii să nu scadă foarte mult până la momentul în care proprietarii se gândesc să le vândă
BYD, de exemplu, a devenit sponsor al Campionatului European de fotbal, o poziție ocupată până acum de Volkswagen. Brandul BYD va fi afișat în timpul meciurilor, iar mașinile sale vor fi prezentate la stadioane. Audiența partidelor a fost, în medie, de peste o sută de milioane de telespectatori la ediția precedentă, potrivit UEFA.
Livrările ar putea crește rapid prin lansarea de modele noi pe o gamă largă de categorii de preț, au declarat pentru Reuters experți din industrie. Vânzările BYD în Europa s-au majorat de trei ori în ultimul an, după ce a adus pe piață șase noi modele. Și Great Wall vrea să lanseze câte un model nou în următorii cinci ani, au declarat doi dealeri pentru publicația britanică, iar directorul Chery Europa a anunțat că vor fi introduse opt modele de SUV-uri până în 2026. Spre comparație, Tesla are doar două modele, 3 și Y, cu vânzări de volum. Este de așteptat ca ambele să fie reproiectate, iar prețul lor să scadă la nivel global.
Christina Bu, reprezentant al unei asociații norvegiene de autoturisme electrice, a declarat că mărcile chineze vor produce modele concepute “de la zero” pentru clienții europeni, cărora până acum le-au vândut doar mașini populare în China. Bo Yu, directorul pentru China al JATO Dynamics, o firmă de analiză din domeniu, a explicat că europenii sunt mai atenți la detalii, decât chinezii, că se uită și la alte aspecte decât preț, cum ar fi costul de întreținere sau de reparație.
Industria auto chineză are o serie de avantaje în fața competitorilor, cum ar fi subvenții guvernamentale mai mari, costuri mai mici cu procurarea mineralelor pentru baterii și cu angajații, indică Reuters. În țară, explozia de producători de electrice a declanșat “un război al prețurilor”. În SUA, președintele american a anunțat o creștere de până la patru ori a tarifelor la importul de autoturisme, iar UE a declanșat o anchetă privind practici anticoncurențiale.
Autoturismele electrice chinezești nu sunt cu mult mai ieftine, în Europa, decât cele produse de companii occidentale, dar au mai multe dotări căutate, cum sunt scaunele încălzite sau răcite, senzori 360 sau borduri cu panouri digitale.
Directorii auto europeni au transmis jurnaliștilor că majorarea tarifelor la importuri nu va veni în ajutorul industriei europene, dacă aceasta nu acționează repede pentru a produce vehicule mai ieftine. “Fereastra se închide, avem doi sau trei ani”, a declarat Thomas Schmall, membru al Consiliului de Administrație al Volkswagen.