Conform estimărilor APIA, piața auto din România a depășit pentru prima dată de la începutul crizei economice pragul de 150.000 de unități într-un an.
Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în anul 2017, o creștere generală de 10,2%, comparativ cu aceeași perioadă din 2016, cifră în interiorul căreia avem autoturismele cu o creștere de 13,4%.
Pe plan european, remarcăm faptul că, în anul 2017, s-a înregistrat o creștere generală de +3,4%. Cele mai mari piețe (care, împreună, acoperă cca. 3/4 din totalul Statelor Membre UE), sunt în teritoriul pozitiv, cu excepţia UK (-5,7%), înregistrând pe ansamblul anului 2017 următoarele evoluții: Franța +4,7%, Germania +2,7%, Italia +7,9%, Spania +7,7%.
In România, vânzările de autoturisme din anul 2017 au fost, ca și în anii precedenți, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 66% (vs. 34% pers. fizice). Comparativ cu anul 2016, este de remarcat faptul că au crescut atât ponderea, cât și volumul achizițiilor realizate de către pers. fizice: ponderea, de la 29% la 34%, iar volumul, cu 30% (procent mult superior creșterii generale a pieței, respectiv +10,2%).
Suplimentar, ar fi de remarcat faptul că 2/3 din plusul de cca. 15.000 unități este dat de achizițiile realizate de către persoanele fizice în afara Programului Rabla, ceea ce arată o tot mai mică dependentă a pieței auto de acest instrument.
In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), se observă faptul că, în anul 2017, au fost înmatriculate cca. 520.000 unități (cu 72% mai multe decât s-au înregistrat în anul 2016), rezultând un raport între cele rulate și cele noi de 4,9 ori.
Această situație este cauzată, după cum APIA (www.apia.ro) a semnalat încă din 2016, de eliminarea, de la 1 februarie 2017 a Timbrului de Mediu. Si mai agravant este faptul că, asistăm la o creștere a înmatricularilor de autovehicule cu un nivel de poluare ridicat (Euro3 si Euro2), fapt ce va duce, în urmatorii ani, la deteriorarea calității mediului și efecte negative asupra sănătății populației din marile orașe și la reducerea nivelului de siguranță rutieră.
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională și Exportul.
Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, suntem nevoiți să nu detaliem aceste două capitole. Menționăm însă cu satisfacție, faptul că Ford România a continuat să crească numărul unităților EcoSport fabricate la Craiova (5.991 unități în decembrie, 8.877 unități de la începutul producției sale), ceea ce face ca totalul producției Ford de la Croiva (B-Max si EcoSport) pe întreg anul 2017, să fie de 49.771 unități (+28.1% față de anul 2016).
Si exportul realizat de către Ford înregistrează, în cele 12 luni din 2017, volume superioare comparativ cu anul precedent, respectiv un plus de 10.088 unități (+26%). Un alt aspect important de remarcat este faptul că 98% din producția realizată a fost exportată, comparativ cu 99,9% cât a fost acest raport în anul 2016.
II. Livrările de autovehicule noi.
In luna decembrie 2017 s-au livrat 14.227 unități, cu 3,8% mai puține autovehicule decât în luna noiembrie, fapt ce face ca, pe ansamblul celor 12 luni din 2017, să se ajungă la un total de 156.527 unități, cu 10,2% mai mult decât în anul 2016.
Autoturismele, care reprezintă cca. 83% din totalul livrărilor realizate pe întreg anul 2017 (130.414 unități), înregistrează o creștere față de aceeași perioadă a anului 2016 de 13,4%. In schimb, vehiculele comerciale (marfă și persoane), înregistează o scădere de 3,3%.
Dacia, marca nr. 1
Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 43.262 unități, urmată de către Volkswagen, cu 15.636 unități, Renault 12.292 unități, Ford 12.056 unități și Skoda 11.631 unități. In ceea ce privește categoria de vehicule comerciale ușoare (inclusiv minibuse), după 12 luni, primul loc este ocupat de către Ford (3.932 unități), cu o creștere de
29,3%, urmat de Dacia (3.666 unități, +7,4%) și Mercedes (2.198 unități, +13,1%).
La autoturisme, în funcție de volumele livrate, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 39.596 unități (30,4% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 11,7% față de 2016), urmată de Volkswagen cu 13.969 unități (10,7% cotă de piață, volume în creștere cu 16,6% față de 2016); Skoda 11.631 unităţi (8,9% din total piață, volume în creștere cu 13,3%); Renault 10.393 unități (8,0% cotă de piață, volume mai mari cu 24,5%); Ford 8.124 unităţi (6,2% din total piață, volume în creștere cu 16,8%); și Opel cu 6.543 unităţi (5,0% din total piață, volume mai mari cu 20,3%).
Pe modele, cu cele 16.198 unități livrate, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în anul 2017, urmat de Dacia Duster cu 8.659 unități, Dacia Sandero 8.465 unități, Skoda Octavia 4.821 unități și Renault Clio, 3.834 unități.
Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluție mixtă, majoritatea segmentelor înregistrând creșteri, unele chiar importante (SUV +25,6%, Clasa B +16,0%, Clasa E +11,9%), Clasa C +10,9%, Clasa F +6,7% și Sport +3,0%, iar altele, scăderi, unele semnificative (MPV
-22,7%, Clasa A -5,5% și Clasa D -0,7%).
In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină care domină, în ultimii 2 ani piața din România, au ajuns, la finele acestui an, să dețină o pondere de 51,8%, comparativ cu 49,6% cât aveau la sfârșitul anului trecut.
Dacă analizăm gradul de penetrare pe marcă și model al celor două categorii, remarcăm faptul că, în cazul livrărilor de autoturisme cu motoare pe benzină, 5 mărci și, respectiv, 9 modele dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute au o pondere peste această medie (51,8%), în timp ce la motorizările diesel, toate cele 10 mărci aflate în top și, respectiv, 7 modele au o pondere peste media acestei categorii (46,1%).
In ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), acestea au ajuns să dețină în anul 2017 o pondere de 2,2% din totalul livrărilor, aceasta fiind dublă față de cea consemnată în anul 2016. Chiar dacă volumele sunt (încă) destul de mici (514 unități cu
alimentare electrică – BEV, PHEV și 2.297 unități hibride – HEV), creșterile sunt importante, atât la cele electrice (+207,8%, respectiv de 3 ori), cât și la cele hibride (+126,1%), demonstrându-se astfel faptul că există un potențial important de creștere a acestei categorii de autoturisme care, stimulată corespunzător (așa cum s-a facut în 2017), va realiza volume importante, contribuind, astfel, la reducerea poluării generate de traficul auto.
In funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând 30,6% și respectiv, 24,8% din totalul preferințelor. Urmează albastru cu 14,6% și negru cu 10,4%.
O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4).
Acestea reprezintă 21,3% din totalul livrărilor realizate în anul 2017, pe un volum total de 27.833 unități, în creștere cu 15,3% față de 2016 (peste creșterea medie a pieței, +13,4%).
In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 28,1% sunt de proveniență autohtonă, 22,4% sunt fabricate în Germania 10,7% în Cehia; 8,0% în Spania și 7,3% în Turcia.
In acest context, comparativ cu anul 2016, livrările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în anul 2017 cu 11,3%, iar cele provenite din import, cu 14,2%.