Porsche intră în cea mai grea cursă din lume cu 919 Hybrid, un model cu care a doborât recorduri, a cucerit titlul anul trecut și s-a impus ca lider în Campionat, atât în clasamentul constructorilor, cât și în cel al piloților.
Așteptările publicului sunt ridicate înainte de cea de-a 84-a ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, care va avea loc pe 18/19 iunie, fiind și cea de-a treia etapă din Campionatul Mondial de Anduranță (WEC). Înaintea punctului culminant al sezonului, trio-ul format din Romain Dumas (FR), Neel Jani (CH) și Marc Lieb (DE) se află în fruntea clasamentului piloților, în timp ce campionii mondiali care conduc celălalt prototip: Timo Bernhard (DE), Brendon Hartley (NZ) și Mark Webber (AU) au fost mai puțin norocoși în primele două runde (un accident la Silverstone, pană la Spa-Francorchamps) și așteaptă nerăbdători să recupereze. Echipele și piloții primesc puncte duble pentru participarea la tradiționala cursă de pe La Sarthe, comparativ cu celelalte opt curse din campionat, a câte șase ore.
Porsche participă anul acesta pentru a treia oară în competiția de la Le Mans, după revenirea constructorului în grupa de elită a curselor. În 2015, în cel de-al doilea an de participare, Porsche și-a asigurat primele două poziții. Modelul 919, cu un motor turbo, cu patru cilindri și ardere internă, ce angrenează puntea spate și două sisteme de recuperare a energiei (energia la frânare de pe puntea față și energia din gazele de evacuare), a primit o serie de modificări conceptuale. Prototipul dezvoltă o putere de 900 CP și concurează pe circuitul de la Le Mans cu o configurație mai aerodinamică. Pe porțiunile de circuit drepte și lungi, modelul 919 atinge frecvent viteze maxime de peste 320 km/h.
Cei șase piloți au participat, cumulat, de 49 de ori în cursa de la Le Mans. Echipa formată din Bernhard/Hartley/Webber a terminat pe locul doi anul trecut și conduce în prezent prototipul futurist cu numărul de concurs 1. Dumas/Jani/Lieb au ieșit pe locul cinci în 2015 și pilotează prototipul Porsche 919 Hybrid cu numărul de concurs 2. Campionul de anul trecut a fost condus de Earl Bamber (NZ), Nico Hülkenberg (DE) și Nick Tandy (GB).
Info interesante:
Cu 17 victorii generale, Porsche este deținătorul recordului la Le Mans. Prima victorie generală pentru Porsche a fost obținută pe 14 iunie 1970 (Hans Herrmann/Richard Attwood într-un Porsche 917 KH Coupé). În 2015, Porsche și-a adăugat în palmares cea de-a 17-a victorie generală (Earl Bamber/Nico Hulkenberg/Nick Tandy într-un 919 Hybrid).
Cel mai rapid tur de calificare a fost parcurs de Hans – Joachim Stuck în 1985 într-un Porsche 962 C în 3:14,800 minute (cu o viteză medie de 251,815 km/h). În 1990, au fost montate obstacole pentru a întrerupe cea mai lungă linie dreaptă, Mulsanne. Pe pista de acum, este nevoie de un timp de sub 3:14,843 minute pe tur, pentru a doborî recordul deținut de Stuck.
În 2015, prototipurile Porsche 919 Hybrid s-au calificat pe primele trei poziții. Constructorul a obținut atunci cel de-al 17-a pole position la Le Mans și primul de după 1997.
Distanța parcursă pe circuit de mașina Porsche 919 Hybrid, câștigătoare în 2015, a fost de 5.382,82 km (395 ture, o viteză medie de 224,2 km/h).
Pe parcursul cursei, cutia de viteze a fost acționată de 25.293 de ori (pentru a trece în trepte de viteză superioare sau inferioare).
Viteza maximă obținută într-un 919 în 2015 îi este atribuită lui Mark Webber – 340,2 km/h.
Același Mark Webber este pilotul care a pierdut cel mai mult în greutate, față de ceilalți șase. La începutul cursei cântărea 81,2 kg (cu salopetă și cască) iar la finalul cursei, acul cântarului arăta 78,2 kg.
În 2016, 60 de mașini se vor prezenta la grila de start – la fel de multe ca în anii 1950.
În calificări (miercuri și joi, până la miezul nopții), toți cei 180 de piloți trebuie să parcurgă cel puțin cinci ture pe întuneric.
În timp ce normele WEC impun calcularea unei medii între cele mai rapide ture parcurse de doi dintre piloți, metoda clasică de la Le Mans ia pur și simplu în considerare cel mai rapid tur.
În modul normal de curse (fără să se ia în considerare perioadele în care pe pistă e prezentă o mașină de siguranță), modelul Porsche 919 Hybrid trebuie alimentat la fiecare 14 ture parcurse.
În 2015, fiecare prototip 919 Hybrid a fost realimentat de 30 de ori. În mod normal, piloții fac schimb între ei atunci când trebuie schimbate anvelopele.
În timpul cursei, fiecare pilot trebuie să conducă, în total, minimum șase ore. Niciun pilot nu poate conduce mai mult de patru ore într-un interval de șase ore. Niciun pilot nu poate pilota mai mult de 14 ore din cele 24.
Echipamentul de rezervă permis include: un șasiu de rezervă, patru motoare cu combustie, patru cutii de viteză pentru puntea față, patru cutii de viteză pentru puntea spate, șase aripi pentru partea din față și șase aripi pentru partea din spate, 60 de jante și peste 100 de stații radio și căști.
Cantitatea de energie electrică pe care un pilot o poate utiliza pentru „boost” este limitată. Porsche 919 Hybrid poate consuma o cantitate de energie electrică de exact 2,22 kWh, pentru un tur de 13.629 km. Dacă autovehiculul ar fi o centrală electrică, energia regenerată din timpul cursei de 24 de ore, ar fi suficientă pentru a alimenta o casă standard din Germania timp de trei luni.
Porsche 919 Hybrid produce în jur de 900 CP. Aproximativ 500 CP sunt generați de motorul V4 turbo, de doi litri, pe benzină, în timp ce motorul electric, alimentat de sistemele de recuperare a energiei, livrează peste 400 CP.
9,2 km din cei 13,6 km de circuit sunt formați din porțiuni de șosea, destinate în mod normal traficului public.
În clasamentul WEC, echipa Porsche conduce cu 56 de puncte față de Toyota (43) și Audi (41).
În campionatul mondial al piloților Dumas/Jani/Lieb conduc cu 43 de puncte fiecare. Bernhard/Hartley/Webber se află pe locul 14 cu 1,5 puncte fiecare.
Modelul Porsche 919 Hybrid a fost proiectat și construit la Centrul de Dezvoltare Porsche AG din Weissach. 260 de membri ai echipei lucrează acolo.